Noen spørsmål

Hei jeg har planer om å kjøpe meg et nytt akvarium snart på rundt 250-275 liter, men jeg er usikker på hvilket filter jeg skal ha til det. Er det noen som har noen gode tips?

jeg lurer også på om hvordan det er å ha corydoras på rådasand? jeg har prøvd å søke det opp, men jeg føler meg litt usikker siden at noen sier at den er litt skarpere en for eks. biltema sanden. jeg har lest en artikkel fra Mona o om corydoras og der stod det at hun holdt dem på rådasand(0.4-0.8mm) men jeg er fortsatt usikker og jeg vil ikke at det skal gå noe galt med. så er det noen som har noen erfaringer med dette? om noen har noen tips til en annen sand som er litt mørkere gjør ikke det noe.
Mvh Stian
Inaktiv bruker
Hei Stian! Om Mona O holder corry på rådasand, skal det ikke være noe i veien for du kan gjøre det. Mona må da være en av Norges mest erfarne corry akvarister.
ja det er jo et godt poeng da, men jeg føler fortsatt at jeg ble litt usikker om det gikk bra men da antar jeg at det går bra.
Jeg brukte tidligere den typen Rådasand til Corydoras i flere år, ja, og jeg kan ikke si jeg noengang opplevde noen bakdeler ved det eller gjorde noen negative erfaringer med den sanden. MEN jeg vil likevel fortelle at jeg fikk meg en liten oppvekker, da jeg en gang så et makrobilde av begge sandtyper, dvs Rådasanden og Biltemasanden. Biltemasanden var rund, fin og avslepet over det hele. Veldig behagelig.
Men Rådasanden derimot, var full av skarpe kanter og så ut som knust sten i miniatyr?

Som sagt; jeg erfarte ikke noe negativt med den, men ser man på sandkornenes utforming, så er man vel nødt til å si at Biltemasandens runde korn ser ut til å være best egnet og mest likt det fiskene opplever i naturen? Sandkornenes utforming er kanskje mest viktig hvis man har tenkt å holde maller og Corydoras, skulle jeg tro.

Om man også tar i betraktning prisen på disse to, hvorav Rådasanden koster mer enn det dobbelte av hva Biltemasanden koster, så tilsier jo dette også at man burde velge Biltemasanden.... eller hva?

17 kg Biltemasand koster ca 70 kroner. Jeg husker dessverre ikke hvor mange kg det er i en Råda-sekk, bare at den store sekken kostet omtrent 180 - 200 kroner (på dyrebutikkene her omkring).

Jeg har gått helt over til Biltema-sand og har brukt kun den de siste årene. Jeg liker best fargen på den også, siden Rådasanden var mer spettete og "urolig" å se på (blanding av sort, grått og rosa stein), mot Biltemasandens ensfargede, lyse beige farge.
Takker for svar!
Jeg har sett det samme bildet som deg og dette var også en av de tingene som gjorde at jeg ble usikker på om det var skadelig for fisken. Jeg er litt usikker på om rådasanden kommer i 17 eller 30 kg poser, men om råda-sekken er på 30 kg vil vel prisen bli nesten det samme men biltema sanden vil fortsatt være den billigste. jeg har hatt biltema sanden i noen tidligere kar, men jeg føler at den ble litt kjedelig etter en stund.
Inaktiv bruker
Hei Stian! Kan bare si jeg er veldig fornøyd med Fluval fx6 så langt. Overlegen mekanisk filtrering, å den biologiske er vist ikke så aller verst heller, kan man lese fra eiere av fx5.
Plussmedlem
Stian N
Jeg er litt usikker på om rådasanden kommer i 17 eller 30 kg poser,

Rådasanda får du i poser a 25 kg.
Koster kr 150,- i rimelige butikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap