hjelp! har lyst på kull, men er ikke helt sikker på hvordan...!

hei! jeg har veldig lyst på kull. men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal finne ut om det er jente eller gutt og hvordan jeg skal passe på eggene. kan noen plizz hjelpe meg!
har lyst på gullfisk kull, og scaler kull. (går det egentlig ann og få kull fra selskapsfisker eller stim fisker da?)
Hei
Det er gøy med fiskeyngel, ingen tvil. Men det krever en del jobb, særlig hvis man skal satse på eggleggende fisk som du nevner. Litt enklere er det jo med levendefødere som platy og guppy og molly, som føder levende unger.

Men oppdrett av fisk er moro.. men det er også mye jobb. Renhold, fôring og vannbytter i lange baner. Det er dessverre ganske plasskrevende å få kull med yngel - spesielt på de to artene du nevner. For både gullfisk og scalarer trenger stor plass å vokse på, og kullende med egg de legger er ofte veldig store (vi snakker minst 150-300 for scalare, og gullfisk legger mange egg de også).
Mange fiskeyngel krever også levendefôr å spise når de er små. Ikke all fiskeyngel forstår at mat fra boks er spiselig, så de spiser det ikke, og da dør de av sult. Så man må nesten være forberedt på at levendefôr kan komme til å bli nødvendig når man driver oppdrett av fisk.

Man bør også ha flere akvarier enn bare ett hjemme til rådighet av en viss størrelse, og de må være med store og innkjørte, gode filtere til. F.eks. et kar på 60-100 liter hvor yngelen kan være de første ukene, og så et mye større akvarium de kan flytte til og vokse videre før de kan selges. Et kull scalarer trenger minimum 160 liter å vokse i. Er det svært stort kull og mange yngel, er det større plass påkrevd.

Det er som du ser en del utstyr som kreves for disse artene. Det hadde kanskje vært lettere å satse på å øve seg i oppdrett av fiskearter som er små? For eksempel, hva med sebrafisk? De skal være enkle å få til å leke og legge egg. Hadde det vært noe artig? (men den yngelen trenger også som regel spesiell, levende fôr når de er bittesmå, noe kalt infusorier osv)
Jeg er usikker på hvor stort akvarium det kan være passende å ha til et kull sebrafisk, men de krever iallefall ikke hundrevis av liter som de store artene du nevnte først
tuuusen takk for svar!!! og tilbud! det var til stor hjelp! skal kjøpe guppyer så da skal jeg heller drive med oppdredt med de. tror jeg tropper scalare og gullfisk egg siden det blir så mange! men noen spøsramål:

- siden guppy fisker er stimfisk kan de ta hverandre sine fiske babyer?
-hvor mange fisker får guppyen? når den først har parret seg?

Ja, guppyene spiser hverandres yngel. Guppymamma kan også gjerne spise sine egne barn, så du må ha mye og tette planter så yngelen kan gjemme seg i. Hornblad er en smart plante for akvarium med yngel i.

Antallet yngel er veldig vanskelig å anslå, for en gang kan de få 50 stk, mens de "bare" får 10 stk en annen gang. Her står veldig mye om guppy og yngel her på akvaforum, bare bruk søkefeltet. Der lærer du masse om dette
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap