Nytt juwel vision- 260l. malawi eller vanlig selskapsakvarie?

hadde eit selskapsakvarie for nokre år sidan, som eg måtte selge pga flytting. No har me investert i eit Vision 260 liter, men har ikkje heilt bestemt oss for kva me skal putte i. Er litt inne på tanken om Malawi, men lurer på om dette er meir arbeid og vanskelegare enn det eg har hatt før. Er ikkje interessert i ein veldig tidkrevande hobby. Ein kan ikkje ha så mykje plantar i, så ser for meg at algar kan bli eit problem. Må ein evt ha ekstra pumpe i tillegg til det interne Juwel filteret? Kor hyppige vassbyte?

Eit anna alternativ er å innreie med røter og plantar og sajica el blå acra mfl.

Noko heilt anna: Går det an på smertefri måte å løsne filterhuset og flytte det til andre hjørnet i akvariet og feste med silicon? nokon som har prøvd?

Fraråder malawi i 260 liter
Årsaken er at du ikke kan vite om de individuelle forskjellene i temperament, og om noen blir trigget av et eller annet slik at vedkommende fisk gjør krav på HELE akvariet. Og det kan man ikke vite.

Det skal sies at i fiskebasen så oppgir man at det er mulig med enkelte Malawiarter i akvarier fra 200 liter og oppover, men man skal nok enten ha litt flaks, eller være dyktig til å sette sammen de fiskene man vil ha for å lykkes. Blir de for få, så føler de seg utrygge og gjemmer seg. Blir de for mange, så krever det sitt av vannbytter og filterkapasitet osv.

Jeg har prøvd å ha Malawi i 125 iter (totalt mislykket), og en liten gruppe i 250 liter (egentlig fikk jeg ikke sjekket ut dette godt nok, men inntrykket mitt var at 100 cm lengde ikke er all verden hvis du har fisker som er redd for hissige artsfrender...), og nå sist - i et 430 liter akvarie. Det er først her at jeg synes det ser ut som om de kommer til sin rett. Jeg har mbunas som er den gruppen Malawier som kanskje flest ønsker å ha, med flotte farger og interessant atferd. De ER hissige, men dersom de har en noenlunde brukbar sjanse til å komme seg et stykke unna de som jager, så går det greit.

For min del synes jeg forskjellen for meg som akvarist er veldig stor mellom å kunne vite at det har tilstrekkelig plass, og det å håpe at det går greit. Det vil nok alltid være knuffing mellom Malawier, og da får man nok mest glede av fiskene jo større akvariet er. Og 260 liter er dessverre i grenseland. Altså - jeg sier ikke at du kkke skal gjøre det, men jeg tror du kan bli mer fornøyd med et annet oppsett.

Når det gjelder alger er det forresten to ting du kan gjøre som hjelper brukbart. For sparsommelig, og bytt vann ukentlig. Og selvfølgelig - skjerm mot dagslys hvis du kan.
Takk for innspel.
Eg trudde eg nådde Malawi størrelse når eg kom opp i 260 liter, ønskte meg så stort akvarium sist eg dreiv med akvarium fordi eg var facinert av malawi og Tanganykia ciklider. Men no har eg i første rundet bestemt meg for å lage eit meir Sør Amerika inspirert akvarium. Sajica høyres spennande ut og. Eg vil ha fiskar som trives og har det bra i akvariet mitt.
Jeg hadde 14 stk malawi med litt størrelse i en juwel vision - 260l. Kanskje ikke opptimale forrhold med tanke på plass, men jeg hadde ingen problemer her. De koste seg her. Ingen var hissige heller!

Mulig jeg hadde flaks, det er ikke noe jeg kan uttale meg om!
Du må gjerne prøve malawi i 260.
Det eneste poenget mitt er at du kanskje vil sette mer pris på fredeligere fisk enn Malawi i dette akvariet. Ved en sammensetning med passelig antall fisk, og ingen hyperdominant hanne som vil jage andre fisker ut av karet, da kan det gå bra. Det er riktignok begrensninger på hvilke arter du kan ha i et 260 liters akvarie.

Men om du OGSÅ har lyst til å prøve noen andre fisker, så er det jo åpent for det. Det er kanskje en høyere sjanse for å få kranglete fisk når det gjelder Malawi enn hva det gjelder for mange andre...
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap