Nokså nytt akvarie og to gravide fisk. hjelp!

Vi har et 50 liters akvarie med neontetraer, et par slørhaler, et par regnbuefisk, et par gubbyer og et par platyer.
For litt siden fant vi 2 babyer vi ikke aner hvor kom fra. Disse har vi puttet i en fødetank for å unngå at de blir spist. Nå, for minst et par uker siden fant vi ut at den ene platyen er gravid og nå er vi sikre på at guppyen også skal ha unger.

Selv om vi ikke har plass til alle disse ungene, vil vi gjerne at de skal føde så vi kan gi bort fisken. Vi er veldig usikre på hvor lenge de har gått gravide men i det siste har begge fiskene begynnt å gjemme seg bort, gjerne ved varmeelementet, pumpa eller ved andre gjemmesteder. Er dette tegn på at de skal føde snart? Isåfall, kan noen fortelle når vi kan forvente unger? Alt av info mottas med takk!
Kjøp deg heller en liten posjon Javamose, sett det i akvariet

Der kan yngelen gjemme seg for fisk til de blir såpass størrelse at de ikke blir spist.

Personlig synes jeg selv mine fisk stresset noe enormt i fødekassa, så tok de ut og fikk mer planter samt en javamose.

Nå har jeg selv fått så mange yngel at det er skremmende hehe.


Gjemmesteder er det nok av, da vi har masse planter. Kan du si noe om når vi kan forvnte å få yngel?
Det kan variere veldig, de kan jo gå gravide i 65 dager, mulig mer.
De samler også opp, så er de gravide en gang. Kan de føde flere ganger.

Har du nok med planter og gjemmesteder, så vil de nok klare seg fint der spørr du meg
Takk for hjelpen. Da er det bare å vente antar jeg
Om man har mye planter og det ikk er alt for mye fisk i karret synes jeg det beste er å la yngelen gå i karret. Det vil være mye mat for yngelen i ett godt innkjørt akvarie. I tilleg vil stort sett den yngelen som blir tatt være de svakeste, dermed får en en sterkere stamme. Selvfølgelig tar jeg andre "forholdsregler" om det er kostbar/skjelden fisk, eller fisk det er vanskelig å få til å leke, men i hovedsak, la fisken være der den er vant til, og la naturen gå sin gang.
Guppier og platier føder normalt hver fjerde uke. Men det kan varierer litt etter forholdene. Hunnene lagrer spermen etter en parring og kan bruke den til og befrukte flere kull framover. Alle vanlige levendefødende i akvariehobbien, er nesten alltid drektige.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap