Senker det innkjøringsprosessen å bytte vann mye? +diverse andre spørsmål

Jeg er på dag 19. under innkjøringa. det har enda ikke kommet noe tegn til nitritt på testen min. er det normalt? trodde det startet etter 2 uker ca. Jeg fikk et tips om å putte slam fra et annet filter jeg har gående oppi for å framskynde. jeg har gjort dette et par ganger og klippet av en liten bit av en svamp jeg hadde i det gammle filteret og puttet det oppi det nye filteret, samt tatt over ganske mye vann fra det andre akvariet.
Jeg er ganske ny på det her og trenger litt råd. jeg vet jeg har vært litt vel rask i svingene, men jeg har puttet oppi 3 fisk. 2 små maller for 1 uke sia og 1 pilnebb igår.
Jeg har byttet ca 10-20 %vann hver dag. Nitritt og ph testene slår ut perfekt hver gang.
Jeg er litt bekymret for pilnebbet siden han puster no veldig. kan dette kun være en sjokk overgang fra det andre akvarie eller er det noe annet? det virker som han roa seg når jeg byttet vann i dag.

Jeg har fått mye hjelp her inne før og er veldig takknemlig for råd forsatt!

Har du måleutstyr?

Hvis ikke, skaff dette ASAP.
Ellers har du som du nå er inne på selv satt inn fisk for tidlig. Det betyr vannbytte, vannbytte og atter vannbytte.

Dette vil forsinke innkjøringsprosessen, fordi du fjerner det som bakteriene i filteret trenger for å vokse.

Bytter du ikke vann, vil filteret kjøre seg inn raskere, men da plager du fisken, de kan også dø av det.
ja har måle utsyr til ph og no2. Okay da må jeg bel bare fortsette og skifte vann og satse på det beste. Vet du ca hvor mye dette vil sinke prosessen? som sagt så har jeg ingen nitritt i akvariumet. men det kommer garantert selv med mye filterslam og filtersvamp fra et gående filter? er det ammoniakken som isåfall er skadelig nå da?
Ja, før nitritt er det ammoniakk som er det farlige. usikker på hvor mye det kommer til å forsinke prosessen, men det er uvesentlig, egentlig.

Det som er poenget nå er skadebegrensning.

kjøp også




Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap