Tips til bedre filtrering

Hei.

Jeg ønsker å forbedre filteringen av vann i 400 literen min.
Karet er av typen juwel med standard invendig filter, og jeg synes ikke det strekker til til tider.

Er det noen tips til hvordan jeg kan forbedre sirkulasjonen og filtreringen?
Jeg har selv 450 Juwel, hvor det er Bio Flow 8 pumpe, hvor orginalt er 1000 liter pumpe.

Jeg tok ut NO3 filteret, satt inn blå filter , kjøpte meg pumpe på 1500 liter, ble en helt annen pumpe.Slipper så ofte rengjøring, mye lenger tid før kapasitet går ned på filteret
.
Du får pumpe med innsatsen for ca. 500 spenn på webzoo

Nå kjører jeg i tillegg med Eheim 2080.
Vel, det filteret pumper bare 1000l/t, hvilket jeg syns er lite for et kar på 400 liter. Jeg mener pumpa i et akvarium bør klare å kjøre gjennom minst 4x karets volum pr. time.
Det åpenbare svaret er selvfølgelig å rive ut det interne filteret og gå over til et skikkelig utvendig filter, f.eks. en Eheim 2080 eller en av de store Classic-filtrene. For å forbedre sirkulasjonen er det ikke værre enn å sette inn en powerhead....hvis det kun er sirkulasjonen (og ikke filterkapasiteten) du er misfornøyd med.

Edit : Ser en lignende svar kom før meg
Det innvendige filteret blir betydelig bedre med en oppgradering til ei 1500 pumpe.
Merket den på 1000 liter dabbet snart av, noe helt annet med den nye. Holder nok med det filteret hvis ikke det blir for stor belastning med fisk.
Minuset er den på 1500 liter, støyer noe mer enn den på 1000.

Er jo et supert filter til å være innvendig
takk for svar.
Jeg er interessert i å bedre både sirkulasjon og filter kapasiteten.
Hvis en 1500 pumpe duger så mye bedre enn en 1000 pumpe så skal jeg gi det en sjans

Men en sånn powerhead... prøvde å søke etter det i webzoo, men fikk ingen resultater av søket, kunne dere kanskje lagt ved en link?

Også lurer jeg på en ting til, sånne blåfilter matter. burde jeg bare skjære til en stor "kloss" å dytte nedi beholderen? Jeg syns de også virker svært dyre disse mattene, finnes det et billigere alternativ?
Jeg kjøpte blå filter på webzoo, ei matte for ca.200 kroner, sammen med 1500 pumpa, som medfølger adepteret, for tilpasning. Tok vekk NO3 filteret ( grønt) bort med kullfilter i tillegg. Bruker ikke finfilter på toppen, så slipper jeg holde på med all den skiftinga. Par ganger i året med renhold på filteret.
Ørjan A
Også lurer jeg på en ting til, sånne blåfilter matter. burde jeg bare skjære til en stor "kloss" å dytte nedi beholderen? Jeg syns de også virker svært dyre disse mattene, finnes det et billigere alternativ?


Hva har du nedi filteret i dag da? Husk at du ikke uten videre bare kan/bør fjerne det og putte inn noe annet, for da fjerner du samtidig filterbakteriene.

Blåsvamp er billigere enn annet filtermedie, og jeg synes ikke de svamp-madrassene man får kjøpt i halvmeters store stykker er "dyre"?

Blir det FOR mye svamp, kan det bli tett etterhvert og vanskeligere for powerheaden/pumpen å dra vann gjennom alt sammen. Du risikerer da at vannet strømmer rundt på utsiden av svampen istedet for gjennom den. Det er viktig at vannet passerer filtermediene ordentlig.

Hvis du er misfornøyd med Juwel sin løsning (noe jeg forstår godt), så gå for et utvendig filter fra Eheim. Nå pleier produsentene av slike filtere ofte å smøre litt tjukt på mht hvor stort akvarium (antall liter) det enkelte filteret passer til, så overdriv gjerne når du velger filter og velg gjerne et som kan passe til opptil dobbelt så stort akvarium som du faktisk har. Det skader ikke å ha god filterkapasitet!

Hvis du velger et utvendig filter, så husk at dette filteret trenger innkjøringstid, så ikke fjern det gamle filteret umiddelbart. Da får du nitritt-forgiftning!

Det du evt kan gjøre, er å kickstarte ditt nye. F.eks. tar du svampene i det gamle og klipper dem opp i terninger og strør dem nedi en av filterkurvene i det nye filteret. IKKE rens dem eller noe først, de skal ha med så mye filtergrums som mulig. Da sparer du flere uker på innkjøringen av det nye filteret ditt, siden du "poder" det med filterbakterier fra det gamle.
Det jeg har i filteret i dag er de standard svampe "putene" (hvis man kan kalle det det) og 2 filterkurver med finfilter og kullfilter i toppen... og ja Mona, filtergrums går ikke i glemmeboka

har heller ikke vært noe fan av juwel filteret, men det gjør jobben, jeg vil bare effektivisere det. Men et utvendig filter kan bli aktuelt etterhvert.

Takk Johny, jeg fant den samme pumpen til slutt jeg å.

Når jeg tenkte på sirkulasjon, mente jeg i bunnen av karet, så jeg ikke får sirkulasjon kun i midtsjiktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap