Trenger litt hjelp til å forstå dette...

Hvor skal jeg begynne.....
Jeg har allerede kjøpt kar, planter og fisk. Har hatt akvariet i en uke. Jeg har en malle, guppyer og to sverdrager i 46 l. Jeg fant ut at jeg hadde for mange hanner i forhold til huer, så jeg sette opp et lite akvarie som jeg har noen guppy damer og en han. Så skaden er allerede skjedd mtp. innkjøring. I går fant jeg en sverdrage yngel og i dag en guppy yngel. Jeg var redd de skulle spise opp yngelen så nå har jeg to boller med hver sin yngel i.

Spørsmålet mitt er; Hva skal jeg gjøre med yngelen? Jeg har ikke pumpe, så jeg må vel skifte vannet ofte? Hvor ofte? Tåler yngel mindre enn voksne? (forrandringer av temratur, bakterier osv..) Kan jeg ha de to sammen? Hvordan skal jeg gjøre det best for de små når den ene flytter?

Slik jeg har forstått det, så skal jeg gi lite mat nå siden alt er så nytt(?)
Jeg skal skifte 10-20 % av vannet annen hver dag(?) og ellers la naturen gå sin gang og håpe de overlever.

Når blir guppyene kjønnsmodne og hvordan kan man se det?
Du burde kjøpe deg en fødekasse eller ett nett til ynglet så det får samme vann og temp som de andre og filtrering. Yngel tåler ganske lite og burde flyttes med en kopp og ikke hov siden de er veldig skjøre. De to yngelene går sammen. Det er viktig å gi lite mat fordi fiskene vil fortsette å spise så lenge det er mat der og jo mer de spiser jo fortere går det ut igjen og alle næringsstoffer blir med ut igjen og blir til giftstoffer.

Da jeg startet opp mitt forrige måned byttet jeg 20-30% annenhver dag, men da hadde jeg 30 L gammelt akvarie vann og filtergugge fra den gamle karet og hadde oppi fisker etter tre dager og det gikk helt fint, ingen fisker ble syke, stressa eller døde
Er det mulig å lage en yngelkasse selv? Jeg bor ikke i nærheten av dyrebutikk...
Plussmedlem
Sviskå
Jeg har ikke pumpe, så jeg må vel skifte vannet ofte? Hvor ofte?

Du må skaffe deg et filter (pumpe) ellers så må du skifte vann omtrent hver eneste dag.
Og da er det snakk om 50 %.
10 - 20 % holder ikke.
Sviskå
Er det mulig å lage en yngelkasse selv? Jeg bor ikke i nærheten av dyrebutikk...

Finnes nettbutikker, så om du bor i nærheten av en postkasse så bør det gå fint.

Webzoo.net er den største, men aquamanias.no er meget konkurransedyktig på pris. Finnes andre også, så kikk litt rundt.
Loomis
Du må skaffe deg et filter (pumpe) ellers så må du skifte vann omtrent hver eneste dag. Og da er det snakk om 50 %. 10 - 20 % holder ikke.

Med èn yngel pr. bolle? Overdriver vi ikke en smule her?

Luftepumpe med luftestein kunne kanskje vært noe. Alternativt et luftdrevent svampfilter.

Plussmedlem
Ah... Var det snakk om bolle med et yngel?
Trodde det var 46 literen ...

Likevel ... Det akvariet har bare hatt vann i én uke, og er ikke innkjørt. Hyppige vannskifter må påregnes i den nærmeste tiden. 10 - 20 % annenhver dag blir neppe tilstrekkelig.

Til trådstarter: Hva slags filter har du?
Har du dråpetester til å måle bl.a. nitritt?
Nå har jeg laget et yngelnett av ståltråd og en gammel, slitt kjøkkenklut :p Den ligger fint i nærheten av filteret i 20 liters akvariet, så jeg tror det får godt gjennomstrømming av vann. De har ikke kommet seg ut enda
Jeg har ingenting å måle med, annet enn temperatur. Jeg håper guppyene klarer seg. I 46 literen har jeg nå 4 fisker og en malle. Har lest at de omtrent pines oppi der før bakteriene stabiliserer seg. 20 literen er et gammelt kar jeg har fått og 46 literen er et nytt kar, Fluval Edge med det filteret som følger med. Er det vits å kjøpe sånn vann tester? Hvis verdiene er helt feil, er det noe å gjøre med det mens fiskene er i karet? Leste noe om å tilsette salmiakk, men kan det gjøres mens fiskene lever i karet?
En kjøkkenklut er som regel full av såpe- og/eller vaskemiddelrester. Dette er ikke bra i akvariet. Det er mye bedre med tette planter og noen mosedotter som yngelen kan gjemme seg i.

Salmiakk-metoden er til innkjøring UTEN fisk, så bruk for all del ikke salmiakk med fisker i karet. Ammoniakk er giftig for fiskene.

Ja, det er vits i å kjøpe vanntester ! De viser når vannet er ved å bli for skadelig for fiskene, og bør brukes nå til å holde oversikt og kontroll på skadestoffer (ammoniakk og nitritt). De vil også være med å anvise hvor mye vann du må bytte og hvor ofte. Jo høyere verdier av disse stoffene, jo viktigere er det med dugelige vannbytter for å tynne dem ut.
Sviskå
Er det vits å kjøpe sånn vann tester? Hvis verdiene er helt feil, er det noe å gjøre med det mens fiskene er i karet? Leste noe om å tilsette salmiakk, men kan det gjøres mens fiskene lever i karet?

JA, det er vits å kjøpe vanntester. Alle akvarister bør ha et utvalg vanntester i beredskap hjemme, etter min mening. Et minstekrav er ph-test, nitritt-test og nitrat-test.

Og ja, det er noe du kan (og bør!) gjøre for å bedre forholdene for fiskene hvis vannverdien på f.eks. nitritt er for høy (den skal være null!). Da skifter man noe av vannet. Ca en 30%, hver dag, helt til akvariet er ferdig innkjørt. Hvis ikke risikerer man fiskedød og/eller sykdom på dem. Typisk stressutbrudd av sykdom er hvitprikk-parasitter.

Salmiakk-metoden kan IKKE brukes når det er fisk i akvariet, da dreper du fisken! Hele vitsen med den metoden er å forurense akvariet skikkelig (med salmiakken) for å innkjøre akvariets filter - uten at fisk er tilstede.
Hva heter måleutstyret jeg trenger? Hva er best? Vet ikke hva jeg skal søke på for å finne det. Yngelkasse er på vei i posten.
Tilfeldig bekjentskap
© Birger A
Reklame for plussmedlemskap