Kan jeg få en

Ungene ønsker seg akvarium, og jeg har sagt ja.
Egentlig vil de ha et lite hver, men jeg har etter litt research bestemt at vi kjøper heller ett større, ser for meg 180 l., kanskje helt opp i 220.
oppi der kan jeg tenke meg:
- Noen sugemaller, typer ikke større enn 15, max 20 cm., hvor mange?
- 6-8 pansermaller, leopardus eller albino (vil noen av hver telle som èn flokk?)
- Guppyer, tenker vi begynner med 3 eller 5
- måneskinnsgurami, gullgurami eller perlegurami, 2-3 stk? 4-5?
- diamanttetra, 10 stk?
- sommerfuglciklide eller paljettciklide ett par
- noen snegler
- ønsker meg veldig en kampfisk oppi der, men er litt skeptisk siden vi skal ha guppyer.
Ser ofte kampfisk som er rolige i guppytanker i butikk- kan man forvente at en slik fisk vil fortsette å være "grei" om man tar den med hjem?


Hvordan høres dette ut som et nybegynnerkar?
Er det for mye fisk for 180 l.?
Grei fordeling på de som liker seg oppe/nede?
Kan jeg ha Biltemasand til disse fiskene?

Setter veldig pris på innspill!


Les om alle artene først. De har forskjellige krav. Det er flere av dem som skal ha forskjellige vannverdier blant annet.
Leopardus
Ungene ønsker seg akvarium, og jeg har sagt ja. Egentlig vil de ha et lite hver, men jeg har etter litt research bestemt at vi kjøper heller ett større, ser for meg 180 l., kanskje helt opp i 220. oppi der kan jeg tenke meg: - Noen sugemaller, typer ikke større enn 15, max 20 cm., hvor mange? - 6-8 pansermaller, leopardus eller albino (vil noen av hver telle som èn flokk?) - Guppyer, tenker vi begynner med 3 eller 5 - måneskinnsgurami, gullgurami eller perlegurami, 2-3 stk? 4-5? - diamanttetra, 10 stk? - sommerfuglciklide eller paljettciklide ett par - noen snegler - ønsker meg veldig en kampfisk oppi der, men er litt skeptisk siden vi skal ha guppyer. Ser ofte kampfisk som er rolige i guppytanker i butikk- kan man forvente at en slik fisk vil fortsette å være "grei" om man tar den med hjem? Hvordan høres dette ut som et nybegynnerkar? Er det for mye fisk for 180 l.? Grei fordeling på de som liker seg oppe/nede? Kan jeg ha Biltemasand til disse fiskene? Setter veldig pris på innspill!


Nå er ikke jeg noe ekspert men jeg hadde valgt 3,kansje 4 maller som ikke blir større enn 15cm.
øket pansermallene til 10-12stk.
hadde valgt gurami ELLER ciklider.
noen flere guppy,antagelighvis kun hanner.
diamantteta kan jeg ikke uttale meg så mye om.
mange tetra er vel finnenappere,tenke på guppyene .

sjekk hva slags vannverdier osv fisken krever før du kjøper.
Det som er det spennende med dette blir...
om det er dine ønsker eller ungenes ønsker som kommer først og sist.....

Jeg har hatt erfaring med å kjøpe fisk med unger. Det ser ut som om unger er veldig glade i guppyer, kampfisk og gullfisk. Og unger har sjelden innsikt i livet til fiskene. For eksempel tror unger at fisker er snille med hverandre, og ofte er de mest interessert i fine farger og finner. Nå overforenkler jeg kanskje litt, men min erfaring med jenter på 8 og 9 år er at de gjerne vil redde kampfisker, og bestemmer seg der og da for hva som er interessant.

Som voksen blir det gjerne interesse for fisk med mer interessant atferd, og et slags ansvar for å sørge for å skaffe fisker som går greit overens. Jeg hadde også en ide om at jeg skulle hjelpe jentene med å sette sammen en fin bestand til "deres akvarie" men opplevde det vanskelig å holde fingrene fra fatet. I tillegg ble det jobben min å bremse slik at det ikke ble altfor mange fisk på en gang.

Dersom det er guppyer som er tingen, så tror jeg at det ville være gøy for ungene å oppleve at de yngler og at noen yngel overlever. Dette setter sterke begrensninger på hvilke andre fisk du kan ha i akvariet. Min yngste datter ville gjerne ha guppyer på rommet sitt, og jeg kjøpte inn 5 guppyer på butikken. Etterhvert var det 3 stykker igjen, så bare 2.... Men det var de voksne. Siden jeg ikke hadde andre yngelspisende fisk, så var det et lite kull med guppyer og jeg tror jeg endte opp med en flokk på 5 yngel (som varte en stund). Det er verdt å merke seg at guppyer ikke trenger å være veldig hardføre lenger. Man må være forberedt på sykdom og død. Og det gikk hardt ut over ungenes glede over akvariet.

Corydoras og guppy skulle gå bra for guppyenes del

Det som er det beste for en art er ikke det beste for andre arter. Da tenker jeg på vannkvalitet og hvem som spiser hvem osv. For ungenes del kan det være verdifullt å la det gå en stund mellom introduksjonen av en ny art. Da strekker du gleden over akvariet ut i tid...

Pansermaller og sommerfuglciklider tror jeg ikke går så bra. Heller ikke pansermaller og palettciklider. Kampfisker kan være svært variable i temperament, og dersom du skal ha tetra så er lange finner (som hos guppy og kampfisk) veldig fristende å nappe i.

Hvilke fisker er det ungene helst vil ha? Palettciklider er jo artige, men de setter begrensninger for hvilke fisker de kan gå sammen med. Kanskje ungene vil starte med palettciklider dersom du viser noen artige filmer fra You Tube? Ellers gjetter jeg på at det blir guppy for alle penga. Husk mange tettvoksende planter om du skal ha guppy. Javamose eller hornblad er et must, hvis ikke spiser foreldrene opp ungene sine....
Takk for flott svar!
Det blir nok jeg som bestemmer, hadde det vært opp til ungene ville vi hatt gullfisk i bolle
Det er derfor jeg gjør litt research allerede nå, så jeg kan styre dem i riktig retning så de også får følelsen av å bestemme litt.
Jeg har tenkt å ta det over tid, ja, begynne så smått med guppyer og sugemaller, så spe på etter hvert.
Hva er grunnen til at ciklider og pansermaller ikke går sammen, spiser de på hverandre?
Ciklider hevder territorium, og blir ofte ganske aggressive når de danner par og går igang med forplantning. Pansermaller skjønner ikke bæret av territorium-prinsippet i det hele tatt, de vimser overalt og ender opp med å få juling.

Velger du guppy (eller andre levendefødere for den del), så limiterer du valget av andre fisk til dem som liker lignende vannverdier (hardt, basisk vann). I slikt vann trives ikke de fleste tetraer, ciklider og pansermaller så veldig godt.
Men det fins mange andre flotte og fargerike levendefødere også, som går i slikt vann....platy, molly og sverddrager f.eks.
Usj...
Dette blir vanskelig...
Jeg vil jo ha et velfungerende akvarie med glade fisker som har det godt.
Kanskje vi må kjøpe 2 akvarier allikevel, et til ungene og et til meg
Det er jo en utmerket løsning...alle blir fornøyd !
Må si jeg er nesten forskrekket over hvor kort inkubasjonstid det er på litersyke-viruset... ^Å^
Hei, har jeg har 2 stk bolivianske sommerfuglciklider og 2 stk blå acara cikilider sammen med både store og små pansermaller, går veldig bra sammen her, også når de er i lek
Før jeg fikk de ciklidene jeg har nå prøvde jeg palettciklider, men hunnen var så aggeresiv at hun tok over hele karret,
Bør nok ikke holde guppy, ciklider eller cory sammen, guppyer skal ha høy ph og cory lav. Ciklider er det vel litt opp og ned etter hvilke art du skal ha.
Stikk innom fiskebasen. (grønne linja over, KUNNSKAP, Fiskebasen) og finn 1 fisk du må bare ha og bygg ut resten av beboerne utifra fisken du har valgt med tanke på vannverdier dem trenger, plass og væremåte.
Valgets kval er fælt, et tips er å sjekke vannverdiene dine rett fra krana og velge ut fra det nå i starten. Læringskurven har vært uhorvelig bratt for mange av oss, heldige du som fant AF før det kom vann i karene!

Søkemotoren er bra, har ikke hatt mange problemer bare jeg har støtt på egentlig, og til alt hell lider mange dyktige akvarister også av skrivekløe, så selv om noen har gitt seg her inne ligger kunnskapen igjen etter dem...

Som Apistogrammamamma med Corydoras i andre kar sier også jeg nei. Apisto forsvarer avkommet til døden, og Corydoras er helt Dory, de forstår rett og slett ikke grisebank og øynene er det mest sårbare. Ikke bra for barn...

Strålende utgangspunkt da, starte med store kar som tåler litt, mye enklere å holde stabile verdier. Litersykas stutte inkubasjonstid skremmer også meg forøvrig
Hehe
Linda W
Valgets kval er fælt, et tips er å sjekke vannverdiene dine rett fra krana og velge ut fra det nå i starten. Læringskurven har vært uhorvelig bratt for mange av oss, heldige du som fant AF før det kom vann i karene! Søkemotoren er bra, har ikke hatt mange problemer bare jeg har støtt på egentlig, og til alt hell lider mange dyktige akvarister også av skrivekløe, så selv om noen har gitt seg her inne ligger kunnskapen igjen etter dem... Som Apistogrammamamma med Corydoras i andre kar sier også jeg nei. Apisto forsvarer avkommet til døden, og Corydoras er helt Dory, de forstår rett og slett ikke grisebank og øynene er det mest sårbare. Ikke bra for barn... Strålende utgangspunkt da, starte med store kar som tåler litt, mye enklere å holde stabile verdier. Litersykas stutte inkubasjonstid skremmer også meg forøvrig ;)


Litersyke, schmitersyke

Vel, har for mange år siden gjort noen tabber som jeg har lært litt av; aldri mer bolle, og alltid sjekke grundig og ikke sette sin lit til èn selværklært "ekspert" hvis råd fører til grusom og udelikat fiskedød.
jeg tenker 180 l. er en fin størrelse, både for folk og fisk, og kanskje v slipper å ta livet av alt for mange fisker før vi lykkes
Jeg tror det er den "riktige" litersyken som kan være i ferde med å melde seg her. Jeg opplevde selv at litersyke ikke egentlig handler så mye om antall liter vann. Da jeg startet opp hobbyen igjen (etter bare å ha hatt selskapskar tidligere) i 2009, kjøpte jeg en 530 liter. Etter hvert forsto jeg at jeg ikke var interessert i ett kar med mange forskjellige fisk, ei heller ett stor kar med et par stoore fisk. Det som fenget var å ha mange, men mindre kar fordi da kunne jeg ha mange arter!

Nå har jeg solgt det store og har 16 mindre kar med mulighet for like mange arter
Sør-Amerikanske dvergciklider - Apistogramma. Sammen med disse kan man med fordel ha en liten stim for eks. småmunnfisk, Nannostomus, som også kommer i flere arter. De vil ikke ta mye yngel, Apistoene kan jage dem litt under egglegging og yngelpleie, men de kommer seg greit unna i et godt beplantet akvarium.

Jeg mener ikke å oppmuntre til hold av fisk som kanskje ikke passer med den vannkvaliteten du har i springen. Den samme tankegangen (uten at det behøver lede til tosifret antall kar,) kan man legge til grunn også for andre arter. Hovedsaken er, som du har vært inne på, å gi de fiskene man velger optimale forhold.

Lykke til, både med valg og gjennomføring.

.
Takk!
Sigmund - ex 530
Jeg tror det er den "riktige" litersyken som kan være i ferde med å melde seg her. Jeg opplevde selv at litersyke ikke egentlig handler så mye om antall liter vann. Da jeg startet opp hobbyen igjen (etter bare å ha hatt selskapskar tidligere) i 2009, kjøpte jeg en 530 liter. Etter hvert forsto jeg at jeg ikke var interessert i ett kar med mange forskjellige fisk, ei heller ett stor kar med et par stoore fisk. Det som fenget var å ha mange, men mindre kar fordi da kunne jeg ha mange arter! Nå har jeg solgt det store og har 16 mindre kar med mulighet for like mange arter Sør-Amerikanske dvergciklider - Apistogramma. Sammen med disse kan man med fordel ha en liten stim for eks. småmunnfisk, Nannostomus, som også kommer i flere arter. De vil ikke ta mye yngel, Apistoene kan jage dem litt under egglegging og yngelpleie, men de kommer seg greit unna i et godt beplantet akvarium. Jeg mener ikke å oppmuntre til hold av fisk som kanskje ikke passer med den vannkvaliteten du har i springen. Den samme tankegangen (uten at det behøver lede til tosifret antall kar,) kan man legge til grunn også for andre arter. Hovedsaken er, som du har vært inne på, å gi de fiskene man velger optimale forhold. Lykke til, både med valg og gjennomføring. .


Så bra at du sier det!
Hvilken størrelse synes har disse mindre karene?
Jeg har nerdet noe voldsomt den siste uka, og kjenner i magen at jeg ikke har samvittighet til å kompromisse så alt for mye når det gjelder fiskenes velferd.
Derfor har jeg kommet fram til at vi trenger 2 kar i første omgang.
-Ett 180-240 liters med heller fler av få arter -må lese litt mer og sjekke springvannet før jeg bestemmer meg for hva det blir. Og masse fin beplantning (er blomsterdekoratør/gartner, og for meg er plantene nesten like viktige)
-Ett 60 liters til å ha kampfisk i. Har tenkt å prøve komboen cory/ betta + snegler, har sett mange rundt om i verden har hatt hell med det. og går det ikke kan coryene alltids flytte over i det store.
Ungene har fremdeles lyst på egne kar, men vi får se først hvor mye jobb det blir for meg med disse to
Jeg har 6 kar på 54 liter, 6 på 105, en 160 liter, en 250 liter delt i to på midten og en 150 liter, også delt i to. Dessuten tre kar på hhv. 54, 60 og 85 liter som ikke er satt opp ennå. Har noen små rekekar, men bare ett er bebodd i øyeblikket. Tanken var å bruke disse som "rengjøringsstasjoner" for javamose og planter med alger.

Jeg har laget et halvautomatisk vannbyttesysten, slik at jeg fyller dunker med vann for mellomlagring. Fra disse renner vannet inn i vanningsslange gjennom veggen til de karene som er lavere enn dunkene, til de andre pumper jeg vannet inn. Det er boret overløp i alle karene og derfor trenger jeg ikke bruke hevert for å tappe vann før jeg fyller på nytt. Med Apistogramma, som er små jordspisere, er det ikke nødvendig å slamsuge så ofte. Jordspisere vil si at de renger finkornet sand som de kan fylle munnen med, sile gjennom gjellene og dermed finne små godbiter i bunnlaget. De kan flytte overraskende mye sand på denne måten. Skulle jeg bytte vann med hevert og bøtter, ville jeg hatt færre kar!

Når du undersøker mer om sammensetning av fisk, kan du se et felt i fiskebasen som heter akvarievenner. Det viser hvilke fisk som medlemmene har registrert som samboere i akvariene sine. Ikke gå ut fra at dette alltid er gode kombinasjoner, men gjør dine egne vurderinger basert på info i fiskebasen med hensyn til krav til vann, akvariestørrelse, om de er stimfisk, aggressive etc. Kombinasjonen du nevner er sikkert helt ok.
Wow!
Sigmund - ex 530
Jeg har 6 kar på 54 liter, 6 på 105, en 160 liter, en 250 liter delt i to på midten og en 150 liter, også delt i to. Dessuten tre kar på hhv. 54, 60 og 85 liter som ikke er satt opp ennå. Har noen små rekekar, men bare ett er bebodd i øyeblikket. Tanken var å bruke disse som "rengjøringsstasjoner" for javamose og planter med alger. Jeg har laget et halvautomatisk vannbyttesysten, slik at jeg fyller dunker med vann for mellomlagring. Fra disse renner vannet inn i vanningsslange gjennom veggen til de karene som er lavere enn dunkene, til de andre pumper jeg vannet inn. Det er boret overløp i alle karene og derfor trenger jeg ikke bruke hevert for å tappe vann før jeg fyller på nytt. Med Apistogramma, som er små jordspisere, er det ikke nødvendig å slamsuge så ofte. Jordspisere vil si at de renger finkornet sand som de kan fylle munnen med, sile gjennom gjellene og dermed finne små godbiter i bunnlaget. De kan flytte overraskende mye sand på denne måten. Skulle jeg bytte vann med hevert og bøtter, ville jeg hatt færre kar! Når du undersøker mer om sammensetning av fisk, kan det hende du kommer over en side her på AF (finner den ikke i farten selv) som viser hvilke fisk som medlemmene har registrert som samboere i akvariene sine. Ikke gå ut fra at dette alltid er gode kombinasjoner, men gjør dine egne vurderinger basert på info i fiskebasen med hensyn til krav til vann, akvariestørrelse, om de er stimfisk, aggressive etc. Kombinasjonen du nevner er sikkert helt ok.


Det var mye!
Og et oppsett helt etter mitt hjerte- skal man først gjøre det, gjør det skikkelig!
Er nok ikke på det nivået før ungene flytter ut, tror jeg
Har sett mye på kombinasjonene folk har, og selv med min foreløbig ganske begrensede kunnskap ser jeg at det er mye rart.
Jeg selv er ganske nerdete anlagt, så jeg klarer faktisk ikke sette i gang før forundersøkelser og grunnarbeid er gjort skikkelig.
Dessuten er det levende liv vi snakker om, og det er ikke noe jeg gambler med.
Ganske hinduistisk anlagt sånn.
Angående betta/ cory har de overlappende behov, så det bør gå greit på den fronten.
Jeg ser mange har hell når de velger en av de mindre typene cory, og putter dem i først så bettaen ikke allerede har et territorium.
Eventuelt betta først og så ommøblere før coryene kommer, men det synes jeg er dårlig gjort
Jeg har i alle fall tenkt å prøve, med en plan B klar i tilfelle det ikke går.

Dette er spennende!

Et lite tips vedr. AF. Du trenger ikke bruke sitatfunksjonen når du svarer på siste innlegg. Tråden din blir unødig lang, kanskje.... Hvis du skal skrive noe som vedrører en post og det ikke er åpenbart hvilken det gjelder, er det bra med sitat.
Plussmedlem


Antar du vil vite å verdsette den godeste Mr James Findley... Enjoy...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap