Fiskeløs innkjøring av første akvarium

Hei!

Holder på å starte opp mitt første akvarium (125cm*50cm*50cm = ca. 300 liter). Har bestemt meg for å prøve fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden. Filteret er akkurat satt i gang, og temperaturen jobber seg nå oppover. Skal bruke litt mer tid på innredning og beplantning, så starter jeg med å tilsette Salmi fra Lilleborg over helgen (Kjøpte først Salmiakk fra Coop, men denne skummet mye og jeg ble litt nervøs for skadelige tilsetningsstoffer).

Med denne metoden får jeg jo jobbet opp en stor biologisk kapasitet i filteret. Når jeg begynner å kjøpe fisk ønsker jeg likevel å introdusere dem over tid, antagelig med noen Ancistrus i første omgang. Er det noen argumenter mot å legge lav belastning på et filter med høy biologisk kapasitet? Skjønner at mange bakterier vil gå til spille, men det er vel ingen fare for at hele kolonien går til grunne?
Synes ikke det er så viktig med å kunne hive oppi all fisken jeg har lyst på like etter innkjøring, men liker tanken på fiskeløs innkjøring for å skåne fisken.
Dette er en veldig bra måte å gjøre det på, og du er så og si garantert en knallstart på din nye hobby! Du trenger ikke å være redd for at du belaster det biologiske filteret litt lite i starten, for når bakteriefloraen først har etablert seg er den ganske hardfør. Når du i tillegg har tenkt å sette inn nye fisk gradvis vil den ikke bli overbelastet så lenge størrelsen på filteret og antall fisk er passelig i forhold til volumet på akvariet.
Takk for raskt og godt svar!

Filteret er et Eheim 2075, og skal vel ha god plass til bakterier for et 300 liters kar.
Så får jeg gjøre mitt beste for å motstå fristelser og overbefolke (overbefiske?) det :p
Jeg ville lest innholdsfortegnelsen på COOPs salmiakk grundig. Blir veldig usikker når du sier at den skummet mye. Hvis det er noen form for vaskemidler i den, ville jeg tømt karet, skylt filteret og startet på nytt. Bedre å iste en dag i starten enn mange dager senere.

Lykke til med oppstart. Husk at bakteriemengden tilpasser seg den biologiske belastningen, altså næringstilgangen. Om du bruker lang tid på å sette inn de fiskene du skal ha, bør du altså sette inn noen av gangen med litt tid imellom, ikke først en god gjeng, lang pause og så en god gjeng igjen. I så fall bør du holde øye med NH3 og NO2 når du setter inn gruppe 2. Dette kommer selvsagt også an på størrelsen på de fiskene du skal kjøpe.
Innholdsfortegnelsen sier at det kun skal være vann og ammoniakk, men det er tydelig forskjell når jeg rister flasken fra Lilleborg og flasken fra COOP. Lilleborg får noen store bobler som sprekker og forsvinner med en gang, mens COOP sin får et såpelignende skum som blir liggende en stund.
Uansett fikk COOPs salmiakk aldri noen sjanse her i gården etter ristetesten, så det er ingen fare for forurensning av akvariet. Den er nå parkert i vaskeskapet :p

Helt klart en lur ting å ha i bakhodet det du sier om tidsrom mellom innsett. Får vurdere innsettingsplanen noen runder.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap