For lite vann i sump?

Jeg begynner lure på om jeg bør ha mere vann i sumpen min. Det er vel et 54L eller 60L akvarium jeg bruker. Har overflow som renner nedi der og ei pumpe som pumper opp igjen + at jeg deler det i to med ei 5cm blåmatte filter.

Filteret har jeg ikke delt enda, men tror jeg kan gjøre det så jeg kan få 10cm istedetfor, men vannnivået er bare 10cm. Dette gjør jo at det meste av filteret er tørt og jeg regner med at det blir ikke stort med bakterier på det tørre området. Så da bør jeg vel ha mere vann i ?

Tror også at kanskje overflowen min på 32mm er i minste laget, pumpa går på minimum og likevell pumper den bittelitt mere enn den får inn. Er rart fordi før jeg laga overflowen så brukte jeg en hageslange som jeg sugde lufta ut av og pumpa gikk for fullt likevell rakk den ikke å tømme unna. Hagelsangen var jo bare 15mm, nå er det jo 32mm ?

ble litt avsporinger fra selve problemet her, men håper dere skjønner
Skru av pumpa og vent til overflowen stopper. Deretter kan du vel bare fylle sumpen helt opp, regner jeg med?

Hvor stort er selve akvariet? Kanskje du trenger større sump?
Sumpen er bare 54L og akvariet er 540L. Bruker sumpen kun til å rense vann for nå
Er vannmengden tilpasset slik at det er plass i sumpen til vannet fra overrenningen, hvis pumpen stopper. Og at det er plass til vannet fra sumpen i karet, hvis overrenningen tetter seg?

Hei,

Det er plass om pumpa stopper, men ikke andre veien (tror jeg)
Et 32mm rør skal holde i massevis det en hageslange klarer..!

hvordan er overrenninga? har du borra hull i karet, eller kjører du hevert?
du har enten noe som tetter røret, eller luft i systemet..

Det trenger ikke være MASSE vann i sumpen.. sånn i utgangspunktet kan 10cm gjerne være nok det, men som du sier, den biologiske filtermassen blir jo mye mindre med så lav vannstand..

Profesjonelt laga sumper har ofte kammer, der vannet renner over og så under flere vegger, og på den måten må passere stadige lag med filtermateriale.. Ikke nødvendigvis at en skal gjøre DET, men kanskje ha det i bakhode som inspirasjon til inndeling av sump.
Tror jeg vil anbefale deg å prøve å få ihvertfall halvfullt i sumpen. ellers er det sånn at allt område du ikke bruker til tekniske duppedingser gjerne kan fylless opp med filtermasse.

Gjør det til en vane å teste med jamne mellomrom, at sumpen ikke renner over om pumpa stopper.. andre veien blir nok vanskelig å sikre seg, men det er MYE skjeldnere at overrenninga stopper opp, enn at pumpa gjør det.. (mange velger likevel å lage en backup-overrenning ..i tilfelle
Jeg lagde overrenninga akkuratt slik som en youtube video av Uarujoey her, men med 32mm rør.

Jeg husker jeg bruka en hageslange som hevert og den tok inn så mye vann at når pumpa gikk på fullt (2300l/t) så var ikke det nok.

Må være at jeg ikke får ut all lufta fra røra da. Får prøve suge litt i den ventil greia igjen
hehe.. den funker helt sikker men:
den overrenninga der likte jeg ikke!

to grunner for det:
ene er at det var mye 'dill' masse bend og rør og ventiler og slanger.. keep it simple!
andre: grunnprinsippet til denne overrenninga er å 'supe' vann ut av hovedkarret når nivået går over rør 1
Dette grunnprinsippet gjør at heverten super inn luft som følger røret til toppen og gjør at selve heverten virker dårligere og dårligere til den tilslutt stopper opp!

en 'løsning' på dette kan være å koble den lille slangen på toppen til luftinntaket på en powerhead (de som lager bobler i vannet da vil denne stå å suge ut lufta hele tiden..
Dette prinsippet virker helt ok, MEN!! om powerheaden er langt nede i karet VIL luftslangen overta som hevert ved strømbrud ..og en lufslange kan tømme noen hundre liter på en natt.


Jeg har prøvd å skissere opp en overrenning som jeg liker godt selv..
her er grunnprinsippet en stående hevert over til en nabo'kasse' så et rør ut fra dette. høyden på røret ut fra kassa vil bestemme nivået i karet..

fordelen er at heverten 'står', så minimalt med luft blir dratt inn i denne.. så får røret ut i sumpen være det leddet som super luft..
har laget dette systemet med to stumper med hageslange og en gammel 1.5liter brusflaske og den funka feilfritt i årevis

en kan fortsat ha en liten slange på toppen, for å suge heverten i gang, men jeg liker ikke den løsninga heller jeg.. en liten lekasje her stopper heverten og så er problemene i gang.. fyll vann på begge sider av bendet og dytt en luftslange opp til du treffer toppen,, så suger du ut all lufta slik og trekker ut slangen igjen

prinsipp:
røde streker er ønska vannnivå, høyda på 'ut'røret fra boksen bestemmer nivå i akvariet. boxa som vannet mellomlander i kan være et større rør, en gammel brusflaske, en likten plastboks ..u name it
PS:
Skal vedde en Snikkers på at det er luft i heverten som gjør at du har så dårlig virkning på overrenninga.. bli kvitt denne så vil du få en helt overrenning!
Jeg skrudde opp pumpa på max og det ser ut til å fungere det også. Den pumper mere vann opp og det kommer mere vann ned. Har stått slik i et par timer nå og nivået i sumpen har vært likt hele tiden.

Den boksen på utsiden ser smart ut. Jeg skal prøve lage en slik i kveld så har jeg to så får vi se videre. Begynner å lure på om jeg ikke må se meg om etter en større sump også hehe

Takk for hjelpa
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap