Hvilke fisk som går ilag

Har man noen generelle retningslinjer om hvilke ulike fiskearter som går sammen, og hvilke som ikke gjør det?
At ingen passer i munnen til hverandre, da blir de mat.
Sjekk at vannverdiene er de samme, hva slags "lynne" fisken har, masse å tenke over.
Aha, jeg skjønner, jeg må nesten bare se det an på hver enkelt fiskeresa da. Det jeg har vært litt bekymret for er at jeg skal sette sammen fisk som napper ihjel annen fisk og lignende. Men som regel går alle fisk sammen så lenge de krever de samme vannforholdene? Og så lenge jeg ikke setter halenappere sammen med slørhaler...?
En tilleggsregel er at fisker fra samme gruppe gjerne fungerer bra i hop, særlig hvis de har noenlunde lik størrelse. Dvs. levendefødere med andre levendefødere, tetraer sammen med andre tetraer osv. Det store unntaket er en del cichlide-arter, som ofte ikke vil ha andre andre cichlide-arter i nærheten (med mindre karet er digert), men kan fungere greit sammen med fisker fra andre grupper.
SilverShaded
En tilleggsregel er at fisker fra samme gruppe gjerne fungerer bra i hop, særlig hvis de har noenlunde lik størrelse. Dvs. levendefødere med andre levendefødere, tetraer sammen med andre tetraer osv. Det store unntaket er en del cichlide-arter, som ofte ikke vil ha andre andre cichlide-arter i nærheten (med mindre karet er digert), men kan fungere greit sammen med fisker fra andre grupper.


Her er jeg litt skeptisk, i slike tilfeller må du i hvertfall sørge for at arten ikke kan krysse seg med andre hvis du har planer om at de skal formere seg... Ville heller se på hvor i akvariet de befinner seg (topp, midt og bunnsjikt)
Hvordan er det med finnenappere? Når jeg ser på tetra/barbe arter i fiskebasen lurer jeg veldig på om de napper. På noen av artene står de i beskrivelsen, er det noen sikre tegn på om de er finnenappere eller ei?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap