- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fotografering av fiskene?
Fotografering av fiskene?
Postet 06.05.13 kl 14:37
Hei!
Jeg er ingen Fotoexpert, heller tvert imot, men jeg har hørt det kan "skremme" litt med blitz, ikke at jeg har peiling.
Du kan jo sjekke litt her :
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1758
Jeg er ingen Fotoexpert, heller tvert imot, men jeg har hørt det kan "skremme" litt med blitz, ikke at jeg har peiling.
Du kan jo sjekke litt her :
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1758
Postet 06.05.13 kl 15:05
Blitz reflekteres i glasset, så du risikerer å ta bilde av blitsen i glasset og ikke fisken. Men alt går an. F.eks. kan man ta bilde på skrått i forhold til glasset, for å redusere refleksjonen eller få den til å havne utenfor bilderammen.
Det er bare en måte å finne ut om det går bra på: Prøv. Film er billig, spesielt hvis du bruker digitalkamera.
Det er bare en måte å finne ut om det går bra på: Prøv. Film er billig, spesielt hvis du bruker digitalkamera.
Postet 06.05.13 kl 15:07
Endret: 06.05.13 kl 15:07
Postet 06.05.13 kl 15:31
Tror du får et bedre resultat uten blits. Når jeg tar bilder under dykking er blits stort sett fy fy. Årsaken til at blits ikke bør brukes er mange, men dersom det er litt urenheter i vannet vil du få "snøvær". Alt som du ser og ikke ser vil lyse opp som små lamper.
Selv om undervannsfoto og akvariet ikke kan sammenlignes dirkete ser jeg ofte "snøvær" på bilder tatt av akvarister. Så bruk lamper dersom du trenger ekstra lys
Selv om undervannsfoto og akvariet ikke kan sammenlignes dirkete ser jeg ofte "snøvær" på bilder tatt av akvarister. Så bruk lamper dersom du trenger ekstra lys
Postet 08.05.13 kl 10:12
Postet 08.05.13 kl 11:18
KampfiskRent glass og god mekanisk forbedring er vel uansett nødvendig når man skal ta gode fiskebilder. Med god mekanisk filtrering, kan jeg ikke se at (ekstern) blits, f.eks. over akvariet, kan ha noen særlige ulemper, så lenge den blir brukt fornuftig.
Det vil være litt "grums" i de fleste akvarier, men er de der kan du være sikker på at blitsen får de frem. Rent glass tar jeg da som en selvfølge.
Stor blenderåpning vil også være en fordel slik at linsen slipper inn så mye lys som mulig, problemet kan da være at man får en syltynn fokusflate når man står så nært (helt inn til glasset)
Postet 08.05.13 kl 12:03
Tynn fokusflate er imidlertid en fordel når man vil ha rusket ut av fokus, har jeg funnet ut. I tillegg til at stor blenderåpning selvsagt muliggjør kortere eksponering av fisk som alltid er i bevegelse.
Men jeg skjønner ikke hva som blir forskjellen på blits ovenfra og lampe ovenfra, når det gjelder rusk? Begge deler skal vel i prinsippet lyse opp rusket like mye?
Men jeg skjønner ikke hva som blir forskjellen på blits ovenfra og lampe ovenfra, når det gjelder rusk? Begge deler skal vel i prinsippet lyse opp rusket like mye?
Postet 08.05.13 kl 12:19
Endret: 08.05.13 kl 12:20
KampfiskTynn fokusflate er imidlertid en fordel når man vil ha rusket ut av fokus, har jeg funnet ut. I tillegg til at stor blenderåpning selvsagt muliggjør kortere eksponering av fisk som alltid er i bevegelse. Men jeg skjønner ikke hva som blir forskjellen på blits ovenfra og lampe ovenfra, når det gjelder rusk? Begge deler skal vel i prinsippet lyse opp rusket like mye?
Blitslys er skarpt og egnet til å fryse objektet, bakdelen at du får belyst alt av rusk på en helt anen måte enn ved lys. Dersom du har lyst å prøve så ta et nærbilde bildet av et ansikt med direkte blits og så prøver du med lys. Da skjønner du sikkert hva jeg mener.
Du kan selvfølgelig bruke diffusere på blitsen eller stille ned styrken dersom du har en ok blits.
Postet 08.05.13 kl 12:37
Endret: 08.05.13 kl 12:37
Jeg vet godt at blits gir grusomme resultater hvis det ikke brukes rett. F.eks. alle bilder som noensinne har blitt tatt med kompaktkamera. Neida, det var en liten overdrivelse.
Men jeg tenker mer på en ekstern blits over akvariet (eller på skrå ovenfra) nå. Lyskilden er kanskje mer konsentrert enn når man bruker en større lampe, kanskje det har litt å si, men bortsett fra det ser jeg ikke den store forskjellen. Tja forresten, lyset blir jo også mer konsentrert i tid, noe som kan "fange" bevegelig rusk bedre, på samme måte som det "fanger" bevegelige fisk bedre. Men da har man jo fordelen av skarpe fisk å veie mot ulempen med skarpt rusk. Eneste måte å få det beste fra begge verdner på da, blir vel igjen bedre mekanisk filtrering av vannet.
Men jeg tenker mer på en ekstern blits over akvariet (eller på skrå ovenfra) nå. Lyskilden er kanskje mer konsentrert enn når man bruker en større lampe, kanskje det har litt å si, men bortsett fra det ser jeg ikke den store forskjellen. Tja forresten, lyset blir jo også mer konsentrert i tid, noe som kan "fange" bevegelig rusk bedre, på samme måte som det "fanger" bevegelige fisk bedre. Men da har man jo fordelen av skarpe fisk å veie mot ulempen med skarpt rusk. Eneste måte å få det beste fra begge verdner på da, blir vel igjen bedre mekanisk filtrering av vannet.
Postet 08.05.13 kl 12:46
Orker ikke diskutere en så åpenbar ting som bakdeler med blits VS lampe. Når det gjelder rusk og blits er ikke problemet at du får det med, men at rusket lyser opp som hvite flekker på bildet når de ble "blitset" Dette kan selvfølgelig bli bedre med diffusere eller soft boks.
Siden de fleste bruker kompaktkamera med innebygd blits er det ikke så enkelt, det som kan være trikset dersom blits er den eneste mulige lyskilde er matpapir foran eller en tom rømmeboks som tilpasses litt.
Men nå er vi sikkert kommet langt uten for topic Men etter å ha tatt mange hundre bilder under vann med og uten blitz, med og uten lampe er i alle fall jeg overbevist om hva som gir best resultat
Siden de fleste bruker kompaktkamera med innebygd blits er det ikke så enkelt, det som kan være trikset dersom blits er den eneste mulige lyskilde er matpapir foran eller en tom rømmeboks som tilpasses litt.
Men nå er vi sikkert kommet langt uten for topic Men etter å ha tatt mange hundre bilder under vann med og uten blitz, med og uten lampe er i alle fall jeg overbevist om hva som gir best resultat
Postet 08.05.13 kl 14:37
Det er da ikke noe spesielt med lyset fra blitsen kontra lampe som gjør om man får med støv/grums eller ikke. Enhver som har kjørt bil i mørket i snø/regnvær vet jo at lamper utmerket godt klarer å reflektere småpartikler. Dette er snakk om styrken på blitslyset (ofte vesentlig sterkere lys ved bruk av blits kontra lampe), og posisjonen på denne som påvirker hva og hvor mye som blir reflektert. I tillegg til lukkertid og blender naturligvis.
Dette har mao. med teknikk å gjøre, ikke at blitslyset har noen spesielle støv-fangende egenskaper som ikke annet lys har.
Dette har mao. med teknikk å gjøre, ikke at blitslyset har noen spesielle støv-fangende egenskaper som ikke annet lys har.
Postet 09.05.13 kl 16:17
JoakimDet er da ikke noe spesielt med lyset fra blitsen kontra lampe som gjør om man får med støv/grums eller ikke. Enhver som har kjørt bil i mørket i snø/regnvær vet jo at lamper utmerket godt klarer å reflektere småpartikler. Dette er snakk om styrken på blitslyset (ofte vesentlig sterkere lys ved bruk av blits kontra lampe), og posisjonen på denne som påvirker hva og hvor mye som blir reflektert. I tillegg til lukkertid og blender naturligvis. Dette har mao. med teknikk å gjøre, ikke at blitslyset har noen spesielle støv-fangende egenskaper som ikke annet lys har. ;)
hva i alle dager har billys med blits å gjøre? Dersom du har erfaring og knep som får blitsen til å bli like mykt og varmt som ei lampe synes jeg du skal fortelle oss det (for uten om det som alt er nevnt med diffusere) for å så fall har du oppdaget noe som svært mange gjerne vil ha informasjon om
Postet 12.05.13 kl 00:56
Slik jeg ser det er det ingen måte å få sylskarpe bilder av fisken uten blits/ekstra lys, med mindre man jekker opp ISOen til det uforsvarlige, eller allerede har sinnsvakt lys i karet fra før.
Jeg legger alltid en blits eller tre oppå karet, som fyres av trådløst. Disse er innstilt på max spredning, og det fungerer greit. Går fint å ta 8-10 bilder sånn, men hvis jeg sitter veldig lenge, så blir fiskene litt leie, og trekker seg litt unna.
Jeg legger alltid en blits eller tre oppå karet, som fyres av trådløst. Disse er innstilt på max spredning, og det fungerer greit. Går fint å ta 8-10 bilder sånn, men hvis jeg sitter veldig lenge, så blir fiskene litt leie, og trekker seg litt unna.
Postet 12.05.13 kl 08:15
Frode_Lhva i alle dager har billys med blits å gjøre? Dersom du har erfaring og knep som får blitsen til å bli like mykt og varmt som ei lampe synes jeg du skal fortelle oss det (for uten om det som alt er nevnt med diffusere) for å så fall har du oppdaget noe som svært mange gjerne vil ha informasjon om
Jeg som trodde dette var noe du ikke orket å diskutere fordi det var så åpenbart?
Postet 12.05.13 kl 13:35