Reker - ikke akkurat suksess...

For en uke siden kjøpte jeg 4 reker (husker ikke akkurat typen, men de er ganske gjennomsiktige med noen prikker langs siden...). I starten var de veldig livlige og artige å se på og gikk/svømte rundt og spiste på alt mulig rusk og rask. Så så jeg dem mindre og mindre og nå finner jeg dem ikke igjen i det hele tatt. Det eneste jeg ser er et slikt reke-følehorn...:

[External Image]

Er det fisker som jakter på reker? Trodde bare jeg hadde "fredelige" fisker. Og de er i alle fall ikke store. Per i dag har jeg:

2 stk praktbotiaer (den største er kanskje 6 cm)
2 stk flying fox
3 stk sverddragere (+10 yngel)
10 stk neontetra
1 stk pleco malle
1 stk sewellia lineolata

Disse er i et 120 l kar:
[External Image]

Er det noe som skulle tyde på at rekene mine ikke skulle klare seg?
Det høres ut som du kjøpte amanoreker. En grei regel i akvarieverden er at de fleste fisker spiser det som får plass i munnen. Men (!), amanoreker har en tendels til å gjemme seg over lengre perioder, så alt håp er ikke ute, selv om det er sannsynlig at en eller flere har blitt spist. Du burde forresten få byttet inn praktobotiaene dine. For det første er to for lite, og for det andre blir de alt for store for et akvarium på 120 liter.
Kontorstol
Du burde forresten få byttet inn praktobotiaene dine. For det første er to for lite, og for det andre blir de alt for store for et akvarium på 120 liter. :-)


Ja, jeg hører de sier det... Det er vel en stund de blir plagsomt store vil jeg tro. At de er for få er derimot litt verre. Men de er så artige...
Artige er de, men det finnes også andre mindre botia arter som er det! Har veldig lyst på praktbotia selv, men jeg har bare 110L, så det blir nok ikke før en oppgradeing om noen år. Du kan nok ha de en stund til, men når de begynner å nærme seg 10-12 cm er det lurt å få byttet de inn eller gitt de bort.
Jakter reker yngel?
Kan disse små (3-4 cm) rekene finne på å jakte yngel? Nå har den ene blitt litt varm i trøya og i tillegg til å vise seg fram så så det nesten ut som den svømte etter en liten rakker.

Ja, ja. Det er vel slik at alt er mat, bare man får tak i det...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap