Pumpe fra sump

Lager en liten sump under 500 literen nå, men hva kan gjøres for å matche vannet inn med vannet ut.

Pumpa kan pumpe max 2300l/t, men lar jeg slangen som er på tjukkelse med en hangeslange renne for fult så blir det for mye til at pumpa klarer å ta det ut

Akkuratt nå kan jeg jo ikke være for lenge borte for enten kommer det for mye vann inn eller så går for mye ut :P

Noen tips til en newbie?

Takk for at du leste
Pump vannet opp fra sumpen til akvariet. Pass på å hindre tilbakeslag ved strømbrudd.

Lag et overløp slik at vannet renner over en kant og faller fra akvariet ned i sumpen.

Sørg for at overløpet har mye større kapasitet enn pumpa.
Bruker noe som dette
video

Er vel 0.5" som tilsvarer 12mm.


Bruker denne pumpa her


men er 12mm nok, eller bør jeg bruke større rør?
Må innrømme at jeg sliter med å forstå problemet. Kan du forklare det litt grundigere?

Hvorfor må du matche vannet inn med vannet ut, skal ikke overrenningssystemet ta seg av det?
Hei,

Det er bare jeg som ikke klarte å vente på bestillinge mi på rør så jeg prøvde lage en provisorisk overflow som ikke fungerte helt som den skulle

Tenker jeg bare bør sette meg ned å vente hehe
Det tryggeste er vel å borre hull i bunnen av karet, få på plass en PVC gjennomføring og et overrenningsrør som monteres med høyden du ønsker vannstanden skal være i karet. Går du for en 32mm gjennomføring så takler den rimelig bra trøkk fra sumpen om du vil kjøre sirkulasjonspumpen på maks. Du får rimelige gjennomføring fra Tyskland.
For å borre hull må jeg vel ha tak i en eller annen glassmester ?
Det er kanskje det sikreste å kontakte fagfolk på dette med å bore i glass, ville jeg følt, men... Det finnes akvarister som har våget seg ut på det kunststykket selv også... Så intet er umulig. Er du en handyman eller er du ikke, det vet du sikkert best selv

Det finnes en del gamle tråder om det som kan gi deg hjelp. Søkte på "bore hull" og fikk opp mest relevante treff (altså om boring i glass) for deg, men også noen få som handlet om hull i akvariemøbelet osv. Men det ser du på overskriftene, bare å scrolle forbi de som er urelevante i trefflisten.

Her er for eksempel en tråd.
Her er hele trefflisten på søket "bore hull".
Ok takker for hjelpen. Vi får se hva jeg gjør
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap