Nystartet akvarie - plantene råtner og blir helt bløte :-(

Jeg har noen spørsmål om planter som visner i et nystartet akvarium.

Verdiene ved måling i går var Kh 3, Gh 5 og pH 7,5. Nitrat var 12,5, amoniakk 0, og nitrit 0,05, så jeg har byttet litt vann pga nitrit målingen.

Akvariet ble startet opp med et godt innkjørt innvendig filter, Fluval 3. Karet er ca 60 liter. I bunnen biltemasand, samt litt grovere akvariesand. Skal det ikke være godt nok å kick starte karet med innkjørt filter ?

Akvariet har lys ca 12 timer i døgnet.

Det som skjer er at plantene liksom blir bløte og brune, og løser seg opp.

Det er enda ikke fisk i karet, siden det skal være et karantenekar. Men siden plantene ikke trives har jeg heller ikke våget å ha i fisk. Har hatt i gjødning av merke PlantPro. Flytende.

Noen som har gode råd til meg, til hva som kan gjøres, før planter for flere hundre bare råtner for meg ??
hva slags str er det på karet og hvor mye lys har du?
Karet er 60 liter. Lysrøret er 15 w. Skal kjøpe nytt, for jeg vet ikke hvor gammelt det er (brukt kar).

Har kastet masse planter for de har bare løst seg opp til slim nesten. Men verdiene i karet er fine.
Det er også viktig at det er riktig type lys, altså plantelys.
Hvilke planter er det, og hvordan planter du de?
Plantenavn ja, hm, hygrophilia rosannervig, cryptocone eller noe slikt, lave smale sverdblader som formerer seg bortover med stengler under sanden. cabombaen døde helt, og noen andre med litt rødt på bladene, husker ikke navn på alle.

Echinodorus xingu. Proserpinaca palustris. Bacopa amplexicaulis. Ludwigia natans. Hygrophila rosanervig. Cryptocoryne wendtii .fant bestillingen.


Alle er rensket forsiktig for vatt, og plantet ned i sanden.
Echinodorus og Proserpinaca er moderat lyskrevende, resten krever sterkt lys. Du har antagelig altfor lite lys.
Da skal jeg få kjøpt inn et nytt lysrør. Bør det været et standard akvarierør, eller et direkte planterør? Er bare ett rør i amaturet.
Og når kan jeg ha fisker over i dette karet ? Har vel vært i gang i tre uker nå. Kanskje noen fisker og litt bevegelse mellom plantene hadde hjulpet på. Pumpen er godt innkjørt i annet kar .
Har du tilført noe næring til bakteriene? Riktignok råtner plantene som du sier, men for sikkerhets skyld ville jeg testet om kickstarten er ok ved å tilsette et par milliliter Salmi. Om du dagen etter ikke har ammoniakk eller nitritt, er filteret ok og du kan sette inn fisk.
Jeg bruker ledlamper og har ingen erfaring med lysrør. Plante-ledlamper gir gulere lys enn de mer dagslysaktige "standard"-lampene men gir langt bedre plantevekst.

Hvis karet ditt har vært fiskeløst i tre uker må det nok kjøres inn på ny, for uten fisk eller bruk av salmiakkmetoden har nok bakteriene i filteret fått for lite å spise.

EDIT: som nevnt i innlegget over kan jo de råtnende plantene ha holdt filteret i gang.
Det er sannelig ikke lett dette her med oppstart, og gjøre ting riktig hehe. Har hatt akvarie i mange år, men dette med salmiakk og innkjøring er likevel vanskelig og fremmed tema for meg.

Trodde karet var klart jeg dersom filteret var innkjørt. Får jo håpe på at de råtnende plantene har gitt det næring.

Så da holder det at jeg tester fra en dag til neste med salmiakk og ser om nitrit og amoiakk øker eller ikke ? Og øker det ikke, så er alt klart ?

Eller kan jeg ha over i det en gruppe fisker, og så følge nøye med på vannverdiene ? Det er foresten noen sandsnegler der også men ikke så mange.
Dersom ammoniakk/ammonium og nitritt ikke er målbart dagen etterpå er det bare å sette i fisk (i moderate mengder).
Cryptocoryne er notorisk "smelter" når den blir flyttet på. Tror Echinodorusen også oppfører seg sånn, men spesielt Cryptocoryne. Som regel er det bare å la den være, ta bort det som smelter og den vil hente seg inn igjen med nye blader rimelig kjapt. Den er ikke lyskrevende heller, men med et nytt lysrør blir det nok bedre!

Hehe, grattis med enda ett kar til, foresten. Blir spennende!
Da får jeg gi plantene en sjanse, ta en slik salmiakk test , og bytte lysrør
Har ikke fått gjort så mye mer, enn å bytte vann, luke bort døde slimete planter,

Lysrøret heter Philips Aqua 15 w.

Skal se etter rør i morgen, har ikke hatt penger å bruke på det. Bør det være planterør eller standard rør?

Angående salmiakken, bare den fra Lilleborg som kan brukes ? og hvor mange milliliter skal jeg tilsette for å sjekke om filterbakteriene virker ?
Har en singel lysrør blir balansen mellom rett lys utseendemessig og lys for plantevekst noe vanskelig. Hadde valgt ett "dagslys" rør/ ett rør med høy RA index. En mulighet er (men aner ikke hvordan den er i praksis)
http://www.lysman.no/no/bio-vital-uva-uvb-Narva/bio-vital.-narva.-t8-lysr%C3%B8r-t8-15w-958-biovital.php
Salmi fra Lilleborg er bra fordi vi vet at den er trygg å bruke, altså ikke noe såpe i den.
Til et 60 liters kar kan du teste med drøye 2ml Salmi. Etter ett døgn måler du om ammoniakk og nitritt er på null. I så fall er slt greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap