Oppsetting av 250l jewel ferskvann

Hei folkens!

Jeg henter et brukt Juwel 250l i morgen tidlig. Det følger med to varmekolber, filter og litt småpynt. Jeg lurer litt på hvordan jeg bør vaske dette da det er brukt og jeg ikke kjenner til eventuelle problemer selger har hatt før det ble avviklet.
Regner med å måtte kjøpe ny pumpe, men er usikker på hva slags pumpe jeg bør velge. jeg ønsker meg en utvendig pumpe, kanskje en Eheim, siden jeg har hørt mye bra om dette merket. Forslag mottas med takk, gjerne en billigere type

Jeg har i dag et 4 år gammelt 80l akvarie med stooore nitrittproblemer (tror jeg). Plages med at småfisken dør relativt fort. De større mallene mine lever men er tidvis blass i fargen. har to Eheim aquaball pumper oppi for å ta unna møkk og partikler men ser ikke ut til at dette gjør noe forskjell. Jeg er klar over at jeg innimellom overmater, men har overraskende mye trøbbel for et såpass etablert system.

Men nå skal jeg altså sette opp et 250l system og ønsker å gjøre ting riktig fra første stund. Jeg leser side opp og side ned om forskjellige måter å sette opp på, masse ulike produkter som enkelte mener jeg MÅ ha og som andre ikke nevner i det hele tatt. Jeg er litt usikker på hva jeg kan ha/ønsker å ha i denne tanken. Tenker i første omgang å putte oppi fargerik, hardfør fisk som er enkle å ha med å gjøre og som ikke spiser opp alt jeg har av planter. Tenker også å ha semi fin grus, masse planter og noe røtter.

Ønsker derfor innspill på dette systemet. Jeg kommer til å følge opp med bilder av prosessen og håper på masse innspill fra ivrige akvarister
Har ikke juwel kar, men de har vel et innebygd filter montert i karet. Har inntrykk av at de fleste oppgraderer pumpa på dette, og noen går for et utvendig filter i tillegg.

Jeg har ett
i min 250 liter, og er fornøyd med dette.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap