Gressbunn

Jeg er en nybegynner, men har jo et lite akvarium her på ca 55-60 liter. Vil gjerne ha gressbunn og bare litt fisk. Kanskje bare et eller to slag.

Er det vanskelig med gressbunn ? bør jeg har flere slag fisk ? Vil helst at planter og fisk skal komme fra samme sted.
Hvor får jeg kjøpt det gresset her i Norge ?
Tropica leverer til mange dyresjapper i norge,så din lokale butikk bør kunne ha den inne,event.bestille den for deg
Det kan være litt vanskelig å få til dette med "gressbunn" ja. Mange har gitt opp, men det er fordi de ikke gir plantene det de trenger.

Den "gressplanten" jeg liker best, er Echinodorus tenellus. Kan anbefale den. Trenger ikke å klippes og er litt mørkere grønn enn de to andre som er nevnt her i tråden.

For å få til dette såkalte "gresset" så kan det nevnes at de trenger riktig næring og ganske godt med lys. Et typisk akvarium på 50-60 liter er gjerne fra produsentens side utstyrt med relativt dårlig belysning, kanskje bare ett lysrør, når du kjøper det. Det gir ikke alltid nok lys - spesielt ikke for litt kravstore planter.
Alternativet er å kjøpe et lysarmatur som har to lysrør. Kanskje er et armatur med T5 rør å anbefale fremfor T8 rør, da de gir sterkere lys. Eller ettermontere inn en lysdrossel i det armaturet du har, dersom det er plass. Det er det ikke alltid.

Denne typen planter trenger bunnlagsnæring (altså tabletter som stikkes godt ned i sanden der hvor planterøttene er), ikke flytende næring. Selvsagt i tillegg til lysmengde litt over gjennomsnittet. Ellers blir ikke veksten spesielt god. E. tenellus tåler en del, men veksten blir vel spinkel og nesten stillestående om plantens krav til trivsel og vekst ikke blir møtt.


Ser ut som denne sprer seg, så jeg trenger ikke kjøpe mange for jeg kan bare la det gro som det vil ? Er det så lett om jeg har nok lys og næring ?

Hva slags type fisker liker gressbunn, er det noe spesielt slag jeg må ha i forhold til planter jeg velger eller andre veien ?