Små hvite prikker som svømmer?

Hei. Har palettciklider som fikk unger for en stund siden (over en måned ellerno)

De tok ikke bra vare på ungene siden det var første gangen. Og da det var 3 igjen og foreldrene jadge på dem og jeg så at ho cikliden tygde ihjel en unge før hun spyttet ut rester så fant jeg ut at jeg skulle prøve å redde de 2 som var igjen.

Jeg flyttet dem over i ett lite 5 liters? akvarium ellerno. Bare ett bittelite ett men stor nok for 2 små yngel midlertidig. De har nå vokst seg større og er ett sted mellom 2 og 3 cm store.

Det jeg lurer på, jeg ser små hvite prikker i vannet som svømmer rundt! Skrudde av pumpa og tok meg 15min for å sjekke at jeg så riktig og jada! Utrulig små hvite prikker som svømmer rundt i vannet. De svømmer som reker, veldig rykk og napp, såvidt jeg kan se dem men oppdaget at palettungene jaget og spiste de hvite prikkene?????????

Når prikkene prøvde å stikke av så ble de jaget av palettene opptil 20-30sek før de ble spist.

Hva kan det her være? Er det farlig?

Ungene viser ingen interesse for flakfor eller artemia eller "babyfor". De spiser bare de små hvite prikkene av den ene planten jeg har oppi eller tar dem når de er ute og svømmer.

Har nå ikke foret dem på en uke men de blir større og vokser, og jeg ser at de bæsjer så NOE må de få i seg.

De spiser litt på planten og så jeg trodde dem levde bare av den men. Er helt sjokkert og forbauset! Aldri sett noe slikt! HVA ER DETTE! Så nysjerrig!
Cathy
Spretthaler kanskje?


Etter det jeg kan lese så lever de på overflaten? De prikkene jeg ser er for det meste på bunnen. Stirret på en. Den var helt i ro i over 5 minutter, så plutselig kom palettungen og skulle spise den, da svømte den av gårde. Rykkvis som en slags reke ellerno, ungen jagde etter. Den svømte inn imellom bladene på planta og ble der fanget og spist.

Stemmer liksom ikke med spretthaler. Hmmmmm jakten fortsetter xD

Er utrulig nysjerrig!! Vil så finne ut ka dette er og om det evt. e farlig????
Inaktiv bruker
Kan det være planarer du har? De er små "ormer" som svømmer rundt i vannet.
Jeg fikk beskjed om at jeg hadde spretthaler og viste video av dem, mine holdt seg overalt i karet. Eggene legges i vannkanten og det er snacks for fisker Skal se om jeg har videoen her inne enda så kan du se om det ligner.

Planarer er vel ganske lange?? og han skriver at det er små hvite prikker.
Fant videoen her.
Se de små hvite prikkene som beveger seg kjapt.
Cathy
Fant videoen [URLBLOCK1]. Se de små hvite prikkene som beveger seg kjapt.


Åja, dette er HELT likt det jeg ser her. Bare at jeg har ikke så mange. Må lete en stund for å finne noen men de ser slik ut og beveger seg slik ja.

Og ja, ser ut som om fiskeungene ELSKER dem. De jager dem ganske lenge til tider for å få tak i dem.

Litt rask googling sier at det finnes typer av spretthaler som lever av levende planter i akvarium. Da vet jeg hva jeg har.

Men den er grei, da har jeg selvforende akvarium da, nei så kjekt! hehehehe

Takker for hjelpen. Trenger ikke være redd for ungene da. Litt lettet
Bare hyggelig. Mine dukket opp i rekekar og det tok ikke lange tia før dem var borte igjen.
Cathy
Bare hyggelig. Mine dukket opp i rekekar og det tok ikke lange tia før dem var borte igjen.


Det var da dumt :/

Håpet de kunne vare litt jeg. Siden fiskene elsker dem og jeg slipper å fore hehe

Men får følge med da og prøve forsiktig med foring innimellom for å se om ynglene vil spise vanlig mat igjen.

Forresten litt morsomt. Begge ynglene er nå rundt og roter i bunnen på akvariumet på leting etter flere. Innimellom popper det opp en som prøver å stikke av men de blir alltid spist. Dette var interesangt! Fatter ikke at jeg ikke la merke til dette tidligere. Ja det her kan jeg sitte og se på i hele kveld xD kuuuuuuuuuult
Klarer reker å spise desse? (sakura og kirsebær) eller kan eg sette inn ett par av Ancistrus, ?
Har ett reke kar fult av desse små prikkene.
Litt komisk om dette har blitt identifisert som spretthaler. Det er nauplier av Cyclops.
Mine ble borte i rekekaret.

Hans M Hanslin: Jeg ble iallefall fortalt at det var spretthaler etter videoen min. Om du mener det er nauplier hva kommer det av at disse bare dukker opp i akvariumet?
De har vel kommet inn med noe du har satt i akvariet, f. eks. planter, eller vært med i vannet med fiskene osv. Det er ikke spesielt uvanlig at de dukker opp, men som oftest blir de spist ganske raskt eller går i filteret.

Når det gjelder nettakvarister og identifisering av organismer i vann, bør du ta de svarene du får med flere klyper salt. Det ligger vel flere tråder her på NA som viser det.
Mine dukket bare opp etter en mnd eller no i rekekaret mitt så jeg trodde det var rekebabiser , Hadde hverken satt inn planter eller noe annet siden rekene flyttet inn dit så derfor jeg lurer på hvor dem kommer fra. Er kun rekekaret mitt det var sånne og ettersom jeg brukte planter fra de andre akvariumene så må dem ha dukket opp ett eller annet sted. Studerer akvariumene så jeg vet at jeg aldri har sett noe sånt før.
Cathy
Mine dukket bare opp etter en mnd eller no i rekekaret mitt så jeg trodde det var rekebabiser :D, Hadde hverken satt inn planter eller noe annet siden rekene flyttet inn dit så derfor jeg lurer på hvor dem kommer fra. Er kun rekekaret mitt det var sånne og ettersom jeg brukte planter fra de andre akvariumene så må dem ha dukket opp ett eller annet sted. Studerer akvariumene så jeg vet at jeg aldri har sett noe sånt før.


Høres ut som hos meg dette. Jeg fikk noen sånne i akvariet med neontetraer. Disse bryr seg ikke om de sakene der. Karet hadde vært oppe å gått i et halt års tid faktisk, ikke nye planter, ikke ny fisk (bare en cory yngel, men den har blitt født der) og ingen forandringer. Det ser ut som det bare blir flere av disse hvite flekkene som spretter rundt uten at noen bryr seg om det. Må si jeg synes dem er en smule irriterende ja.
Enten så døde mine ut av seg selv eller så spiste rekene dem for jeg tror ikke jegersnegla klarte å fange dem da disse er veldig kjappe, men om dem legger egg oppe ved kanten så kan jo jeger'n ha tatt dem. Uansett ble jeg kvitt mine, men hadde vært greit å vite hva og hvorfor de dukker opp da man ikke har satt noe nytt i akvariumet eller har det i det andre akvariumene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap