Vannbytte eller ikke under innkjøring ?

Mens jeg venter på dråpetesterne som kommer i posten snart så bruker jeg fortsatt strips og nå har No3 gått opp rundt 100-250 på fargeskalaen fra 25-50. Nitritt er også litt høyere. Kanskje rundt 10 nå

Jeg prøver meg også på salmiakk metodden og det var etter at jeg begynnte ha i salmiakken at disse to gikk opp.

Så skal jeg bare kjøre på eller bør jeg bytte litt vann ?
Dette viser at det virker etter hensikten. Med så høye verdier, kan du godt skifte ca 30% vann, men husk å etterfylle Salmi.

Når du får dråpetester og kan få mer pålitelige målinger, kan du igjen vurdere behovet for vannbytte. Jeg vet ikke ved hvilke verdier prosessen kan stoppe opp, selv har jeg målt NO3 til over 250 uten at det har gitt problemer med innkjøringen.
Enig med Sigmund...vent med vannbytte til du har testene. Viktigere er det at det ikke blir for mye Salmi, da...sier dette fordi du ikke får målt NH3/NH4 foreløpig. Blir det for mye Salmi, så virker det mot sin hensikt. Vet ikke om du regnet ut startdosen etter kalkulatoren, men du kan ikke bruke den dosen hver gang du tilsetter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap