Oppstart av ciklide akvarium med en toutch av aquascaping

Hei folkens!
Har nettop satt opp mitt 104liter eHeim akvarium med buet frontglass. Har anskaffet lys beige ciklide sand (finkornet). Har en sandbank i høyre bakdel av akvarie- med to steiner som er formet som en passasje i midtre del. Venstre del ett lavere parti hvor planter er tiltenkt, kanskje ett par steiner av mindre størrelse, evnt. en rot av mindre størrelse

Ønsker en mosedekt (mest mulig likt gress som ikke vokser så høyt) grunn med tiden, og høye planter i venstre del.

Med dette tatt til betraktning, ønsker jeg følgende:

- planter som er godt egnet til det nevnte
- ciklider (grunnet fargemulighetene) egnet for det nevnte. Innspil og råd her ønskes. Har kun sett bilder av enkelte, og kjenner ikke til vansklighetsgrad.

Tatt min lille erfaring til betraktning, ønsker jeg det til å begynne med at det skal være lettstelt. Også fiskeraser tatt i betraktning!

Takker for alle innspill!!


Mvh
Kim
Hei
heihei, velkommen til akvarieforum.no
jeg er ny her selv, du vurderer å starte med ciklide ja, det er noe jeg har lyst til også. men tenker meg en større tank først, det kan bli fin størrelse, på de jeg har sett på vertfal, 10-12 cm som voksen.

det eneste jeg kan komme med til deg som råd er å legge ut bilde og at angående gressplante etter dine ønsker så kan du sjekke ut "Lilaeopsis Brasiliensis" den vokser sakte å dermed mindre stell, den spres seg saktere også, så da slipper du at den tar over hele bunnen på tanken. grunnen er også at den er som oftest den gressplanten som allerede er i dyrebutikken, etter det jeg har erfart vertfal.

ikke glem å legge ut bilde, det er liksom mye lettere en å forklare hvordan tanken ser ut, også er det veldig lett for folk å hjelpe når de ser akkurat hvordan det ser ut.
Takker for gode råd!
Jeg har ikke satt lys i akvariet enda- derfor inget bilde.. Men dette kommer i dag

Hvordan er det å jobbe med ciklider egentlig? Er det en vanskelig/hissig rase fisker?

Takk for svar- igjen
hvis de skal begynne med cikilder ville jeg ha begynnt med palletciklider
Ciklider flest er ganske hissige under lek og ikke minst da dem har yngler. De aller fleste må ha sand da dem siler sanden igjennom gjellene når dem spiser så du kan ikke ha hel dekket underlag. Om du skal drive med aquascaping ville jeg heller ha valgt en litt større stimfisk som er rolige og som passer til resten av akvariumet. Str på stimen kommer ann på hvilke fisk du velger
Du kunne prøvd nøkkelhullciklide (Cleithracara maronii). De kan holdes i en 100l, og så er de kjempe flotte fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap