Pygmépansermalle i små akvarium

Står i fiskebasen her i AF at disse kan holdes i minimum 30l akvarium.

Har veldig lyst på cory, men ikke plass ja bortsett fra i ett par av 20l. Tenkte da på en stim med 5 stk.. Er det veldig slemt å ha dem i 20l eller er det ikke å anbefale.
Pygmeer er ikke verdens enkleste pansermaller etter min erfaring. Prøvde å ha dem i en 60-liter men de trivdes ikke noe særlig. Forestiller meg at det er enda verre i en 20-liter. Men jeg kan selvfølgelig ta feil.
Jeg har en liten gjeng med 5 pygmeer sammen med sakurareker
i et fluval edge 23 liters kar.
har hatt de i 2 mnd. nå, og det ser ut som de trives
Så lenge man er flink med vannbytter så er min erfaring av pygmèene kan fint holdes i små akvarier. Men jeg tror ikke de vil være særlig aktiv i en 20 liter, opplever at jo større kar de får jo mer aktiv blir de. Har holdt dem i 20-30l og da var de skjult så og si hele tiden, nå når jeg holder dem i et 70 liters kar er de over alt hele tiden og de formerer seg som bare det nå som jeg kun fôrer med smått levendefôr.

Aspidoras er lettere å holde i en 20l, de vil til og med leke i så små kar så lenge vannet er rent og pent.
Takk for svar.
Er ikke ute etter oppdrett, men vil jo at fiskene skal ha det best mulig og trives. Det er det viktigste for meg.
Hvilke av aspidoras kan du evt anbefale da Lars?
Og hva er det groveste sand/grusen kan jeg bruke? Har 1,5-2,5mm der nå og regner med at det er altfor grovt.
Pt har jeg kun erfaring med C125, den funker fint i småkar, setter du inn luftestein eller bruker luftfilter er de enda lettere å få til i småkar. Virker som de trenger oksygenrikt vann disse her.

Driver og fôrer opp en del av disse nå, et kull per 28 liters kar og da snakker vi 25-35 stk. De er bokstavligtalt over alt, startet med 10 stk halvvoksne i et 20 liters kar før jeg flyttet dem til en 60 liter for å drive oppdrett av dem. Merker mye mindre forskjell i adferdsel på disse, like aktiv uansett størrelse på karet, enn det jeg gjorde med pygmeene.

<embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/h61wzw42wKo?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Takk Lars, skal sjekke etter disse rundt om. Men vil sette meg litt mere inn i arten før jeg skaffer dem sånn at jeg vet hva dem trenger.

Virker som dem var meget aktiv i den videoen der ja
Jeg prøvde først å ha mine Pygmeer i mitt minste kar (25l) men dette gikk ikke i det heletatt for min del. De stresset mye, spiste lite og var generelt sky. Så flyttet jeg de over til 200l og utvidet flokken til 30 stk - dette trivdes de mye bedre med! Jeg syntes ikke de var en særlig enkel rase å holde, men det hjalp betraktelig når de fikk være i større flokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap