Planter avgir grønne flekker ?

Mulig jeg blinkser, men etter at jeg plante noen planter så lurte jeg fælt på om dem skulle daue eller leve. De ser bra ut enda etter ei uke så jeg regner med det går bra, men jeg synes jeg så noen grønne flekker i sanden rundt omkring, og idag kikka jeg igjen og det var enda flere. Først trodde jeg at jeg så dårlig gjennom glasset, men det ser ut som en slags grønnfarge har lagt seg rundt om i sanda.

Hva er dette ?
hvorfor kommer dem nå? Er det plantene som får det til å komme eller er det lys?
Det er kanskje bågrønnalger du har fått i karet? Du finner info om forskjellige alger her.
kan sanden være årsaken til at bunnlaget blir for tett ? Jeg har ikke fisk i akvariet
Utfra egen erfaring så høres det bare ut som om karet ditt er i innkjøring enda, stemmer det?
Isåfall vil du oppleve litt forskjellig oppblomstring avhengig av vannkvalitet i springen, kansje det fulgte med noen uønskede \ ønskede gjester med da du kjøpte plantene, aka snegler, da vil disse forurense og algene begynner ganske snart å blomstre, om du har surt vann i springen så vil også husene til sneglene etse bort og da blir det litt xtra forurensing da de blir liggende å råtne å forurense vannet før filteret er innkjørt
Kan du få tatt et bilde eller to av det og lagt ut?
Flekker av blågrønne alger som dukker opp på bunnlaget kan være såkalte BGA, ja, eller blågrønne alger. Dette er en litt spesiell alge, fordi den lever i symbiose ("samarbeid") med en bakterie som heter cyanobakterie. Den "oppfører" seg dermed ganske annerledes enn vanlige alger. Først av alt; den sitter helt løst på underlaget, som et løst spindelvevsteppe. Kan lett suges opp med slange. Det er en plage, og kan av og til vise seg vanskelig å bli kvitt.
HVORFOR man får angrep av BGA er forskjellig. Skjevhet i balansen mellom nitrat og fosfat er en teori. Dårlig sirkulasjon er en annen, da den trives der oksygennivået og sirkulasjonen er lav. En tredje årsak kan være skittent vann som trenger bytte.

Men om jeg husker rett har du akvariet ditt under innkjøring nå? Da bør du jo helst ikke drive og bytte vann... Men om du har en slange til vannbyttene, kan du forsiktig suge opp flakene med BGA fra bunnen, og bare bytte det lille vannet det tar å suge opp disse.
Ikke bli overrasket om flekkene er tilbake i morgen... den vokser uhyggelig fort, og kan være sånn at den dukke opp igjen og igjen. Andre ganger holder det å fjerne den ordentlig med slamsuging en gang, så er den vekk. Husk at det er en bakterie (som blir blågrønn pga sitt samliv med en alge) og så lenge det sitter igjen ørsmå, usynlige bakterierester på underlaget, er det nok til at den vokser frem igjen på samme plass, eller driver avgårde med sirkulasjonen og popper opp en annen plass.

Typisk kjennetegn for BGA er altså hvor hurtig den kan blomstre opp (et døgn) og fargen (blågrønn eller mørkegrønn).
Her er bilde, når den først viste seg så kom den ganske fort. Det kan jo være tilfeldig, men den kom ganske raskt etter at jeg plante noen planter jeg kjøpte.

[External Image]

[External Image]
Jeg prøvde suge ut noe av det idag, men ser ut som at det sitter kanskje 1-2mm nedi sanden. Øverste laget på sanden er som et slags flak med dette på.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap