Mye drit på bunn

Hei!
Jeg har akkurat starta opp mitt nye 180l akvarium med invendig bakgrunn og utvendig pumpe. Jeg har hat det igang snart 10 dager og har puttet oppi en ansistrus og en sjokolade malle. Problemet er at bunnlaget blir fullt av drit med en gang! har slamsuget det 2 dager på rad og det kommer like fort tilbake.
Jeg kan ikke skjønne at de driter så mye? og er det ikke meninga at mye av driten dras inn i filteret? Synes også plantene har blitt misfarget i løpet av den uka. Er det sirkulasjonen jeg må forandre?

Er veldig takknemlig for noen innspill!
Bare ti dager? Det er alt for tidlig å putte i fisk da. Akvariet må være i gang minst 4/5 uker før man kan begynne forsiktig med fisk i. Grunnen til dette er at pumpa må få lage seg en "bakterie koloni" som bryter ned stoffene så ikke vannet blir forgiftet. Det kan hende du får nitritt nå, anbefaler å bruke vanntester å sjekke for dette.

Når det anngår dritten på bunnen kan det hende du har en for svak pumpe. Jeg hadde dette problemet men jeg fikk meg en større pumpe og da var problemet løst.
Ja det er kanskje litt tidlig. Jeg har puttet mye vann fra et annet akvarie og sjekket vann verdiene, og de var fine. men mulig jeg får ta dem tilbake i det gamle akvariumet. skal sjekke nitritt nivået i morra. Jeg har en boyu filter/pumpe som skulle være for 200-400l. Den tar 400l i timen og trodde det var ganske bra. Hva tenker du om det?
Takk for svar!
400L/t innvendige filtere til 200-400L kar? Vet ikke hvor det kommer fra, men kan umulig være riktig. Selv har jeg noen 63L som jeg bruker 600L/T innvendige filtere.

Ville anta du har et behov for et filter som pumper minimum 1500L/t litt avhengig av hvilke arter fisk du skal ha og hvor stort filtermediet er. Sjokolade maller blir vel store, og malle kan være så mangt. Har du en ancistrus på 8 cm eller har du en pleco på 40 cm?. Slike store fisk driter mye, og da er et slikt filter du nå har kanske brukenes om du fyller håndvasken på badet og bruker det der-

Jeg mener å ha hørt/lest at en kan gange antall liter på karet med 10 for å se hvilken kapasitet en må ha på pumpa. Som nevnt litt avhengig av fisk du har.

Varmekolber er det liter mot Watt. Altså en 100L trenger en 100W varmekolbe
Glemte å nevne at du med stor sannsynlighet vil få en nitritt topp omtrent etter 3 uker, om karet ikke er innkjørt. Dette vil om du ikke foretar deg noe ta livet av fiskene som er der. Masse vannbytter er det som må til om du ikke har andre innkjørte kar å ha fiskene i, i mellomtiden
Antall liter i timen sirkulasjon på filteret har ingenting med om det er godt nok for karet ditt eller ikke. 1500 l/t blir veldig mye i en 180l med mindre du kun skal ha l-maller eller små malawi oppi og ingenting annet.

Men det er viktig å ha utblåset og innsuget på samme side av akvariet for å få max effekt. Men siden du ikke nevner modellnr på filteret er det umulig å si noe om det er nok eller ikke. Normalt er filter for denne størrelsen kar på 6-800 l/t og filtervolum på 4l. Til en 180 liter ville jeg anbefalt Eheim Pro 3 2073, når produsenten sier det er godt nok til 350l passer det til kar av halve størrelsen med normal/god belastning.
ok takk for svar dere. Jeg har Boyu ef-20 pumpa og som sagt så står det at den er passende for kar 200-400. Det tar 400l/time, power er 15watt,
Jeg har ikke erfaring med andre utvendige pumer. Men mener dere dette er for dårlig? eller er det noe annet jeg kan gjøre?
Utblås og innsug er på hver sin side i mitt akvarium etter at jeg fikk anbefalt det. Det blir vanskelig å skifte det siden jeg har satt dett igang.
Det er en Ansistrus på 5 cm og en sjokolademalle på nesten 10cm som kan bli max 15cm.

Som sagt, jeg kjenner ikke til denne pumpen og på de første treffene jeg får opp på den så står det ikke filtervolumet. Det er volumet som er avgjørende om det er godt nok til 180l eller ikke, men med liten belastning slik som du skriver du har så vil dette nok være godt nok.

Men Ancistrusen sier nok ikke nei til mer sirkulasjon, tror ikke sjokolademallene har noe problem med ekstra sirkulasjon heller. Det kan du lett løse ved å sette inn en liten wavemaker som du kjøper billig på DX.com, husk å bestill US-EU adapter til stikkontakten samtidig. Har flere av denne typen selv, og de er ypperlig i bruk. Kanskje ekstra sirkulasjon vil hjelpe å flytte overskudds-dritten nærmere innsuget til filteret også slik at det blir sugd inn…
jeg vil anta at filteret rommer ca 4liter. Jeg var på butikken her i kristiansand og han mente jeg måtte sette i et innvendig filter også for å få opp partiklene. at det utvendige filteret var et biologisk filter, og dermed måtte også ha et mekanisk filter.
Visste ikke at man trengte 2 forskjellige filtere/pumper. Et innvendig filter vill vel også funke litt som den wavemakeren du nevnte.?


Glemte å si at jeg skal ha fler fisk oppi etterhvert. når akvariet er i ordentlig gang.
Utvendige filter fungerer både som mekanisk og biologisk filter. Med et tilstrekkelig utvendig filter og riktige filtermedier trengs det ikke noe "ekstra" filter. Spørsmålet er nok om filteret holder mål. Om det oppgis å pumpe 400l/h, så regn med at dette er målt uten filtermedier. Når man fyller i disse, vil gjennomstrømmingen naturlig nok avta...noen filter mer enn andre. Og blir da filteret i tillegg tettet av "dritt", så ender du opp med svært liten sirkulasjon og dårlig filterkapasistet.
ja det er jo naturlig nok at det blir noe motstand i filtermediaet. jeg bruker bioballer og små keramikkrør og vatt. Denne pumpa jeg har kjøpt, boyu ef-20, er den for lite fart i for et 180liters? han i butikken ga meg jo denne. tror de har peiling der også men vet ikke jeg for jeg har ikke så mye erfaring enda.


På denne linken står det at pumpen kan brukes på kar fra 50L til 300L. Det sier seg selv egentlig at en pumpe ikke renser like godt opp i en 300L som i en 50L. Når skal leverandører kunne komme med noe som er fakta? Eller kanskje si forståelig?

Latterlig å sette et spekter som går fra 50 til 300L. I en 300L vil denne pumpen sirkulere vannet 1,3 ganger og i en 50L sirkulere vannet 8 ganger!!
det står 200-400liter på pakka men av en eller annen grunn har butikken du fant her skrevet noe annet. Det var forresten på denne butikken jeg kjøpte den også.
Dette gjør vel ikke akkurat forvirringen noe enklere Magnar =)
Må vel innrømme at det ikke klinger godt når en butikk kommer med andre opplysninger på et produkt, enn hva selve produsenten gjør?

Dette har kanskje lite med om pumpen kan være et alternativ til ditt kar, men det gjør det vel litt vanskelig for oss som kunder å handle noe vi egentlig ikke vet om passer til vårt bruk antar jeg?

Magnar Lofthus
Synes også plantene har blitt misfarget i løpet av den uka.


Det er med stor sannsynlighet brunalger du har fått på plantene. Det er helt vanlig i starten. Dette er noe som er så godt som bankers i nyetablerte, nyoppsatte kar - sett opp et nytt akvarium - og boom, brunalgene er der.
De første to til tre mnd er det som regel en del brunalger i akvariet. Det kan se litt ustelt ut kanskje, men med mindre det dekker plantene totalt, er det ikke nødvendig å gjøre så mye. Oppmuntringen er at dette er en algetype som går tilbake og forsvinner av seg selv når akvariet blir skikkelig innkjørt Og blir det FOR ille å se på brunalgene, er de lette å fjerne - bare å gni plantebladene forsiktig mellom tommel og pekefinger, så går det lett av. Får man det på glasset også, er det lett å gni av med en liten dott vanlig, hvit filtervatt (bruk og kast).

Jeg ser du skriver at du har satt inn to fisk allerede, og det i en periode hvor vannet ditt etter alle solemerker å dømme, vil inneholde giftig ammoniakk. Dette er giftig for fisk, men er en helt naturlig del av den biologiske syklusen et akvariefilter må gjennom før det kan regnes som innkjørt. Etter perioden med ammoniakk, går giftstoffene i vannet over til nitritt. Denne perioden varer lengst, flere uker, og fiskene vil slite alvorlig. Dødsfall eller sykdomsutbrudd er ganske vanlig. Om ikke med en gang, så i etterdønningene av stresset det er for fisk å leve døgnet rundt i gift.

Botemiddel mot giften? Vannbytter. Hver dag. Det er det eneste som hjelper til å tynne ut nitritt-giften i denne fasen av akvariets filterinnkjøring. Bytt ca 30% av vannet i akvariet hver eneste dag, inntil det er ca fem uker siden du startet det opp. Da bør syklusen være fullført. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å gå til anskaffelse av en nitritt-test umiddelbart (om du ikke har en fra før), så du kan sjekke vannet ditt fremover. Da vil du også få svar når syklusen er fullført, og du kan gå ned til vanlige ukentlige vannbytterutiner.

Anbefaler deg heller IKKE å sette inn en eneste fisk til før denne innkjørings-syklusen er fullført og nitritt-målingene dine viser null. Først da kan du kjøpe noen FÅ fisk, kanskje 2-3-4 stk eller litt flere om det er bittesmå fisk, ikke for mange. Veldig få om gangen, og kun en gang pr uke gradvis i etapper. Da unngår du nitritt-oppblussing i akvariet, som fort kan oppstå dersom man overbelaster et nyetablert og sårbart filter med for mye forurensning på èn gang. Man må ta fisk pr gang, slik at filterbakteriekolonien rekker å formere seg opp og bli større i takt med den økte forurensningen hver enkelt fisk utgjør.

Hvis du ikke allerede har kjøpt inn vannverditester, anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av (i tillegg til nitritt-test) en ph-test også. Nitritt-test og ph-test mener jeg er et absolutt minimum av tester enhver akvarist bør ha.
400l/time er den samme dem setter i 63l til juwel orginalt også og orginalt derfra sier dem max 100l for pumpa.
Så jeg vil nok tro at pumpa du har er altfor svak ja.
Magnar Lofthus
det står 200-400liter på pakka men av en eller annen grunn har butikken ... skrevet noe annet.

Butikken mener filteret ikke holder mål til en 400-liter. Det står respekt av å "nedjustere" filteret. Personlig ville eg ikke kjøpt det til en 300-liter heller, men eg liker at en butikk endelig går mot produsentene

Takk for svar folkens!
Jeg har fått kjøpt meg ph test og nitritt test. de viser gode resultater så langt. Jeg har puttet en del filterslam fra et annet akvarie jeg har gående og puttet en svamp fra det filteret også. håper dette hjelper å skynde prosessen. Men må visst bare smøre meg med en goood del tålmodighet Er visst det som er nøkkelen til et velfungerende akvarium har jeg skjønt.

Takk for informasjonen om plantene. håper de kommer seg for syns de ser dødere ut for hver dag. jeg har et par lotuser som visner og et par andre som er på vei ned ser det ut som men får vel bare vente å se. og ikke kjøpe noen fler planter før akvariet er godt igang??
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap