Fullt nok?

Jeg har et 54 liters akvarium hjemme. Hvor mange fisk kan man ha sånn ca? Nå har jeg tre slørhaler, en kampfisk og to praktbotia. Jeg tenkte å kjøpe noen corydos også. Er akvariet fullt nå, eller er det plass til to slørhaler til?
Både slørhalene, og praktbotiane trenger mye større kar enn du har. Praktbotia er dessuten stimfisk.
Bare de tre slørhalene gjør akvariet ditt fullt. Du bør absolutt ikke kjøpe deg flere av dem. De blir etterhvert ganske store, for store for et så lite akvarium.

I tillegg har du anskaffet deg praktbotia til et 54 liters kar, og da tenker jeg bare "uff"... det var overhodet ikke bra... Disse trenger store akvarier, helst flere hundre liter, for de blir store, de skal gå i grupper på mange individer og de er svært aktive og trenger stor tumleplass. Alt i alt er ikke praktbotia en fisk som passer inn i små akvarier som ditt. Overhodet ikke. Det blir som å sette en hund inn i et kaninbur.

For at fisker skal kunne vokse på en sunn og god måte, må de få riktig plass. Ikke trenges inn i bittesmå akvarier. Jeg forstår at det er fristende å bare kjøpe de fargerike, fine fiskene man ser på butikken, uten å tenke noe mer over det.
Men man er nødt til å tenke litt fremover, å gjøre litt research før man kjøper. Skriv opp navnet, gå hjem og slå opp i Akvaforums fiskebase først og lese om fisken, google litt. Da finner du fakta. IKKE hør på de ansatte i butikkene - zoobutikkansatte sier hva som helst for å selge fisk. Nesten hva som helst. Har lest så mange historier om det her på AF opp gjennom årene, og har selv stått i butikk og hørt på hva de sier til folk som kommer inn og skal kjøpe.

Jeg foreslår at du selger praktbotiaene, eller leverer dem tilbake til butikken hvis du får lov til det. I tillegg bør du gjøre et valg når det kommer til kampfisken. Den vil nemlig ha en del varmere vann enn slørhaler og gullfisk vil. Gullfisk ; under 23-25°C, og kampfisk; oppi 27-28°C.
Kampfisk og slørhaler passer derfor ikke sammen, pga sine forskjellige krav til trivselstemperatur.

Hvis det er slørhalene du liker best, bestem deg for dem, og ha dem en stund i 54 literen din. Men vær forberedt på at du etterhvert må enten selge dem til noen med større kar, eller selv oppgradere til et stort akvarium etterhvert som de trenger plass. Dette koster plass og penger

Skal du ha noen Corydoras i akvariet sammen med slørhalene i den noe lavere temperaturen, passer f.eks. Corydoras panda godt inn. De trives best i temperaturer under 25°C. Men husk at du har tre slørhaler som vil ta mye plass etterhvert, så tenk deg om før du kjøper Corydoras - jeg er ikke så sikker på at du har plass til dem om en stund. Pr i dag (mens slørhalene er små?) har du kanskje rom for en liten gruppe på 5-6 stk. C. panda er en liten og nett art.
Corydoras lever forbløffende lenge om de får riktig stell. Den eldste Corydorasen jeg har lest om, ble over 40 år!
mona o


Ikke alltid jeg er enig i formuleringene i svarene dine Mona O.

Men her kan jeg ikke annet enn og gi deg 2 tomler opp og terningkast 6 for velskrevet svar..
Tusen takk mona
Praktbotiaene får jeg ta med meg på dyrebutikken på mandag, stakkars de. Jeg ser de er skikkelig ville, og ser ikke ut å kose seg. Jeg er litt glad i den kampfisken, for det er den fineste jeg har sett! Karet mitt holder 25 grader stabilt, går ikke det bra da? Jeg vil ikke risikere at noen kjøper den, og har det i ett 8 liters akvarium på kontoret sitt uten pumpe engang.. Det klarer jeg ikke tanken på.... jeg levere den ene gullfisker tilbake og, den er ikke noe snill med en av dem andre..
Tror nok jeg ville fjernet alle gullfiskene hvis jeg var deg. En 54-liter er og blir for smått for denne arten.

En kampfisk og noen Corydoras (og da en av de mindre Corydoras-artene) er nok til å fylle opp et akvarium på den størrelsen.
Jeg vil anbefale å gå for enten kampfisk eller gullfisk. Fisker er forskjellige naturligvis, men jeg har ingen god erfaring med kombinasjonen. Når gullfiskene blir litt større, blir kampfiskens finner for fristende for gullfiskene, og de begynner å nappe på de...

Ikke sikkert det skjer hos deg, men om du beholder begge typene - følg med på dette.

Det er uansett ingen tvil om at gullfiskene må etterhvert over i et større akvarium uansett., og praktbotiane hører ikke hjemme i en 54-liter.

Det er nok lettere å finne andre fisk som kan gå sammen med kampfisken, enn gullfiskene - personlig syntes jeg gullfisk passer best sammen med andre gullfisk.



mona o
IKKE hør på de ansatte i butikkene - zoobutikkansatte sier hva som helst for å selge fisk.


Takker for tilliten.
Er virkelig akvariet for lite for noen gullfisk? Dem klarer jeg ikke å kvitte meg med. Da kjøper jeg heller ett akvarier til når de blir store.
Her kan du lese mer om gullfisk. Som du ser så kan gullfisk bli 40 cm lang, og over 20 år gammel.

Problemet med å ha de i et for lite kar er at de ikke vokser som de skal. Mange tror at fisken "tilpasser seg karet", men det som skjer er mye mer alvorlig. Fisken slutter å vokse i lengden, men innvoller fortsetter å vokse. Dette kalles stunting, og er meget smertefullt for fisken, og fører til slutt med at den dør.

Gullfisker og slørhaler bør ha et kar på minst 200 liter, med GOD filtrering.

For en kampfisk er 50 liter helt utmerket. Om du har sandbunn, ikke for mye strøm, 26-28 grader, og mange planter så er det perfekt til kampfisk :o) Om du har sandbunn, så kan du godt ha 6 - 10 corydoras sammen med kampfisken. Velg en sort, helst en som ikke er så stor, og som liker litt varmere vann.
Å dette var deprimerende lesning. Slørhalene var jo det jeg ville ha. Alt annet er jo bare for gøy. Jeg tok det største jeg fikk plass til i den lille studenthybelen jeg har.. Jeg i mitt rare lille hodet tenkte som så at "de bor jo i bittesmå gullfiskboller, dette 54 liters karet må jo være luksus for dem " nå har jeg kjempe dårlig samvittighet, for grunntanken min var egentlig at jeg ville redde de fra gullfiskbollene til folk.. Og jeg nå har jeg brukt alle pengene mine på dyremishandling
Leit å høre :o/

Men hvis du jobber i dyrebutikk, så kan du hjelpe fisker med å skaffe deg mest mulig informasjon om de ulike fiskene, og gi fiskekjøpere gode råd. Har dere tilgang til internett i butikken ? Da er det lett for deg å sjekke basen på akvaforum om noen kunder stiller spørsmål om fisker som du ikke kan svare på.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap