"> ">

Ferdig med innkjøring og klart for fisk!

Heisann!

Har endelig fått igang karret igjen og er klar for å kjøpe fisk til det. Karret er på 60 liter og jeg har byttet ut grus med sandbunn. Og jeg har noen spørsmål i forhold til dette.

1. Vannet er fortsatt litt grumsete på grunn av "støvet" i sanden, er dette uheldig for fisken?
2. Vil ha albino pansermalle, er dette karret stort nok for 4-5 av disse?
3. Vil pansermallene gå fint sammen med gurami?
4. Går pansermalle godt ilag med sandsnegler? trenger man i det hele tatt sandsnegler om man har pansermalle?

På forhånd, takk for svar :>
Plussmedlem
Hei.

1. Nei, det går nok bra. Det forsvinner sikkert innen du får kjøpt noe fisk likevel.
2. Ja, men gå for 5 - 6 stk.
3. Gurami og corydoras plager ikke hverandre, men i 60 liter må du gå for en av de mindre guramiartene.
4. Ikke skaff deg sandsnegler. Du klarer deg godt uten.
Hvis karet har stått til innkjøring over x antall uker, burde det ikke være grumsete/støvete. Regner med du har tilstrekkelig filtrering og at vannverdiene er i orden ? Sikker på at det er "støv", og ikke f.eks. svevealger ?
Plussmedlem
Trådstarter skriver at han har skiftet fra grus til sand. Antar at det er nylig.
Takk for svar

Ja, gikk over fra grus til sand før helgen. Karet har stått og duret i 6-7 uker nå så regner med vannverdiene er i orden. Men skal selvsagt måle pH og nitritt verdiene før jeg putter fisk oppi.

Jeg tenkte på dverg gurami, de går vel fint?
Ja, min feil...jeg leste ikke godt nok ! Men jeg ville uansett ventet til vannet er klart med å sette inn fisk. Skifte av bunnlag er et ganske stort inngrep i tanken, så det kan dukke opp litt ammoniakk og nitritt igjen i en kort periode.
Loomis
4. Ikke skaff deg sandsnegler. Du klarer deg godt uten.


100% enig med Loomis
Plussmedlem
steffz
Jeg tenkte på dverg gurami, de går vel fint?

Ja, det er en fin gurami som passer i 60 liter Tidligere var det mye dårlig kvalitet av denne å få kjøpt. Mulig det har blitt bedre nå.

Honninggurami er en annen fin gurami.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap