Størrelse på akvarium til 34kg sand?

Inaktiv bruker
Hei,
jeg har kjøpt to sekker biltemasand. Hver sekk veier 17kg.
Det kan se ut som at hver sekk er 7-8 liter.
Vet dere hvor mange liter akvarium som passer til 34kg sand?

Det var litt av en problemstilling
Hvis vi antar at du har 16 liter sand og skal ha en sanddybde på 5-5.5 cm i gjennomsnitt, så vil et akvarium med en bunnflate på 75x40 være passe. Dette vil da si f.eks et 120 liter som er 75x40x40 cm.
Skal du ha tykkere lag, må akvariets grunnflate minskes.
Inaktiv bruker
Javel

Fint å få vite det da.
Som regel så spør man seg ikke om hvor stort akvarium kan man ha til antall kg sand Det er jo ikke ett must at du bruker akkurat 34kg sand om du vil ha mindre eller du kan kjøpe en sekk til og velger større akvarium Koster bare 70kr for sanden
Tror jeg bruke rundt 8-9kg sand til 75l (65x35x30) men noen vil bare ha en tynt lag, mens andre tykt lag.
Inaktiv bruker
Ja, jeg skjønner, men jeg har en 85 liter, og kjøpte 2 sekker med biltemasand, når de først hadde de inne.

Jeg har ikke tenkt å ha noe spesielt tykt lag med sand, da jeg synes det tar endel av plassen for vann. Det holder nok med en sekk iallefall, da 85-literen er 70cm x 35cm x 35cm.
De sier vel at en sekk sand fra biltema med ok tykkelse holder til ca 90 liters kar. Det var i alle fall det jeg lærte. Og det stemmer ganske bra her faktisk. Men jeg har jo sett litt an, noen har mer, andre har mindre. Så vil tippe at en sekk er et greit utgangspunkt, men ser det ut til å bli for mye kan du jo stoppe og evt etterfylle om behovet melder seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap