Partilkler/alger i vannet

Ønsker å dele noen erfaringer med uklart vann.
Har lest og lest ang. råd for dette i et nystartet kar.
Har hatt akvarium for ca 10 år siden. Hadde aldri problemer med det den gang.

Mitt kar er et juwel 300 med fluval 403 utv. pumpe og en fluval 4 innvendig pumpe.
Karet er ca 4-5 uker etter oppstart. Fikk med meg grus og filtermateriale fra mitt forrige kar som var godt innkjørt. Alt vel så langt. Det som irriterer meg er at vannet aldri blir helt klart. Bruker filtervatt og grovfilter i pumpene akkurat som jeg alltid har gjort. Mater med mygg og vanlig fiskemat. Har 6 discus og 20 kardinal, samt noen siamesere i karet. Overmating passer jeg meg for.
Prøver å bytte vann etter råd her på forumet, samt slå av lyset i lengere perioder.
Vannet er fortsatt grumsete. Ph ligger på ca 7.5 gh og kh på 4

Råd nr 3 var å rense filter og pume. Det må dere ikke finne på å gjøre. Etter 2 timer var vannet helt grått/tåkete. Nå er jeg rådvill.
Gjennombruddet kom da jeg leste på et dansk forum at engangs vaskekluter skulle gjøre susen. Kjøpte en pakke med kluter som jeg skylte god før bruk. Klippet de så opp
i strimler store nok til å dekke innsuget til min utv. pumpe. Håpet at dette skulle virke.
Etter 5 timer i drift var kluten tett. Det som sitter i kluten er brunt og lukter som filtermateriale. Ny klutstrimmel blir montert og jeg venter spent på resultatet.
Etter 8 timer er denne kluten også tett. Kaster denne i søppla og monterer enda en klutstrimmel... Etter 4 kluter ser vannet glassklart ut. HURRA. Endelig noen som hjelper for grums i vannet. Vet ikke hva som skjer når jeg trapper med med klutene, men håper vannet forblir klart. Har ikke peiling på hvorfor jeg sliter med dette problemet. Prøver å holde ph på 7 men den vil til stadighet opp mot 8. Kan bruke en flaske ph- for å få riktig ph, men neste dag er den på 8 igjen. Hva skjer.?
Har dere noen tips tar jeg imot med takk.
Her er det noen spørsmål som melder seg.
Hva er verdiene i krana? Bruker du noen som helst tilsetninger i vannet?
Hva har du i karet ditt? Hva slags grus/sand, har du noen steiner ol?
Det må nesten være noe i karet ditt som hever ph så mye.
Rød Melon
Ph ligger på ca 7.5 gh og [B]kh på 4[/B]

Rød Melon
Prøver å holde ph på 7 men den vil til stadighet opp mot 8. Kan bruke en flaske ph- for å få riktig ph, men neste dag er den på 8 igjen. Hva skjer.?

Ph og kh nivåene følger hverandre slavisk. De to verdiene henger sammen, og det er nesten umulig å senke ph når man har så høy kh som 4, med mindre det brukes CO2 tilsetning. Det er det eneste som klarer å presse ph ned til tross for kh på det nivået. Men Co2 tilsetningen må være konstant hele tiden. Straks man slår av anlegget, vil ph stige igjen i takt med at Co2'en luftes ut av vannet.

Jo lavere kh, jo lavere ph som regel. I Norge har vi vanligvis ganske lav kh i springvannet, ofte ligger den på fra 0 til 2. Vannverkene ønsker den heller ikke høyere pga det vil gi avleiringer i rørnettet. Men enkelte steder i landet kan det selvsagt være individuelle forskjeller, avhengig av vannkilden man har, om det er berggrunn av kalk i nærheten, egen brønn osv.

Spørsmålet er om du har såpass med kh (kalk) i vannet der du bor, eller om du tilsetter noe i akvarievannet i fra flasker eller bokser? Hva med gjenstander i akvariet; hvit dekorstein og lignende, eller hvit grus? Har du det? Hvit stein og hvit grus inneholder ofte kalk, og vil buffre opp kh-verdien og gjøre det umulig å senke ph med syre som eikebarkekstrakt osv.

Veldig mange nybegynnere blir prakket på de utroligste stoffer av zoobutikken, som uten å vite hva slags fisk folk har en gang, hevder at "dette må du ha" osv. Dette er ting som faktisk kan gjøre mer skade enn nytte til tider. Salt for eksempel, er totalt unyttig i et ferskvannskar, og diverse gh+ og kh+ pulvere som de selger i dyre bokser. Totalt det motsatte av hva man vil ha til f.eks. et kar med Sør-Amerikanske ciklider og tetraer!

Rød Melon
Gjennombruddet kom da jeg leste på et dansk forum at engangs vaskekluter skulle gjøre susen. Kjøpte en pakke med kluter som jeg skylte god før bruk. Klippet de så opp i strimler store nok til å dekke innsuget til min utv. pumpe. Håpet at dette skulle virke. Etter 5 timer i drift var kluten tett. Det som sitter i kluten er brunt og lukter som filtermateriale. Ny klutstrimmel blir montert og jeg venter spent på resultatet. Etter 8 timer er denne kluten også tett. Kaster denne i søppla og monterer enda en klutstrimmel... Etter 4 kluter ser vannet glassklart ut. HURRA. Endelig noen som hjelper for grums i vannet.

Har det holdt seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap