Hjelp! akvariet lekker.

Hei

Fant nettopp en stor dam under 152l karet mitt, ikke mange literne men hvertfall en dam, Klarte og lokalisere problemet som dere ser på bildet. Men spørsmålet mitt er hva gjør jeg nå? :O Det drypper og drypper litt etter litt. :p

Lekasjen er i nederste hjørne.
TRor det ikke er så mye annet enn tømme akvariet og silikonere på nytt? Siden det er snakk om rammeakvarie, kan du sikkert prøve å legge litt silikon stedet hvor det lekker, i hverste fall silikonere på nytt. Bare et tips, jeg er overhode ikke noe ekspert. Jeg ville prøvd sistnevnte forslag hadde jeg hatt samme problem.


Altså prøve i første omgang og silikonere på utsiden hvor det lekker? og ikke på innsiden i første omgang?
Om det er det lureste å gjøre har jeg ingen formening om.
Selv ville iallefall jeg prøvd det, før jeg gikk litt mer drastisk til verks (tømme akvariet og resilikonere hele) fra innsiden.

Akvariet mitt fikk en megasprekk sist uke, sprekken gikk helt fra toppen til 5cm fra bunnen. JEg silikonerte opp til 15-20cm og fylte litt vann i akvariet slik at fiskene kunne være der inntil jeg hadde skaffet nytt akvarie. Det fungerte helt fint.
Jeg hadde villet resilikonert først som sist, bedre og gjøre det skikkelig med en gang
Skjær ut HELE remsa i den raden som sprekken er med tapet kniv. Gå over med barberblad til slutt, før du varsker det helt rent med aceton. Er karet gammelt, og silikonen hard, ville jeg silikonert om hele karet når det først er tomt

Silikonen bør stå et døgn til tørk- Billigste silikonen heter glass silikon og fåes hos Clas Olsson. Om jeg ikke husker feil, rundt 70 kr for en tube

Ikke legg ny silikon oppå gammel, dette vil IKKE feste seg og løsne i løpet av kort tid
Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg har kunnskap nok til å fjerne Siliconen helt også silikonere på nytt å få det helt tett.

Fant også ut at lekasjen kommer av at guttungen dyttet akvariet inniver i veggen,, og at det er lekasje på begge hjørnene bak.

Er det noe fare for at hele akvariet kan falle fra hverandre? :p
Den dagen jeg ser et ramme akvarie dette sammen skal jeg gå på henda til Kina =)

Tror nok ikke guttungen skal ha skylda for lekkasjen. Ettersom dette er et ramme kar skal det mer til enn som så for at dette skulle være årsaken. Er nok gammel silikon som har begynt å sprekke =)
Nei var ikke meningen og legge skylden på guttungen men det har stått nå i 3 uker med vann uten lekkasje, og da etter guttungen i går dyttet det opptil flere ganger hardt innover i veggen og lekkasjen oppstod senere, så tenkte jeg det kune blitt noen vridninger i festet bak. Men det kan selvfølgelig også være gammel silikon.

Men er det enkelt og bytte den silikonen og gjøre det riktig?

Betryggende ord du kommer med hvertfall
Det aller første karet jeg re silikonerte var et akvastabil rammekar, akkurat som ditt, men på 720 liter. Er lett for meg å si at det er enkelt da jeg har gjort dette noen ganger, men for en som aldri har gjort det før, er det sikkert et ork og begynne på-

Men det er viktig at all silikonen er fjernet fra der du skal ha på ny, ellers vil den nye silikonen løsne.

Fordelen har du også i og med at du har et ramme kar. Du kan "grise" ganske så mye uten at dette synes utende fra i synsfeltet.
Kunne du hvert snill og fortelle meg sånn smått i trin for trinn jeg burde gå frem? Til og få et vantett resultat.

Tenkte å få begynt på dette idag. (Blah, gruer meg.)
Først må du ha av all gammel silikon. Der bruker jeg en tapet kniv, en slik som er beregnet for lange blader og som kan knekkes av.

Legg kniven ned mot glasset og dra nedover på hver side av silikonen. Hele remsen må vekk, ikke bare der hvor lekkasjen er. Er det nede i et hjørne, ville jeg tatt alle tre remsene. Gå over til slutt med et barberblad for å være trygg på at det ikke ligger igjen noe silikon. Vask til slutt med aceton eller annet som IKKE inneholder fett. Isopropanol kan også brukes.

Kapp av tuten på silikon patronens "tut" til den tykkelsen du skal ha på fugen. (Trenger en fuge pistol)

Før på hele remsen og bruk finger eller fingre til å jevne ut fugen. Pass på at du ikke får luft mellom silikon og karet.

Karet bør stå 24t til tørk før du igjen fyller vann. Varierer litt på fabrikant av silikon, men dette finner du på tuben (tørketid)

Jeg nevnte vel Clas Olsson og deres glass silikon? Den er grei og billig og beregnet for akvarier. Sørg for at silikonen du kjøper er beregnet for akvarier, ellers vil du kunne få feil og risikere å miste fisk, når dem kommer opp i igjen

Ønsker deg lykke til

Skulle gjerne hjulpet deg, men bor et stykke unna og desverre er jeg uten fører kort
Ok, masse tusen takk.

Men kan Byggsilikon klar fra Europris brukes?

Clas Olsen er så langt unna. :p
Du bør hold deg til silikoner som er merket at dem kan brukes til akvarium, mye av bygg silikonen er tilsatt soppdrepingsmiddel som gjør at den er giftig for fisken.
Da gjør jeg det, men er det nødvendig og bytte all silikon i hele karet?

Eller kan jeg ta i bånn - Langside og fra bunn og opp til topp på begge baksidene?
Om du gjør det på den måten, har du allerede silikonert om halve karet. Dersom det skulle lekke i overgangen mellom gammel og ny silikon nederst i hjørnene, er det bare en ting å gjøre, hele jobben på nytt, men da alt sammen.

Jeg ville, og har gjort, ta hele med en gang. Koster deg en halv til en time ekstra, men da har du et nysilikonert kar som vil holde tett i mange år. Ikt grundig med fjerning og rengjøring, det er det som er avgjørende for et godt resultat. Som Loffa skriver, med et rammekar kan du kline en god del uten at det vil synes fra utsiden. Lykke til.

Om du bruker søkemotoren, kan du finne en tråd der det hele er beskrevet med blider.
Oppdatering:

Har silikonert hele på nytt. Ser tett ut. ^^

Takk for all hjelp.
Bare hyggelig å være til hjelp =)
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA2013
Reklame for plussmedlemskap