Hvor ofte bytte filtervatt juwel

Har et juwel rekord med innebydgd filter. Øverst i den filterholderen ligger det en hvit filtervatt. I butikken sa de bytt hver uke. Her inne forstår jeg det slik at man ikke skal stole blindt på butikken. Har nå hatt karet i 1,5 mnd, det er nå fisk i det etter god innkjøring. Har ikke byttet vatt til nå, men kikket nedi ved en tilfeldighet, og den er skikkelig EKKEL. Burde jeg bytte den eller vaske den (vri opp i gammelt akvarievann?) eller skal den være sånn? Trykket i utblåset er svakere enn da den var helt ny, men man ser fortsatt en del bevegelse i overflaten...

Hva med de andre svampene i filteret, skal disse byttes? Nå er den som jeg kjøpte den, har ikke endret noe på innmaten, usikker på om man burde det, spesielt den kull-greien? Burde jeg sette i nye med jevne mellomrom?
Filtervatten kan du bytte når du føler for det, f.eks når du ser at det er dårligere gjennomstrømming enn før. Du kan også skylle den i vasken, da den bare skal fange opp partikler og ikke være grobunn for nitirifiserende bakterier. De blå svampene må du ikke bytte, men du kan skylle de i akvarievann en gang i blant. Om du bruker den grønne svampen som fulgte med filteret bør du bytte ut den med en blå, da den grønne binder nitritt og er ikke ment som en permament biologisk filtrering. Kullfilter trenger du ikke i det hele tatt, men du kan sette det i etter du er ferdig med å behandle fiskene med medisiner.
Kull filtret kan du bare ta ut. Det bruker man som regel etter medisinering for å rense opp.
Ellers pleier jeg å skvise den blå og grønne litt oppi en bøtte med akvarie-vann i ny og ne da det jeg syns det blir dårlig utblåsning. Har vel gjort det ca 3 ganger på litt over 1 år.
Den hvite vatten på toppen bytter jeg etterbehov. Ca annenhver uke.
Bare tull og kjøpe disse orginalt da man kan kjøpe dem for slik og ingenting andre steder. Stikk innom www.stoffogstil.no og søk på platevatt. Funker helt topp
Skjønner godt at du spør.
Tror det er riktig å si at den hvite filtervatten er ment for å samle opp matrester, diverse planterester og skitt i vannet. Slik at det å bytte denne hvite filtervatten handler om å få filteret til å se "pent ut". Jeg kjøpte en stor pose med filtervatt som jeg brukte - det ble billigere drift i min Juwel Rio 125. Senere la jeg om og kjøpte blåsvamp, slik at jeg prøvde å få så stort filtervolum som mulig. Den hvite filtervatten er ikke så stor tess som bosted for bakteriene, da er det bedre med den blå filtersvampen.

Det seneste jeg skaffet var en beholder med keramisk stein. Det kostet litt, men jeg tror det stemmer at det er noe som er glimrende som bosted for de snille bakteriene som man vil ha mest mulig av.

Når det gjelder den svarte svampen, så er dette et kullfilter som av mystiske grunner leveres med. Den skal du ikke bruke, med mindre det er sykdom i akvariet eller om man skal fjerne rester av medisiner og liknende. Når du har brukt den, så må du kaste den.

Søk litt mer på nettet her om juwel og filter, så finner du mer informasjon...
Du kan også bytte ut den kvite filtervatten med ein finmaska blåsvamp. Den gjer nesten same nytten og varer i praksis leeeenge! Eg krøster denne i akvarievatn kvar veke for å fjerne all smuss den har samla opp. Sålenge den kun skal fungere som partikkeloppsamler (mekanisk filtrering?) så kan du krøste den så ofte du vil.

Takker så mye for svar! Jeg har nå lest svarene deres, og googlet masse, og har i dag kjøpt inn og endret filteret mitt. Nå ser det slik ut: nederst den grove blåsvampen som fulgte med, over denne har jeg byttet den lysegrønne svampen med en cirax-kasset, over dette har jeg byttet kullsvampen med en fin blåsvamp, og til slutt en tynn filtervatt. Høres det greit ut? Bør jeg endre noe, enten på innhold eller rekkefølge?
Aquadreams
Takker så mye for svar! :) Jeg har nå lest svarene deres, og googlet masse, og har i dag kjøpt inn og endret filteret mitt. Nå ser det slik ut: nederst den grove blåsvampen som fulgte med, over denne har jeg byttet den lysegrønne svampen med en cirax-kasset, over dette har jeg byttet kullsvampen med en fin blåsvamp, og til slutt en tynn filtervatt. Høres det greit ut? Bør jeg endre noe, enten på innhold eller rekkefølge?


Virker som ett fornuftig opsett.
Aquadreams
Takker så mye for svar! :) Jeg har nå lest svarene deres, og googlet masse, og har i dag kjøpt inn og endret filteret mitt. Nå ser det slik ut: nederst den grove blåsvampen som fulgte med, over denne har jeg byttet den lysegrønne svampen med en cirax-kasset, over dette har jeg byttet kullsvampen med en fin blåsvamp, og til slutt en tynn filtervatt. Høres det greit ut? Bør jeg endre noe, enten på innhold eller rekkefølge?


Bare lurer på om du har byttet alt sammen eller bare har endret det du hadde fra før. Bytte av alt vil føre til nitritt forgiftning. Men dersom du endret og beholdt noe av det du hadde fra før, så går dette nok greit.
Jeg er nybegynner og har juwel og lurte på det samme i går. Fant denne i går når jeg googlet:
Bjørn 51
Jeg er nybegynner og har juwel og lurte på det samme i går. Fant denne i går når jeg googlet: [URLBLOCK1]


Men husk på at dette kun er en guide fra Juwel for de ønsker selvsagt å selge mest mulig av sine ting. En trenger ikke å skifte ting i filteret før en merker at det er blitt helt tett. Selv så tar jeg bare ut disse blåsvampene og skylder i akvarievann som jeg har tatt over i en bøtte. Så er svampene god for en stund til fremover. En trenger ikke å bruke den grønne eller den svarte og heller erstatte disse med blå. På toppen har jeg en blåsvamp også istedet for den hvite vatten. Fungerer helt utmerket for meg.

Dersom jeg skal bytte blåsvamp, så tar jeg ut en en eller to slik at jeg fremdeles beholder filterguffen i selve filteret. Det er filterguffen som en absolutt må ha i ett filter.
Takk, det var et veldig enkelt og greit råd å følge!!!
Jeg bruker å bytte den hvite filtervattskiven i filtere når jeg ser en anelse "støv" i vannet i akvariet. Det tyder på at filtervattskiven er full og ikke greier å holde på mer, eller den begynner å slippe fra seg litt slam igjen. Da er det på tide og bytte den.
I et utvendig tønnefilter vil jeg tippe jeg bytter den hver fjerde måned eller så.
Hvor ofte jeg byttet den i et Juwelfilter husker jeg ikke, for det er lenge siden jeg hadde Juwel-kar. Men det var nok litt oftere der, antageligvis med noen ukers mellomrom. Pleide å se det an, på hvor skitten og "innsauset" den var.
Den grønne svampen trenger man egentlig ikke bytte, den samler nitrater i 4 uker, etter dette oppfører den seg som en vanlig svamp. En kan vel kanskje se på den som en "oppstartshjelp". Hvor mye det egentlig hjelper aner jeg ikke. Har kun byttet ut denne i kar med mye møkk da den er litt fin, og går fortere tett.
Neida byttet ikke alt på en gang, beholdt en stor blåsvamp, men byttet den grønne og den svarte. Satser på at det går greit tester vannet ofte uansett, så ser hvis det skjer noe skummelt.

Takk for enda flere svar dere alle !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap