Diy co2 spørsmål!

Hei, jeg tenkte å sette opp et DIY co2 system slik som denne på linken: http://www.youtube.com/watch?v=xHS6yEDPKSU Det jeg lurer på angående DIY co2 oppsett, hva gjør dere om natta?
Bruker dere slangeklype, eller vil det bli et trykk i kritisk punkt om man gjør dette?
Jeg ville ikke klemt av nei, da vil trykket bli veldig høyt.
Jeg gjorde ikke noe da jeg brukte det, og det gikk fint. Vet noen setter i en luftpumpe / -luftestein om natta for å lufte ut CO2en, evt kan du ta utav brusesteinen når lyset går av.

Pål
Mange vet ikke at planter også bruker CO2 når lyset er av (kanskje ikke like mye som når det er på), så det bør ikke være nødvendig å slå det av.
Jeg kjører en luftestein om natten i 1 time ganger 4 med en time i mellom. Hos meg var hovedproblemet at det ble litt for surt om natten (Snegler ble etset opp - noe noen sikkert synes virker forlokkende). Har også lagt luftesteinen under en liten haug med kalkholdig stein som med denne sirkulasjonen sørger for å holde KH på vannet passe selv om jeg bytter vann. Ellers pippler det CO2 hele døgnet.

Kunne sikkert ha regulert ned CO2 litt og sluppet lufting om natten men nå er balansen så perfekt at jeg ikke vil røre oppsettet. Fjerner en hel bøtte med planteavklipp hver måned og algeveksten er minimal.

Lykke til!
Så det er ikke mulig å bruke slangeklemme?

Trodde ikke trykket ble så ekstremt egentlig.
Men så det vil si at man anbefaler å holde det gående 24/7?

Men når det gjelder co2 DIY, skal den slangen fra flasken gå inn i en luftestein som skal stå nedi akvariet?
Nei, tror de tenker at man setter en luftstein koblet til en luftpumpe. Hvis denne bobler opp i nærheten av CO2en din, vil den dra det meste opp til overflaten. Trykket på sånne flasker kan bli ganske høyt. Er nok sannsynlig at slangen popper av før flaska eksploderer, men er kanskje de som har opplevd det og...?

Jeg har et diy CO2-oppsett der jeg bruker 2x1,5liters flasker med gjærblanding koblet på samme slange med diffuser. Det bobler ganske godt, men jeg gjør aldri noe med det når lyset er av. PH og KH er stabilt.

Har selv prøvd å finne litt ut av dette på internett, de er mange forskjellige meninger ute og går. Slik jeg har skjønt det har ikke overskudd CO2 noe å si for oksygenmetningen i vannet. Det er visst ikke slik at CO2en fortrenger oksygenet, hverfall ikke i de konsentrasjonene du vil få med en DIY-løsning (men igjen, presiserer at det er flere oppfatninger om dette, jeg kan for lite kjemi til å kunne påstå at dette stemmer).
Ok JEg får vel prøve meg frem, men kunne det vært en løsning på co2 settet og koble den til en slik en: http://www.bristols.no/products/eheim-luftpumpe Eller fungerer det ikke sammen med luftpumpen, må jeg heller kun bruke luftesteinen som følger med?

Beklager dumme spørsmål, men tenkte å få prøvd ut dette hehe
Hva mener du? Å koble CO2 på en slik luftpumpe?
Da ville du tømt flasken for både vann, sukker og gjær i løper av sekunder, og dermed ødelagt både luftpumpen og innholdet i akvariet. :-P
Jeg tror dette blir veldig mye mas og utstyr for å løse et lite problem (dersom det er å anse som et problem i utgangspunktet).
Er du redd for at det skal bli for mye CO2 i tanken om natten, ta bare ut slangen og la den henge på utsiden av tanken, og slipp den ned igjen litt før eller når du skrur på lyset.
Eller så prøver du å ha den i akvariet hele tiden. Du kan jo kontrollere med litt vannprøver en natt du er lenge oppe for å være på den sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap