Oppstart av 530l akvarium

Inaktiv bruker
Hei! Trenger noen råd angående nyoppstart av ett 530L akvarium. Akvariet ble fylt opp i går, å filtret en fluval fx-6 ble satt i drift. Filtret inneholder eheims Efibiomech pro og Efisubstart pro, samt de vanlige svampene som følger med.

Planen er å sette inn 75 rødmunnstetra og 10-12 corydoras om ca 4-5 uker, er dette forsvarlig? Eller bør jeg introdusere litt og litt fisk i karet? Vil droppe litt fiskemat annenhver dag i karet, for å belaste karet noe.

Er litt tungvindt dette med anskaffelse av fisk for meg, da jeg må kjøre ca 40 mil for avhenting. Så vil prøve å redusere turer frem og tilbake.

Håper noen kan belyse dette noe for meg
Inaktiv bruker
Kan etter noe lesning se ut som min plan vil være reine masakeren for de rødmunnstetraene og corydoras jeg skulle sette inn Tror jeg må satse på noe innkjørings fisker, å en gradvis oppbygging av fiske bestanden, dessverre.
Har du lest om Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden artikkelen?

Har ikke satt meg spesielt inn i den selv, men mener det kan være et bedre alternativ for deg om du skal ha i mange fisk på en gang. Les deg opp på artikkelen og spør i den tråden, så får du sikkert hjelp.
Inaktiv bruker
Hei Kabe! Har lest om salmiakkmetoden, men virker noe komplisert. Så jeg melder nok pass der. Men sikkert en effektiv innkjørings alternativ.

Ett alternativ jeg har, er å få filtergugge til en venn. Men han var ikke så hypp på dette da han sliter med en type sortalger på plantene. Han er engstelig jeg kan bli plaget av denne algen. Er ikke så sikker om jeg vil bli smittet av denne algen om jeg skulle få filtergugge av han. Noe som er sikkert, er han har et sykdomsfri kar, da det har kjørt i over 3år uten noen form for sykdom. Noen som har synspunkt på sjansen på smitte av algen? Har ikke planter selv ennå, å tenker slik at inne i filtret er det 100% mørkt å ingen livsgrunnlag for alger. Muligens sporer i vannet?
Jeg syntes også salmiakk metoden virket komplisert da jeg leste om den så jeg slo den fra meg, men etter jeg har sett flere her inne har prøvd den og fått hjelp av feks Sigmund så virker den ikke så innviklet likevel, kommer garantert til og prøve meg på en slik innkjøring etterhvert..

Det og kickstarte et filter med den fiskemengden du har lyst til og starte med tror jeg kan bli vanskelig da jeg er redd du ikke klarer få med nok gode bakterier til og takle mengden fisk. Så da er du jo tilbake til det og sette inn litt og litt fisk av gangen.

Det er der salmiakk metoden er sikrere om jeg har forstått den riktig.

Spør iallefall noen som har peil på salmiakk metoden før du slår den helt fra deg.

Og sette inn "hardfør" fisk i starten er ikke jeg noen fan av, da du tross alt dømmer disse "hardføre" fiskene til 4-5 uker med tortur. (om bakteriekulturen ikke er tilstede i riktig mengde)
Inaktiv bruker
Hei Kabe. Har hente 5 stk veldig gammle glødebåndstetra i kveld å satt inn i karet. Skal hente de siste 7 om noen dager. Disse har fått en storstue på gammledagene, har tidligere gått i en 200 liter. Får ta de nødvendige vannbyttene når tiden er inne. Har det heldigvis veldig enkelt med tanke på daglige vannbytter. Veit ikke helt hvor mye de 12 tetraene får utrettet med innkjøringen av filtret på 4-5 uker, men noe må det da være.
Det er ikke noe problem å sette inn 12 gødebåndstetra i en 530 liter, selv om den ikke er innkjørt. Det er så mye vann å løse opp avfallsstoffene i, at det vil ta tid å utvikle ammoniakk og nitritt. Du må imidlertid passe på vannverdiene, slik at du kan skifte når du ser *spor* av først ammoniakk og etter et en til tre uker, også nitritt.

Det er der problemet melder seg, eller skal vi si den ekstra innsatsen du må gjøre over noen uker. Med fisk i et ikke innkjørt kar, må du passe på at ammoniakk og nitritt holdes på et så lavt nivå at fiskene ikke tar skade og blir syke/dør. Det betyr igjen at du tynner ut nettopp de stoffene som er næring for de bakteriekulturene du ønsker å bygge opp. Resultatet er at prosessen ta lenger tid, og at den, når den er sluttført, er akkurat tilpasset den mengden fisk du da har i karet. Ønsker du flere fisk, bør du ikke sette inn flere enn en, maks to ganger det antallet du har allerede, hvis det er fisk av samme størrelse. Hvis større fisk, husk at lengden på fisken oftest bare er en liten del av den totale størrelsen som også utgjøres av bredde og høyde. En fisk som er dobbelt så lang som f.eks en neontetra vil ofte være dobbelt så tykk og dobbelt så høy også, altså 8 ganger så stor med hensyn til biologisk masse og tilsvarende biologisk belastning på filteret.

De bakteriene du ønsker å ha i filteret, og i bunnlaget, på røtter etc. har en doblingstid på inntill ett døgn. Derfor helst like stor belastning som du allerede har ved kjøp av ny fisk, maks det dobbelte. Da vil filteret kunne håndtere den ekstra mengden forurensning i løpet av ett eller maks et og et halvt døgn.

PS Håper ditt syn på "gammel" glødebåndstetra som derved kan ofres som innkjøringsfisk, ikke også gjelder andre dyr, som mennesker.
Inaktiv bruker
Hei Sigmund! Takker for et veldig informative svar. Men liker ikke helt din vinkling på slutten. Står det ikke i mitt innlegg over at jeg skal ta den jobben som er nødvendig for tetraene? Måtte ha blitt borte noen sted på veien til serveren. Jo tetraene er veldig gammle, kan nok si di er gått ut på dato, men de skal ikke lide noe last på sine siste dager. Fikk diss gammle tetraene av en venn som har hatt et jevnt og trutt frafall i den opprinnelige stimen, pga høy alder på fisken. Så han hadde lyst å starte opp en ny stim.

Men muligens er det en felles benevnelsen for fisk som blir satt inn i kar før ferdig modnet filter. "Offerfisk"
Inaktiv bruker
Hei Sigmund. Kan nå berolige deg at pensjonistene absolutt ikke vil lide last. Har hentet skikkelig innkjørt skitten og klebrig høykvalitets filtergugge. Håper bare ikke jeg blir plaget av disse algene min venn har slitt litt med. Men tror ikke det, da algene ikke har forutsetning til leve i filtret.
Gleder meg å høre Spesielt gledelig ettersom jeg selv er pensjonist og det var grunnen til den "skjeve" vinkelen i forrige post.

Lykke til med god oppstart.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap