Trenger litt konkrete råd

Er ny her, så først litt grunninfo:

Har hatt et 54l akvarium gående rundt 6mnd nå. med til å starte med neon tetra, guppyer, mollyer og ancistrus. Etterhvert har neon tetraene utviklet små byller på munnen (las meg frem til en virus infeksjon så de ble avlivd), mollyene døde av div bakterie infeksjoner og nå har jeg mistet snart 12 guppyer til tarminfeksjoner (de fikk knekk i ryggen både hoer og hanner og døde. noen avlivde jeg da jeg så de led betydelig.) Behandlet med bactopur, og kjører nå kullfilter for å filtrere ut medisinrester. Har i etterkant kjøpt en kampfisk hann, 2 hunner (kjøpte de i går og ene døde idag, så der skal de klages) og har ellers en del strandsnegler, 2 ancistrus og 2 L-1 og 2 kuhliåler som har klart seg fint gjennom alt av infeksjoner.
kampfisker har jeg i et separat lite 10l da jeg prøver få dem til å yngle.

Har brukt utallige kroner på alt av utstyr osv den lokale zoo-1 butikken har prakket på meg og har i ettertid innsett at vedkommende der bryr seg fint lite om annet enn å tjene penger da flere fisker jeg har kjøpt der har vært syke og de har feildiagnosert flere fisker jeg har vist dem. så nå kommer jeg her og søker litt mer profesjonell hjelp.


Har et Juwel 54l kjørende nå med 4 planter, liten co2-pumpe, gir flytende plantegjødsel en gang i uken. ekstern eheim pumpe type classic 150. varmekolbe som holder temp på ca 22*c og selvfølgelig temp.måler.
Har noen dekorasjoner for å gi hunn-guppyer og maller /kuhliåler gjemmeplasser.
Selvfølgelig armatur med reflektor også.
Har nå totalt ca 10 guppyer, 4 maller som nevnt, 2 kuhliåler og ca 5-6 strandsnegler. guppyene er midlertidig litt i overtall hanner pga frafall så der har jeg separert noen fra hunnene for å redusere stress. (har i egen 10l tank)
Har 0^2 pumpe liggende jeg bruker ved behov. (medisinering osv)
Bruker tetra easybalance en gang i uken. men da jeg har litt mye fisk i akvariet skifter jeg ca 25% vann en gang i uken /to uker. Da rengjør jeg filter også. (flytter ofte fiskene over i en bøtte for å slippe å stresse de de gangene jeg slamsuger bunnen)
Tilsetter pittelitt akvariesalt de gangene jeg gjør dette for å hjelpe på stress.
Ellers forer jeg guppyene med tetra pro colour og innimellom vegetarflak- og mallene med tabletter for de. kampfiskene i eget akvarium får sera røde mygglarver (tørkede).

Så her lurer jeg på litt diverse... hva gjør jeg rett/galt? hva annet burde jeg gjøre?

1. hittil har jeg brukt esha test-strips for å kontrollere vannet, men jeg opplever dette som lite optimalt. og lurer på hva jeg bør kjøpe? og hvor?
Har studert litt på JBL combisett og et sera testsett. Kan noen gi meg et konkret tips til et bra testkit og evt supplerende tester om de er et lite testkit som JBL sitt. ?

2. Hvilket filteroppsett ville dere anbefale i pumpen? da jeg nå bruker standardoppsett med blåfilter - filterkuler ( de som ser ut som de småbarn perler mønster med) - fint filter (hvitt). ved behov bruker jeg nitrat/kullfilter før finfilteret.

3. Har dere noen bok anbefalinger jeg burde kjøpe? (da spesielt interessert i guppyer, maller og kampfisk for de første, og plantehold og sykdommer).

4. Jeg skal når vi flytter gå over til et større akvarie (mellom 125-190 har vi tillatelse til hos huseier). Hvilke akvarier er å anbefale? Er det noen merker som jeg kan kjøpe trygt da de lager kvalitet? Finner det litt problematisk å lete fram til hvor sikre de ulike typene er. vil jo ikke ha et som sprekker etc).

5. Hvilke typer fisker kan jeg trygt mikse? Hvilke er enklere å holde enn andre? (liker godt guppyer, men har begynt å bli litt lei da jeg har bare blitt plaget med sykdommer hos dem)

6. hvilke ting bør jeg absolutt ha på lager hele tiden av utstyr/tilsetnings-stoffer/medisiner osv?

7. er det noe vits i vannlekkasje-varslere? (tenker at om et akvarie sprekker om natten etc) eller er det noe annet jeg burde ha for hand i tilfelle noe slikt skulle skje? hvordan evt forhindre vannskade mest mulig effektivt om noe skulle skje? 50 + liter vann er jo veldig mye å tørke opp :P

8. hvilke typer lysrør er best?

Blir super takknemmlig for svar da jeg er veldig noob ennå
Inaktiv bruker
Hei Isf! Her var det mye Kan starte med du sikkert kan heve temperaturen både 2-3grader uten bekymring. Salt kan du nok gjerne slutte med, er jo ferskvannsfisker du holder. Dette at du flytter fiskene over i en bøtte under slamsuging, tror jeg stresser fiskene mer enn om du bare lar de være i akvariet.

Det som bekymrer meg, er dine ofte filter rengjøringer, å hva du legger i denne rengjøringen din? Litt mye fisk kanskje? 4 maller! guppyen kan høres ut som innavl muligens.

Håper flere mere erfarne akvarister enn meg trår til her. Lykke til da Større kar hjelper på mange ting da
Grunnen til at jeg har renset filter så ofte er at de etter et par uker er beksorte av smuss. kanskje pga mye fisk? (vet at 4 maller er litt mye :p kjøpte 2 ekstra da vi skulle flytte de over i større akvarie (125) men det gikk i stykker under transport. heldigvis var det gitt bort gratis :p )

Har en stor gullfiskbolle stående, burde jeg heller flytte noen maller over i den?

grunnen til 22*c var at dette ble jeg fortalt på lokalbutikken. men skal heve temp nå iallfall til 24.

guppyene har jeg hatt i lengre tid, men de har ikke blitt avlet på her. alle er kjøpt hos lokalbutikken. om de har blitt innavlet før de kom dit er vanskelig å si. men alle fikk brått lut-rygg over et par dager før di døde. derav kom jeg til konklusjonen om tarminfeksjon. etter medisinering har ikke flere fått symptomer. jeg kan jo uten tvil ha feil da :p

kan også legge til at lokalbutikken sa jeg gjerne kunne ha 10 tetraer, 2 maller, kuhliåler og 20+ guppyer og noen mollyer i mitt 54l.... noe jeg har sett kritisk på i ettertid.

uansett takk for svar!!
neon andre som kan hjelpe meg med noen råd ?
Hei skal prøve og svare deg så godt jeg kan.

Dråpetester er det beste, de gir et mer nøyaktig resultat. Jeg har brukt red sea og tetra sine. Og har god erfaring med begge de. Alle her har sin favoritt...
Du trenger tester for: amoniakk, nitritt og nitrat. Det er de viktigste. tester for kh og gh er også greit og ha.

Kjenner ikke til eheim utvendig da jeg bruker tetratec ex. Finner en del info om du søker på nanet på filteret i Google feks.

Boka jeg bruker er: akvariets lexikon og Google. Lexikonet står det mye om det meste.

Angående karr finnes det noen merker som går igjen. Blandt a: juwel, boyu og akvastabil. juwel er et bra, men har dårlig lys vil du vil ha mye planter som er krevende.

Vis du ser i fiskebasen under kunnskap oppe til venstre, kan du sammenligne og se hva som passer. Om de forskjellige fiskene skal ha samme vannverdier.

Det kan være greit og ha et lite fiske apotek, med medisiner mot forskjellige sykdommer. Husk bare at noen av de kan gå ut på dato. Ellers må du velge om du vil bruke aquasafe, noen sverger til det og andre ikke. Jeg bruker det ikke.
Evnt, plantenæring kan vare godt og ha. Da kommer det litt an på plantene, noen vil ha slike du stikker i grusen mens andre trenger flytende.

Varsler for lekasje kan være greit, det kommer helt an på hva du ønsker og gjøre. Har ikke erfaring med det. Men du vil ha en viss sikkerhet, selv om mye vann kanskje vil være ute av karret innen du rekker og merke det.
Vet noen Har utvendigfilter stående i en kasse fks.

Lys kommer også an på hva slags planter du har/ skal ha, evnt smak og behag.
Det kan andre bedre enn meg.

Vannskift på 25-30% i uken er en grei regel, de med diskus foreks. trenger oftere. Alt etter som. Jeg har guppy og jeg skifter vann en gang i uken.

Ofte kan det være greit og spørre her først om fisk, planter og tilsettninger før man handler. Da er det lettere og gå i butikken uten og bli prakket på alt mulig rart.

Lykke til! bare spørr om noe er uklart
Jeg tror det viktigste nå er å kjøpe dråpetester så fort som mulig. www.webzoo eller www. aquamanias har gode priser. JBL har den mest nøyaktige skalaen og er den mange foretrekker.

Du bør ha test for NH3/4 (ammoniakk), NO2 (nitritt), NO3 (nitrat), og pH. Vannets hardhet (GH) kan du få info om fra vannverket ditt. Det gjelder også pH i kranvannet, men du bør holde øye med pH i karet også.
Er du sikker på at 4 planter klarer å nyttiggjøre seg CO2 tilsetting og ukentlig gjødsling? Med dette regimet blir vanntesting enda viktigere.

Inaktiv bruker
Sigmund, får håpe Isf mener en vanlig O2 pumpe, noe jeg regner med.
Tusen takk for mange gode svar

Desverre har nok lokalbutikken lurt til meg både co2 pumpe, gjødsling og et utall andre ting jeg nok ikke har hatt bruk for..
De "glemte" også å fortelle meg at kanskje det ikke var så lurt å ha kampfisk i et akvarie sammen med en sterk pumpe og o2 pumpe.... ble visst litt for mye stress for kampfisken så den døde etter kort tid.
Fikk beskjed om at plantene mine ble spist opp og døde pga jeg ikke hadde co2 pumpe kjørende... og gjødsling.

Har nå kjørt temperaturen opp til 24, o2 pumpen kjører på ca halv (bobler ikke så infernalsk mye i akvariet, men det ser ut til å holde for fiskene sin del
co2 pumpen er pakket bort (iallfall frem til jeg får større akvarie med myyye mer planter)
Har 2 høye planter og 2 lave. usikker på hva de heter og sånn siden jeg er noob :p
etter at jeg begynte med gjødsling har derimot plantene sett myyye sunnere ut. tidligere drev de og dødde bort hele tiden. nå har de holdt seg i et par mnder. så kanskje jeg burde fortsette gjødslingen?

Vil dere anbefale JBL combisettet til rundt 400kr fra aquamanias? + tilleggstester for gh og ammoniakk?

Vi har boret etter grunnvann så vi har ganske hardt vann. Ser jeg har problemer med at nitrat/nitritt blir ganske høyt fort. mye fisk sikkert?

har blitt fortalt at 2-3 hunner per guppy hann er nødvendig? og det samme hos kampfisker?
Plantene dine vil sikkert ha glede av både CO2 og gjødsel, problemet er mer at fiskene ikke nødvendigvis er like glade for en opphopning av næringsstoffene, spesielt nitrat.

Om du skal bruke CO2 og gjødsel videre, bør du nok skaffe deg flere planter, det vil jo dessuten bidra til et vakkert akvarium. Ulempen ved å kjøre både CO2 og O2 samtidig er at O2 gjennomstrømming vil redusere CO2 mengden i vannet. Du har altså fått råd om å benytte to ting som slåss mot hverandre. Jeg har ikke førstehånds kunnskap om dette, men det er i alle fall skummelt å ville jobbe for mye med vannvaliteten i et lite kar fordi balansen der så fort kan forrykkes kraftig.

Om du får høy nitritt og nitrat, har du kanskje også problemer med ammonium/ammoniakk. Om pH er høy (eller blir det etter at du sluttet med CO2, vil det i så fall være overvekt av ammoniakk og tilsvarende mindre ammonium. Ammoniakk er svært skadelig for fiskene, faktisk verre enn nitritt. Du bør bytte vann daglig til du får kontroll på dette.

Det er riktig at det bør være flere hunner enn hanner av guppy. Hanne vil jage hunnen hele tiden og slite henne ut, derfor bør det være flere som dele på oppmerksomheten. Dette vil selvsagt også gi mer yngel som kan gjøre at aret ditt blir totalt "overbefolket"

Kampfisk har jeg ingen peiling på, men følgende står å lese i fiskebasen her på AF:

"Kampfisk må ikke holdes i akvarier med sterk sirkulasjon. Den trives best med veldig rolig vann.

Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.
Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp.

Kampfisken kan også være aggressiv mot andre fisker i akvariet, spesielt fisker med lange finner og slør slik kampfisken har selv. Men vanligvis er den en fredelig fisk overfor andre arter.

Kan også jage fisk som har fargesterke slørfinner, f.eks guppy. Vær derfor obs på dette, gi fisk tilstrekkelig med gjemmesteder."

Det står mer, men dette er nok det som er mest relevant for deg og ditt kar.
Sigmund, hun skriver ikke bare CO2, hun skriver også O2. Det er vel oksygen, ikke karbondioksid, og jeg regner da med det er en helt vanlig luftpumpe hun har hatt gående?
O2-tilskudd har jo ingenting med plantetrivsel å gjøre, og plantene trenger overhodet ikke tilskudd av det. Høres ut som hun er villedet en del fra butikkens side...?

Jeg tror det er lurt å få avklart hvorvidt det faktisk var et CO2 anlegg hun hadde, eller en helt normal luftpumpe (noe jeg tror). Har sett tidligere her på forumet at noen tror det er CO2 de tilsetter akvariet med en vanlig luftpumpe
Mona, hun har begge deler. Nå kjører hun luftpumpen for halv maskin mens CO2 pumpen er pakket bort. Står om det i det innlegget jeg sist svarte på.
Sigmund - ex 530
Mona, hun har begge deler. Nå kjører hun luftpumpen for halv maskin mens CO2 pumpen er pakket bort. Står om det i det innlegget jeg sist svarte på.


Helt korrekt

Super takknemmlig for så mange gode svar skal bestille meg det jbl settet til rundt 1000kr. Så ut til å ha det jeg trenger
Lite vits å drive å kaste bort penger på fisk og medisiner før jeg får kontroll på vann verdiene så det er nok som dere sier lurest

Har et par siste spm så skal jeg slutte å mase på dere :p Når vi skal flytte.. hvordan anbefaler dere meg å gjøre det? For å redusere stresset på fiskene mest mulig. Reisetiden er ca 3t mellom hjem -> nytt hjem..
Og hadde vært supert om noen av dere kan hjelpe meg med råd ang mine syke fisker? Postet noen bilder i tråden med sykdomsbilder i sykdoms delen av forumet.
vanskelig å holde liv i bakteriene så lenge.
tapp ned karet i bøtter, forsøk og holde filteret fuktig hele tiden.
Jeg brukte bøtter med lokk.
Sigmund - ex 530
Mona, hun har begge deler. Nå kjører hun luftpumpen for halv maskin mens CO2 pumpen er pakket bort. Står om det i det innlegget jeg sist svarte på.

ISF
Helt korrekt :)

Jeg blir litt nysgjerrig når du kaller det "Co2 pumpe". Ante ikke at noe sånt eksisterte, har aldri hørt om en "Co2 pumpe".
Jeg har sett mange ulike CO2 anlegg og anordninger, men altså aldri en "Co2 pumpe". Det må være en form for gassflaske der da? Det finnes ikke en pumpe som alene "lager" Co2 og pumper det inn i akvariet, såvidt jeg vet?

Kunne du vært så snill og tatt et bilde av dette CO2 opplegget du har, og vist det i denne tråden? Bare for å tilfredsstille nysgjerrigheten her Det er jo moro å vite hva som finnes på markedet.
http://www.tropica.com/en/plant-care/plant-growth-system-60.aspx

her er link til den den jeg har står 30 på, så sikkert bare en mindre versjon. ser iallfall akkurat samme ut. Jeg kaller det pumpe siden jeg liksom må pumpe inn co2 i systemet :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap