Hjelp: har dødd 2 guppyer på 1 dag.

Ser flere har problemer med guppyer her, men nå har 2 av mine dødd, di går i ett 65L akvarie, begynte å bli slappe og den ene fikk ett grått øye.

Redten av fiskene driver å klør seg på steiner og planter. svømmer bort og skraper seg intill alt mulig.

ser ut som di klør.

Hva kan være galt?

Di har ikke igjen noen vanntest produkter i dyrebutikken her.

Vanntester får du mye rimeligere i nettbutikk allikevel. For eksempel her.
Du kan også ta en titt på tråden under her...flere guppier som dør.
Jeg synes det høres ut som fiskene dine er utsatt for enten nitritt eller ammoniakk. Ved ammoniakkforgiftning kan fisken få grått øye blant annet. Dette med kløing på objekter i akvariet tyder på at noe i vannet irriterer huden til fiskene, evt kan det også være noe de har på huden (begynnende parasittangrep?).

Kan du fortelle litt om akvariet og når det ble satt i drift? Jeg får en følelse her av at dette er ganske nystartet, eller at det av en eller annen grunn lider av oppstartsproblemer ifb innsetting av fisk for tidlig osv. Hva slags filter har du i akvariet, og hva slags filtermedier er det i det? Hender det du tar ut filtermaterialet for å "rense" det?

Som Silvershaded sier ovenfor; kjøp vannverditester på nett. Der er de billigere også. Helst så fort som mulig. Dette er noe alle akvarister absolutt bør ha liggende i skapet, for vannverditester kan ofte gi en svar på hva som er galt i et akvarium.

Du kan kjøpe testene dine f.eks her.
Anbefaler at du minimum kjøper følgende tester:

Ph
Nitritt
Ammoniakk
Nitrat


Hvis du driver og tilsetter midler i akvariet (pulver osv på boks som zoobutikken påstår du "må" ha) som øker kh og gh, bør du også kjøpe de to testene for å se hva du faktisk har havnet på for nivå med vannets hardhet. Jeg nevner dette selv om du ikke sa noe om det, fordi det er så utrolig mange nybegynnere som kjøper slike ting selv om det er totalt unødvendig, bare fordi butikken sier at de bør ha det (noe som stort sett ikke stemmer).

Inntil du får vanntestene i hus, bør du skifte noe av akvarievannet hver dag. Det er førstehjelp og kan ofte avhjelpe situasjonen. Rent vann er alltid bra. Skift ca 30% av vannet daglig.
Hvor ofte bytter du vann vanligvis i akvariet ditt, og hvor mye pr gang?
Har nå vært på en annen dyrebutikk, og der tok vi mage dråpe tester:

Nitrit: 0,1 ca
Ph: 7,5
Amoniakk: 0,1

Med GH/TH var :0

Og så vidt jeg vet så skal vel guppy ha ifra 10-18gh

Så de ble det innkjøp av GH/TH+ fra Noraq
Det blir blandet inn ved vannbytte etterpå, får håpe det hjelper, tok ett 40% vannbytte i går og det ble litt bedre mtp kløing.

Dette akvariet har vært i drift i ca 5-6 uker. fisker har vært der i 3 uker.

ca 65 L
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap