Vil gjerne ha noe tips å råd

Hei alle sammen. Bær med meg over alle dumme spørsmål som nå måtte komme, men etter å ha vært i flere utvalg zoo butikker hvor vedkommende kan mindre om akvariedrift enn meg som nybegynner velger jeg heller å høre med noen av dere her.

For fem år siden var jeg her inne å spurte om tips å råd for å starte opp ett akvarium. Den gangen hadde jeg akvariet stående i tre dager for så å putte en hel haug med nye fisker rett oppi. På daværende tidspunkt fulgte jeg ALLE råd jeg fikk i fra butikken for å gjøre det rett til punkt å prikke. Det kom vel ikke som noe sjokk at nesten alle fiskene mine døde over natten.

Etter denne episoden startet jeg opp på nytt, men var så heldig at jeg arvet ett 450 liters akvarium med innebygd fjell å greier som jeg startet opp. Dette gikk mye bedre og det har jeg hatt siden.

Problemet mitt nå er at jeg for noen mnd siden måtte flytte til en liten leilighet, og her er ingen plass til dette flotte karet. Jeg prøver nå å starte opp ett 60 liter (som det vil ta en evighet å venne seg til) men enda har jeg ikke klart å ha ett lite akvarium i drift over lenger tid. Fisken trives rett å slett ikke. Jeg sliter med å innrede det og jeg misstenker at jeg har for store mengder med fisk i karet og har prøvd å lese meg frem og spørre meg frem om hvor mye fisk som er anbefalt i ett lite kar. Jeg har fått ganske mange forskjellige svar og en mann i en zoo butikk prøvde å overbevise meg om at mengden fisk ikke hadde noe å si på trivsel..

Ettersom jeg har hatt ett stort kar hele veien har det jo nesten ikke vært nødvendig med verken vannbytte eller rensing. Dette har jo klart seg nesten selv. Men med dette lille karet ble jeg plutselig veldig klønete igjen. Og med så små forhold bør jeg vel også passe litt mer på hvilke fisker jeg setter sammen?

Bør jeg ha mye planter eller lite planter? Og pumpa føler jeg egentlig er litt for stort, og vurderer å butte den ut til to små.

Karet mitt har stått i en dag, så heldigvis mange uker igjen å lese meg opp før det kommer noen fisk inn her
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap