Nybegynner med mobbet slørhale...

hei
jeg lrer på om noen kan hjelpe meg.
har et 65 liter kar med 3 siamesiske algeetere, 2 antennemalle( heter de det... brune sugefisk).

hadde først 2 slørhaler og 2 guppier oppi her, men guppiene biter i søhalene.. den ene er nå dø og den andre har masse sår, kan se den har blødd stakkars! skjermet den stakkars slørhalen i et sidekar oppi akvariet. har nå fått 2 dverg guramier (blå) etter råd på butikken.

skjønner jo at koboen mellem guppi og slørhale ikke funker, men lurer på om slørhalen kan trives oppi her om jeg tar ut guppiene. og om guppiene blir og slørhalen drar, vil guppiene og dvergguramiene leve fint sammen- ser ok ut foreløbig....
Hei og velkommen til forumet.

Først og fremst har du altfor lite akvarium til noen av artene du har.
Siamesisk algeeter er stim fisk og jeg syns dem bør være minst 5-6 stk samt at dem krever minst 160l akvarium.

Slørhale/gullfisk blir ca 38cm store og krevet minst 200l akvarium.

Ellers kan både dverggurami og guppy kan bo i 63l, men trenger bittelitt forskjellige vannverdier. Den ene kommer fra Sør-Amerika, mens andre fra Asia.

Er ikke sikker på hva slags antenne malle du har. Kanskje en vanlig ancistrus oppdrettsvariant?

Har ingen erfaring om guppy er finnenappere, men jeg ville ha valgt og solgt, gitt bort eller levert tilbake både saene dine og slørhalene og de som ikke passer inn.
Sjekk innom fiskebasen og søk på hva som passer i 63l. Det er viktig at artene passer med hverandre samt at de har de trenger de samme vannverdiene.
takk for svar. glem guppiene de døde av sopp, så nå har jeg medisinert karet. spørsmålet nå er hvilke fisk jeg skal ha sammen med dvergguramiene når de er friskmeldt.. noen tanker? skal kjøpe et par siamesere til som anbefalt. ang str tenker jeg å utvide etterhvert
Et så lite kar blir fort fullt. Ikke noe poeng i å overfylle det heller, da trives ikke fiskene.
ser den kampfisk, har to gutter som har fiskene. en har dvergguramiene og den andre haddde guppi og skal få ny ( gjerne 2 ) så er liksom hva han bør velge. skal ikke ha fler enn de, men er jo ok og velge noe som trives sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole b
Reklame for plussmedlemskap