Knuste hjørner, kan dette reddes ?

Er kommet i den situasjonen at jeg har kjøpt et brukt kar, og oppdaget at glasshjørnene har skade og har smuldret opp. Merket at det knaste nede i rammen, da jeg skulle rense og vaske karet. Deretter oppdager jeg at den svarte rammen rundt er løs. så jeg tar den av , og forventer å se småstein som kan lett plukkes bort. Istedenfor så ser jeg at det er glass som smuldrer av. Det ene hjørnet var det mye løst glass på og det mangler også litt på et annet hjørne, nok til at jeg ikke våger sette karet i sving.

Det holdt tett før jeg oppdaget dette, og fyllte det for å vaske rent - men jeg tror det er fordi det er tykk silikon rundt bunnen, som antagelig holder det tett der hvor glasset er smuldret bort.

Har tatt bilde av det hjørnet som er mest knust.

Det jeg lurer på er om det er verdt å tette med silikon fra utsiden, om det vil hjelpe. Eller om karet er kaputt. Evt om bunnplaten kan tas bort, og erstattes - men da lager jeg en stor jobb for meg selv, og jeg vet ikke om jeg får det til heller.

Det er et juwel kar med sånn svart plastramme rundt nede.

Jeg ville ikke våget å bruke et sånt akvarium, nei. Det er for usikkert for min del.

Det er vel ikke noe å hente på å klage til selger heller, hvis det er kjøpt privat...? Det skader ikke å spørre om du kan få hevet kjøpet og få pengene igjen.
Jeg er veldig skeptisk jeg også. Er bare glad jeg oppdaget dette før jeg satte det i gang med vann. Men trist. Blir ord mot ord til selger, så jeg orker ikke begynne å krangle på det. Synes det er rart at glasset smuldrer slik, så det kan jo også ha vært en svakhet med karet.
Tror dette går greit jeg. Kan ikke se noen antydning til sprekk på bildet, bare avskallet glass. Er det sprekk kan denne fort gå videre, men er det bare avskalling skjer det ikke mer så lenge glasset ikke utsettes for noe utefra. Litt rart det er skader under en ramme selv om den er i plast. Slike skader skjer fort på helglasskar, og er grunnen til at jeg foretrekker kar med aluminiumsramme. Ikke lett å handtre helglasskar uten å slå borti noe, og da går det av skall. Ser ut som silikonfugen er uskadet, så det er ingen grunn til at det skal lekke. For sikkerhets skyld kan det være greit å fylle karet på et sted vannsøl er greit som på et bad og la det stå litt. Har hatt slike skader på kar selv, og det har bestandig gått bra. Har en 120l nå med tilsvarende skade, og den har stått et par år uten å lekke.
Det har ikke sprukket innover i glasset, men jeg tror at om jeg hadde stukket inn en når fra innsiden, så hadde den kommet på skrå gjennom, for slik det ser ut (ikke så lett å få det frem på bildet) så er glasssidene smalere enn at bunnen dekker der hvor de møtes i hjørnet. Hm, ikke så lett å forklare. Har prøvd å lage en tegning av karet sett fra undersiden.

På innsiden så er det i bunnen en bred svart kant med silokon, så jeg kan ikke se gjennom, men er usikker på om bunnplaten dekker eller om det er bare silokonkanten som gjør at vannet ikke renner gjennom.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap