Fiskene dør

Altid noen fisker såm dør etter vannbytte? Hva kan de vere?
Hva slags akvarium, pumpe, fisk, hva gjør du ved vannbytte, hva gjør du med pumpe når du evt renser, hvor lenge siden du har satt opp karet og hvordan er vannverdiene?
Am top 3338 filter. Juwl trigon 350l.
Fisker: palett ciklider,scalare,neontetra,platy,sverddrager,gullgurami,L144,praktbotia.
Har ikke renset filteret på lenge men når eg gjør de vasker eg det i vann fra akvariet. Karet har vert opp ca et halvt år. Har ikke sjekket vannverdi.
Du bør sjekke vannverdier jevnlig..

Jeg er ikke noe ekspert, men har du lest en del om disse fiskene individuelt? Er du sikker på at de passer sammen? Med tanke på behov for visse verdier.
Ja eg får gjøre det. Har lest noe om de fårskjellige.
-Hva annet har du brukt bøtta til?
-Hvor mye vann skifter du om gangen?
-Hvor ofte skifter du vann?
-Kjenner du vannverdiene i springvannet ditt?
-Når du tapper vann i springen, bruker du kaldt vann eller varmt vann?
-Hvilken tempratur har du på vannet når du fyller i karet?
-Hvilken type fisk er det som dør, og hvor lang tid tar det før fisken dør?


Det er svært uvanlig at fisk dør etter et vannbytte. Vanligvis blir de kvikket opp av det og trives bedre.
Dette at fisk dør hos deg etter et vannbytte, får meg til å mistenke at det er vannkilden det er noe galt med.
Da dukker det opp noen spørsmål... når du bytter vann, hvor mange liter ca bytter du? Hvor stort er akvariet ditt (antall liter)?
Når du skal ta oppi nytt vann, blander du vann fra varmtvannskrana med vann fra kaldtvannskrana?
Eg bruker ikke bøtte har slange. Som bare har vert brukt til akvariet. Tror rett og slett de kan vere att eg har skiftet fårlite vann. Prøvde bytte ut ca 30% av vannet i går og ha i nytt og ingen har dødd.
Skifter vann en gang i uka. Har et 350 l kar. Eg bruker ca samme temp på nytt vann som det er i karet. ( skal man gjøre de eller kalt vann?) De er forskjellige fisker som dør, platy,prakrbotia,scalare kuli ål. Har prøvd med sølv hai men de dør etter vert har hatt 5 forskjellige men alle har dødd ettervert. Mens palett ciklidene mine får unger hele tiden....
Min mening er at det ikke alltid er særlig sunt å blande vann som har vært i en varmtvannsbereder i akvarievannet. Det er fullt av uggent slam i bunnen av en slik bereder. Bruk kun vann fra kaldtvannskrana en periode, og sjekk om det vil gjøre noen forskjell på fiskedøden etter vannbyttene. Hvis fiskedøden da opphører etter vannbyttene, har du funnet synderen.

Du kan regne ut temperaturfall via den nyttige kalkulatoren her på forumet. Der legger du inn hva slags temperatur akvarievannet har fra før, hva slags temperatur det nye kranvannet har, og hvor mange liter du har tenkt å bytte. Da får du beregnet hvor mange grader akvarievannet vil ha etter vannbyttet. Det går som regel helt fint med et temperaturfall på 3-5°C. Ikke sjelden at det faktisk trigger leks-tendenser hos fiskene
Ok skal eg ha i bare iskalt vann da? Blir ikke det et stort sjokk får fiskene? Skal prøvest neste gang eg skal skifte vann. Tusen takk fårnsvar
Har regnet ut med denn kalkulatoren på den att tempraturen synker med 5,1 grader. Er dette noe fiskene tåler?
Mine fisk har iallefall tålt det Jeg har senket temperaturen med minst 5°C utallige ganger. Jeg har sør-amerikanske fisk.
Du har vel varmekolbe? Det tar da ikke så veldig lang tid før tempen er oppe på normalen igjen.
Ja eg har varmerkolbe. Skal teste ut kalt vann neste gang eg skal ta ett vannbytte
Jeg bruker å bytte rett fra kaldtvannskrana m slange. Det går greit, bare å passe på at man ikke senker temp for mye. Temperaturen på vannet i krana er litt lavere nå enn om sommeren. Jeg bytter derfor litt mindre vann om gangen på vinteren, og heller 2 ganger i uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap