Trenger hjelp til å forstå hva pH er, og hvordan bruke Sera Aquatan.

Hei!!
Jeg skal nå starte innkjøringen i akvariet mitt.
Jeg har en liten flaske med pH verdier og i fiskebasen med fisken jeg skal ha står det pH verdi : 7.0 pH
Betyr det at jeg skal sette 7 dråper?
Inaktiv bruker
Den flasken med pH, er reagensvæske som du bruker for å MÅLE pH i vannet i karet, det skal IKKE tilsettes i vannet du skal ha i akvariet.
Det er en dråpe flaske. Flasken heter Sera Aquatan.

Hvordan skal jeg måle pH-en i vannet? Den har jo ingen pH det er jo derfor jeg kjøpte denne pH dråpe flasken.

Hvor mange dråper skal jeg tilsette? Skal ha en Kampfisk, en ancistrus og en Guppy.
Inaktiv bruker
Sera Aquatan er et vannforbedringsmiddel som du egentlig ikke trenger hvis ikke vannet i springen er fult av klor og andre metaller.
Doseringen skal stå på flasken, pleier å være XX ml/100 ltr akvarievann
TaraTaha
Hvordan skal jeg måle pH-en i vannet? Den har jo ingen pH det er jo derfor jeg kjøpte denne pH dråpe flasken.


ALt vann har pH. pH er enkelt sagt hvor surt vannet er. Helt rent vann har pH 7, mens f.eks sitronsaft kan ha pH 2 osv.
Tusentakk for hjelpen!
Jeg og mamma satte 3 dråper for å være sikker
Mvh: Tara
i ph pakken så er det et målebeger og en dråpeflaske, fyll opp målebegeret med 5ml akvarievann og tilsett 4 dråper. Vent et par minutter, se på fargen. Er fargen lys grønn så ligger phen på ca 6,5- 7
Sera Aquatan har ingenting med ph å gjøre. Den er mer som "balsam" for vannet, for å fjerne klor o.l men trengs som regel ikke i norsk vann da vi har lite av dette.

phen i vannet måler du med et måle-testsett fra for eks JBL. Da kommer det en bitteliten dråpeflaske med, og et sånnt lite rør hvor du som regel har 5 ml vann oppi. Så drypper man så mange dråper som test-settet sier man skal ha oppi og ser hva slags farge vannet får. Det kommer vel med en skala også slik at man kan se hvor verdien ligger.

Nøytralt vann er pH 7, surt vann er mindre enn 7, basisk vann er høyere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap