Fødeboks

Hei
Jeg lurer på en ting, jeg

Hvis jeg får egg/yngler så skal jeg sette dem på et fødekar..
Men det er noe jeg lurer på. Trenger egentlig et fødekar steiner/sand, planter, pumpe, filter og vann?

Er litt nyskjerrig
Skriv hva de trenger
Mener du ett eget akvarie som fødekar, eller noe ala dette: fødekasse?

Alternativ 1: Hvis du skal ha ett eget akvarie som yngel/fødekar, må du ha filter, lys og evt varmekolbe. Om du trenger sand, planter eller pynt kan se ann selv. Fiskene setter som regel pris på å kunne gjemme seg, så noen planter er alltids bra. Det kan være en fordel å ikke ha sand i bunn, fordi det er enklere å rengjøre. Er det snakk om levendefødende fisk som platy, guppy, osv, kan du innrede akkurat som ett vanlig akvarie

Alternativ 2: Hvis du mener en type fødekasse som jeg linket til så er det vanskelig å innrede. Mener å ha lest at du har veldig lite akvarie?? Da blir det neppe plass til fødekasse, og hvis akvariet er så lite bør du heller ikke ha fisk som krever fødekasse. Snegler, reker eller nanofisk som feks dvergrasbora er bedre alternativer.. Men tilbake til saken: noen liker å sette inn en egen luftestein i fødekassen, og noen flyteplanter så fisken har mulighet til å gjemme seg litt. PERSONLIG bruker jeg ikke fødekasse, da jeg syns det stresser fisken mer enn nødvendig..
Jeg mener en fødeboks.
Litt sand/steiner? Må jeg ha pumpe også?
Fisken du har no, føder levende unger. Eg hadde slik før. eg hadde ikke slik kasse helder. men noen planter der yngelen klarte å gjemme seg. Flere av dei "forsvant" men noen klarte å vokse seg store viktig att plantene er så tette att dei klarer å gjemme seg der.
Dyrebutikken sa at ynglene må være i et fødeboks til de blir 1 - 2 cm store da kan jeg sette de på 17 liters karet. Har nå bare 3 guppyer så det er fortsatt MYE plass til mine fremtidige Guppyyngler
TaraTaha
Dyrebutikken sa at ynglene må være i et fødeboks til de blir 1 - 2 cm store da kan jeg sette de på 17 liters karet. Har nå bare 3 guppyer så det er fortsatt MYE plass til mine fremtidige Guppyyngler :)


Er mye tryggere å ha dei i kassen ja. enkleste er ei kasse som henger på innsiden av avkvariumet, da får dei same vann og varme som resten av fiskene. men siden du hare ett litt lite akvarium, blir det fort trangt med en slik kasse hengende på innsiden.
Mye og holde styr på når det gjelder akvarium, men ofte er det enkleste like godt

Kan jeg ikke henge kassen utenfor akvariet? Må den være inne? Hvorfor det?
Du kan så klart ha dette utenfor akvariumet.men da må den vere tett. eg har en slik kasse. og den er det små hull i, slik att vannet kan renne igjen, og så små att yngelen ikke klarer å svømme ut. på denne måten får yngelen same vannet som dei andre fiskene.
har sett andre slike tett kasser, som pumper vann fra akvariumet i kassen med hjelp av en liten luftpumpe. da kan dei henge utanfor.

Eg selv har nå en liten kili fisk i en liten bolle (ca 1,5 liter) men der må eg bytte vann ofte. for vannen blir så fort skittent av maten eg gir denne fisken.

Vist du får din mor til å hjelpe deg litt, skal eg prøve å forklare hvordan du kan lage ei slik kasse

På butikken får du kjøpt noe som heter"frysebokser" desse er slike du kan fryse bær og andre ting i, kjøpte meg slike for noen dager siden, og da betalte eg 20 kr for 3 stk.

du og din mor, kan ta ei synål, eller en tegnestift og stikke mange hull i denne, både under og på to tre av sidene. så får du to klæklemme av din mor, og bruker desse til å feste denne boksen helt oppe på kanten av akvariumet ditt. når du ser att fisken din legger unger. må du prøve å ha dei opp i der

Håper du forstod hva eg mente
Per Marius Lillehamre
Du kan så klart ha dette utenfor akvariumet.men da må den vere tett. eg har en slik kasse. og den er det små hull i, slik att vannet kan renne igjen, og så små att yngelen ikke klarer å svømme ut. på denne måten får yngelen same vannet som dei andre fiskene. har sett andre slike tett kasser, som pumper vann fra akvariumet i kassen med hjelp av en liten luftpumpe. da kan dei henge utanfor. Eg selv har nå en liten kili fisk i en liten bolle (ca 1,5 liter) men der må eg bytte vann ofte. for vannen blir så fort skittent av maten eg gir denne fisken. Vist du får din mor til å hjelpe deg litt, skal eg prøve å forklare hvordan du kan lage ei slik kasse :) På butikken får du kjøpt noe som heter"frysebokser" desse er slike du kan fryse bær og andre ting i, kjøpte meg slike for noen dager siden, og da betalte eg 20 kr for 3 stk. du og din mor, kan ta ei synål, eller en tegnestift og stikke mange hull i denne, både under og på to tre av sidene. så får du to klæklemme av din mor, og bruker desse til å feste denne boksen helt oppe på kanten av akvariumet ditt. når du ser att fisken din legger unger. må du prøve å ha dei opp i der :) Håper du forstod hva eg mente :)

Hei
Kan jeg sette en sånn fødeboks utenfor mitt 17 liters kar?
nei, det kan du ikke. for den er ikke tett den må vere på innsiden.

TaraTaha
Hei :) Kan jeg sette en [I][URLBLOCK1][/I] sånn fødeboks utenfor mitt 17 liters kar?


Den er til å ha inni, og det er de fleste fødeboks/kasser, finnes også de som er laget som en håv. Den du postet er en av de beste løsningene som er, men den tar mye plass i ett lite kar. En boks på utsiden som du snakker om vil være ett akvarie til, men man bruker da ikke planter og bunnsubstrat. Dette for å kunne fore yngelen hardt og enkelt holde det rent. I ett slikt kar trengs filtrering, ofte svert god filtrering for å holde vannet rent, jeg bruker luftdrevne svampfilter på disse (de er yngelsikre).
Vet att det er mange som bruker desse men da må ein vere flink og bytte vann da kan du sette det vedsiden av akvariumet ditt
Så lenge du har planter, røtter, huler eller andre gjemmesteder kan du også bare la yngelen gå i hovedakvariet sammen med de andre guppyene. Så lenge du har gjemmesteder til de vil alltids noen overleve Siden guppy'er føder både titt og ofte er det på en måte kanskje greit at det blir noe frafall, når karet ikke er større enn 17liter. De smarteste vil overleve uansett På den måten vil heller ikke mor bli stresset av flytting fram og tilbake. Dette forutsetter som sagt at både mor og barn har gjemmesteder. Javamose, flyteplanter og planter generelt egner seg bra.
Tusen takk for alle svarene jeg får! Jeg blir så glad når jeg leser innlegger av folk som virkelig bryr seg Skal bare ta sjansen å la ynglene jeg kommer til å få være på akvariet som de fleste sier. Har 2 tette planter, en hule de kan gå inni og en pumpe som Guppyen min gjemmer seg bak Dessuten så føder de hver 4 uke så får ta sjansen
TaraTaha
Tusen takk for alle svarene jeg får! Jeg blir så glad når jeg leser innlegger av folk som virkelig bryr seg :) Skal bare ta sjansen å la ynglene jeg kommer til å få være på akvariet som de fleste sier. Har 2 tette planter, en hule de kan gå inni og en pumpe som Guppyen min gjemmer seg bak :) Dessuten så føder de hver 4 uke så får ta sjansen :)


Eg synest dette var kjempe spenende da eg startet for mange år siden kan fortelle litt om yngel i naturen. I naturen legger fisk mange egg eller yngel. dette gjør dei for att mange blir spist av andre fisker, eller bare dør (mange dyr har ikke "livets rett" dette er litt trist, men dei hadde aldri klart seg uansett til dei vert voksne. ) så dei som klarer seg uten hjelp fra oss mennesker, er som regel spreke7raske og "smarte" fisker, og det er jo det vi vil ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap