Lokk med lys ?

Jeg har et 540L akvarium, men må jeg ha lokket på ?

Holder på å bygge det inn i veggen, men det blir lettere å droppe lokket og montere lysrøra på en annen måte.

Er jeg nødt å ha et lokk eller går det bra uten? Kan vanndampen gjøre noen skader etc ?

Takker for alle svar
Ja, vanndampen kan føre til råte. Men det er jo bare å ta forhåndsregler, og benytte materialer som tåler fuktighet.

Og fisken kan også hoppe ut av karet.
er det mulig å legge ei glassplate mellom karet og lysa ?
Mange akvarium er installert med glassplate (topplate) der lysarmaturet kviler oppå plata. Er litt usikker på korleis ei glassplate påverkar "lyseffekten" i den grad lyset vil bli brutt når det passerer igjennom glass. Dersom lysrøyra plasseres for langt over glassplata risikerer du også kanskje at lyset reflekteres, noko som vil kunne føre til endå mindre lys som når fram til bunnen av akvariet.

Mange akvarium er jo også installert uten topplate eller heildekkande armatur men eg vil tru dei færraste av desse er innebygde (ref. problematikk rundt råte og muggsopp). Ein effektiv luftavfuktar vil nok kunne hjelpe men risiko for råte og muggsopp vil nok alltid eksistere. I tillegg vil jo avdampning og tømming av luftfuktar auke behovet for dagleg vedlikehald av akvariet. Litt avhengig av kva løysing du har laga for innebygginga di vil dette vera tungvindt.

Eindel fisk, spesielt labyrintfisk, er avhengige av høg lufttemperatur over vannflata då dei også puster luft. Desse vil kunne bli sjuke (forkjøla) dersom du ikkje har topplate eller heildekkande armatur. Hoppande fisk som øksefisk krever jo også topplate/heildekkande armatur av åpenbare grunnar

Lykke til med å bygge akvariet inn i veggen! Har ein draum om å gjera det same men må kjøpe ny kåk fyrst og madammen kjøper ikkje argumentet med å bruke 5 mill på nytt hus for å få innebygd akvarium...the things I have to endure
Takk for svar.

Jeg kikker på dette produktet som kanskje kan være til hjelp



Altså gummimaling. Det kan vel funke ? Kanskje samtidig bruke ei glassplate eller akrylplate over
Jeg har glassplate over alle mine akvarier. Satte opp en reol med 6x105 litere og startet innkjøring før jeg fikk glassplater. Fikk derved bekreftet at det er lurt med enten heldekkende topp eller glass over karet. Mye vann dampet ut og det kan gi uønsket høy luftfuktighet i rommet med påfølgende fare for muggsopp.

Om du rengjør glasset en gang i mellom, vil du ikke miste mye lys. Dessuten er det ingen fare for at fisk hopper ut og du unngår at grensen vann/luft blir synlig gjennom frontglasset etter et par dager.

Lag platen i deler, slik at det er lett å fore, slamsuge og generelt drive vedlikehold.

Jeg er skeptisk til vanntett maling. Det hindrer nok vannopptak der det er malt, men det hindrer også opptørking av treverk. Kfr. utendørs maling som må være diffusjonsåpen for å unngå råte. Bedre å holde mesteparten av vannet der det skal være, i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap