Syke fisker

Hei. Jeg har nå hatt den samme platygjengen i over 6 mnd. og fått yngel 1 gang, ingenting har vært i veien. Det er 1 av hannene som har vært veldig dominerende, og da jeg rensket opp i de overgrodde plantene her om dagen, ble det tydelig at han mobbet minst 1 av de andre, og at trangheten i akvariet kanskje hadde beskyttet de andre inntil nå. Den andre tør knapt opp for å spise før den blir angrepet, så jeg prøver å gi ham mat litt unna de andre.
Så noe annet som har foregått over lengre tid, men som kanskje går på samme tema.
En av de opprinnelige platyene har gradvis blitt tynnere, og jeg har egentlig ikke tenkt særlig mye over det, før i dag. Den var mager, krokete og omtrent uten finner. Da jeg så nærmere etter var også 1 av yngelene, som nesten var blitt voksen fått samme fasong.Det så også ut til å være en slags tæring på skallene, eller utvekst, vanskelig å si. Jeg avlivet dem med det samme, da det så helt grusomt ut. Hele kroppen minnet om en rak strek med bulker i.
Kan dette være stressykdom pga. mobbing, eller er det smittefare i akvariet?
De andre platyene ser helt fine ut, til tross for at jeg i ettertid innser at de to må ha vært syke lenge.
Hei!
Hvis den voksne fisken var normal i utgangspunktet, er det usannsynlig at det er en medfødt defekt. Når det er utelukket, syns jeg det høres mer ut som sykdom (kanskje innvollsorm) enn underernæring og stress.

Er vannverdiene bra? Til platy bør Ph være ganske høy, mellom 7 og 8. De vil også ha litt hardt vann, dH ca. 9-18. Hvis NO2 er over 0, bytt vann, helst 50% hver dag til det er ok. Hvis det er skikkelig ille, bytt gjerne morgen og kveld. Gi minimalt med for. Så må du finne årsaken, og ordne opp i det.
Dårlige vannverdier kan lett føre til sykdommer, (ikke alle er smittsomme) og gir mange negative konsekvenser over tid.

Hvis ikke vannkvalitet er en årsak, ville jeg likevel ha byttet litt vann fremover, 25% annenhver dag. Og gitt dem ekstra næringsrik mat, f.eks. frosne røde mygglarver (ikke overforing!) og observert fiskene nøye. Jeg ville ikke tilsatt medisiner uten å vite sikkert hva som feiler.

Uansett, mobbing i akvariet er ikke så bra, stresset fisk er mer utsatt for sykdom. Har du nok mange hoer til antall hanner? For mange virile hanner kan plage livet av hunner hvis hunnene er i stort undertall. De får nesten aldri ro. Platy har jeg ikke så mye erfaring med, men mener jeg har lest at det bør være minst 3-4 hoer pr hann.

Har du lest på sykdommer i kunnskapsbasen og sett om du finner noe som ligner?

Håper du finner ut av det, jeg krysser fingre og ønsker deg lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap