Nybegynner på akvarium.

Hei!

Jeg er ny her på forumet og har bestemt meg for å kjøpe akvarium.
MEN jeg har null peiling! vi hadde akvarium for en stund tilbake, men det var ikke jeg som tok meg av det. Nå vil jeg prøve dette selv,men jeg vil ha det skikkelig ordentlig og riktig så det blir bra. Jeg vet det er mye jobb og krever mye. Er det noen som vil fortelle meg litt om hva som er viktig med tanke på vannverdier og oppbygningen av det? Og ikke minst det med alger ( var noe som var et problem sist vi hadde det) Jeg tenkte meg et akvarium på ca 100L + - . Evt noen gode sider som jeg kan lese om det?

Det er ferskvann akvarium jeg ønsker

Tusen takk på forhånd!

Hei!

Gratulerer med en spennende hobby! Innledningsvis er det viktig å ha litt tålmodighet. Om du er glad i å planlegge går nok det fint.

Du bør lese litt om oppstart samt litt om å være akvarist for fiskens skyld

Generelt er det en god holdning å tasse rundt her på akvaforum og lese og spørre.

100 liter er ingen dum start, det er såpass stort at det skal være mulig å holde jevne vannverdier, samt gi et visst utvalg av fisk. Det er så mangt som kan gi alger og vanskelig å si hvorfor den biten gikk galt sist. kanskje akvariet stod i sollys?

Lykke til videre!
Hei, så hyggelig at du vil skaffe deg akvarium, og kjempebra at du spør om hjelp på forhånd:o)

Opp til venstre finner du en link som heter "Artikler". Der finner du mye nyttig å lese, bl.a. denne artikkelen om Oppstart av Akvarium.

Akvarium er jeg kjempefin hobby, men det er litt å sette seg inn i for at det skal være hyggelig for deg og ikke minst for fiskene du kommer til å anskaffe. Du har startet MYE bedre enn de fleste allerede, ved å finne dette forumet og spørre først :o) Veldig mange starter hos dyrebutikken, kjøper et alt for lite akvarium, alt for mange fisker, masse unødvendige remedier og får mange dårlige råd.

Det er mulig å spare mange kroner på å kjøpe brukt, både akvarium, planter og fisker som andre akvarister selger privat. Du kan også finne ut om det er en akvarieklubb næ der du bor, og dra på et klubbmøte og møte andre akvarister :o)

Tusen takk for gode tips!

Jeg lurer også på hvordan fisk som passer i et akvarie på 100L ?
Det er et svært spørsmål med hundrevis av svar og vel så det.

Men dersom du bruker fiskedatabasen
så kan du legge inn 100 liter som maks og da vil du få opp alle fisker registrert i databasen som vil kunne trives med en slik størrelse på akvariet.

I tillegg kommer selvsagt dette med vannverdier, temperatur etc. For deg som er nybegynner vil det være enklest å finne ut hva slags PH, GH etc springvannet ditt har og legge opp til å ha fisk som passer inn i dette heller enn å gjøre store justeringer av vannet for å tilpasse det spesielle fisker du ønsker.
Pumpe
Har kjøpt akvarie nå, men pumpa bråker fryktelig mye! Er det noen som har erfaring med pumpe som er litt stillegående?
Pumpe kan være så mangt. Luftpumpe eller vannpumpe? Innvendig eller ekstern? Merke? Modell? Hvor stort er akvariet, endte du med å kjøpe 100-liter, eller er det en helt annen størrelse?

Tilleggsspørsmål: Hvor mye belastning (hvor mange fisk) tenker du å ha? Og skal disse fiskene ha mye eller lite strøm, eller vil du ha en pumpe hvor du kan justere gjennomstrømningen?
Hvor stort akvarium ble det? Pumper har jo veldig forskjellig kapasitet og størrelsen vil være relevant for anbefalinger.

Generelt er det vel slik at de utvendige pumpene støyer mindre enn de innvendige. Et annet spørsmål er hva det er som bråker, hva slags lyd? Er det motoren eller er det selve vannet? Dersom det er mye støy ved at det plasker kan det forbedres ved å justere utløpst.
Pumpe
Det er et 90L akvarie.. Det er pumpa som bråker, fikk beskjed om at det var ei kraftig pumpe.. Har null peiling på merke av den..

Aner ikke hvordan fisk jeg vil ha, men tenkte og begynne med noen guppyer

Gå til din lokale akvariebutikk og spør etter et eksternt Eheim-filter med oppgitt akvariestørrelse mellom 150 og 250 liter. Da skal det godt gjøres å gå feil. Husk å få med filtermateriale.
Plussmedlem
Hvis du ikke ser noe navn på filteret (pumpa) så kan du kanskje ta et bilde av den. Deretter legge det ut her.
Fulgte filteret (pumpa) med akvariet? Har akvariet et navn/merke?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap