Er det vits å sette igang et kar uten den pumpa som skal brukes?

Jeg kjøper nå et akvarie på 120 liter. Jeg har en liten pumpe(som jeg kan bruke hvis det hjelper på bakteriene), men skal kjøpe en som passer til akvariet. Har dere noen favoritter å anbefale? Er det vits å fylle karet med vann og sand, så lenge jeg ikke har planter eller den pumpa jeg skal bruke? Jeg kan bruke den lille pumpa hvis innkjøringa fungerer da..?
Hvis det bare ta noen dager før du får et større filter, ville jeg ventet med å starte innkjøring.

Du kan selvsagt også starte med det lille filteret, men da må du overføre alt filtergrums fra den lille til det nye filteret. Egentlig kickstart av det nye.

Det er ikke noe poeng i å starte uten filter.

Kjøp et utvendig filter som er beregnet på et akvarium som er dobbelt så stort som det du har. Det vil gi deg god filterkapasitet og frihet i valg av fisk (innenfor de rammene selve karet gir!).
Takk for svar! ! Da bruker jeg det lille jeg har, og forsetter med det etter jeg starter det nye. Det er nok en stund til jeg får ny pumpe. Men må pumpa også kjøres inn eller kan jeg kjøpe fisker og ha ny pumpe på samme dag? Har dere en link eller navn til en god pumpe? Jeg har veldig lyst på palettciklider, men vi får se etterhvert..
Hvis jeg forstår deg rett, har du et lite kar og kjøper et større på 120 liter. Det lille er i gang med et lite filter. Du har tenkt å overføre alt fra det lille til det større, samt kjøpe nytt større filter og bruke filtergrums fra det lille filteret når du har kjøpt det store.

Med denne forutsetningen, ville jeg ventet med å kjøpe flere fisk slik at det nye filteret kan gå i et par uker med samme belastning som det lille har nå. Da er du tryggere på at bakteriene har kommet seg etter kickstarten (noe vil gå tapt) og kan håndtere litt flere fisk.
Nei, den lille pumpa er ikke i bruk. Jeg kan ikke ta pumpa fra de andre to kara fordi jeg har fisk i det. De andre to kara er ganske nye de også, så jeg tror ikke jeg skal gjøre for mye med de kara. Jeg har ikke mulighet tul å reise frem og tilbake til dyrebutikken. Det er derfor jeg er så annig for å få gang på karet, så jeg kan kjøpe fisk med det samme jeg kjøper pumpa. Da venter jeg så lenge jeg må med å kjøpe pumpa hvis det har noe for seg å bruke den lille. Den er veldig liten altså. Var det bedre forklart?
Sviskå
Da venter jeg så lenge jeg må med å kjøpe pumpa hvis det har noe for seg å bruke den lille. Den er veldig liten altså. Var det bedre forklart?

Det er ingen vits å bruke en filterpumpe som er så liten at den ikke er designet for å klare vedlikehold av et for stort akvarium. Du skriver at den er veldig liten, med hva slags merke og modell er det og hvor store akvarier er den egentlig ment for? Du tjener ingenting på å sette den i gang i et tomt akvarium med bare sand og vann, det er ingenting filterbakteriene kan vokse på der. De trenger biologisk nedbrytbart materiale for å vokse og gro og bli mange.

Kjøp heller filter på nettet, det sparer du mye penger på - ganske sikkert. Akvariet ditt er på 120 liter sier du? Da ville jeg kjøpt et utvendig filter av denne typen til det. Alle akvarier over 100 liter bør ha utvendig filter etter min mening (unntatt HMF da). Jeg bruker Eheim 2224 (som jeg linket til) til mine tre 98 litere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap