Trenger råd!

Hei!
Vi er forholdsvis ferske akvarieholdere. Kjøpte ett 110liters akvarium før jul.
Det har gått forholdsvis fint, og vi har etterhvert byggd oss opp en liten fiskebestad av litt forskjellige typer.
Men nå begynner ting å skje.. Støvsuger akvariet ca hver 14. dag, men i det siste har jeg måttet støvsuge en gang i uka, da det har lagt seg ett hvitt lag på botn som ligner mugg?.. Fant ut at pumpen ikke funket helt som den skulle, var nesten ikke sirkulasjon i den. Fikk fikset den og nå er det mye bedre igjenn.
Men så døde kampfisken vår, den var slapp i flere dager å bare lå i overflaten før den til slutt døde. Like etter den døde, begynnte den ene ho-kampfisken å bli slapp og bare ligge i overflaten. Hun døde idag. Itillegg har det dødd to fisker tidligere, men gikk noen uker mellom hvert dødsfall med dem.
Mens andre fisker ser ut til å trives kjempegodt. Vi har blandt annet ett ciklide par som driver å bygger rede for harde livet.
Har og endel planter, og di fleste vokser som ugress og ser kjempefine ut. Men plutselig var det to planter som bare rotnet bort? Måtte fjerne dem idag. Men alle de andre plantene lever i beste velgående.
Hva kan være galt?
Og når det gjelder pumpen, hvor mye trykk skal det være i den? Synes det er veldig lite i vår, og det går ikke ann å stille heller.
Håper noen kan hjelpe!
Når det gjelder pumpe, du har ikke skrevet at er det innvendig eller utvendig pumpe, når det gjelder vannkvallite, hva er ph verdien i kart ditt? har du målt dem noen gang?også du må lese litt om fiskenes behov, det er ikke alltid man kan beholde forskjellige fisk sammen, grunn kan være mange forkjellig fra fisk til en annet fisk.
Også det er samme regler for planter også, noen trenger litte og andre trenger mere lys, noen av dem trenger for,eks gjødsel og andre planter kan leve uten, planter som stiller krav for co2, det er mye som man må sette seg inn til å kunne sette opp en akvariet.
Når det gjelder pumpen, så sier du "Fikk fikset den og nå er det mye bedre igjenn." Det jeg lurer på er hvordan du fikset den. Skiftet du alt du hadde i filteret eller hva gjorde du? Dersom du skiftet all innmat i filteret så er det stor mulighet for at du får nitritt forgiftning. Altså at kampfisk døde pga det.

Ønsker litt mer info angående filteret og hva du gjorde.
Det gjør ingenting hvis du bare skifte innsatsen , men har du skiftet også hele den guffen som har vært i beholderen, og fylte du med rent vann, jeg må vite hvilken type pUmpe du snakker om her.
Ph er målt og den var 6.4.
Vi har innvendig pumpe, vi tok ut alle filterne og skyllte dem. Har nå forstått at d ikke var så lurt og det er nok årsaken til kampfiskenes død. Men nå er pumpen igjenn blitt svak, så nå skal vi prøve å skifte ut filterne. Litt av gangen selvfølgelig. Hvis det ikke fungerer må vi kjøpe ny pumpe. Er det vanelig at man ikke kan stille trykket på pumpen selv?
Har også kjøpt tester for å sjekke GH, NO2, og NO3, men skjønnte ikke helt hvordan det skulle gjøres?
Hvis du har en innvendig pumpe...
så er det vanlig at vanngjennomstrømmingen vil variere avhengig av hvor mye slam det er i filteret. Dersom det er mye guffe/slam, så går gjennomstrømningen saktere og det merker du som mindre strøm.

Husk at når filterinnsatsene/svampene har vært i sving en stund så har det kommet de riktige bakteriene i en slik mengde at avfallsstoffene fra fiskene blir uskadeliggjort. Fisk tisser, dette tisset må spises/omdannes av bakterier for å bli det mye ufarligere stoffet som kalles nitrat. Likevel vil det dannes nitrat, og det er årsaken til at mange anbefaler at du bytter 1/4 eller 1/3 av vannet i akvariet i uka.

Det er mye mindre farlig at det er svak strøm fra pumpa enn at filteret ikke er modent (dvs har nok av de "snille" bakteriene). De fleste pumper klarer likevel å pumpe det de skal, og selve pumpene kan gjerne renses. Men filtersvampen bør få være i fred....

Også jeg lurer på størrelsen på akvariet, og om dette filteret er det riktige til akvariestørrelsen...
Kan jo også være at det ble vel mye vannbevegelse for kampfiskene da dere fikset pumpen. I kunnskapsbasen står det om kampfisk; "Kampfisk må ikke holdes i akvarier med sterk sirkulasjon. Den trives best med veldig rolig vann." Siden begge disse døde, mens de andre ser ut til å trives bra, er det kanskje forklaringen?
Det kan jo være det også selvfølgelig. Men den siste kampfisk hunnen lever enda å virker frisk å rask, sterk i fargen og. Di to som døde mistet litt farge før dem døde.
Målt NO2 idag åsså, ingen utslag, så skal ikke være noe galt med vannverdiene.
Men pumpa vår er veldig svak, er så vidt man kjenner trykket hvis man holder fingeren foran. Tåler en kampfisk så lite altså? Vi har ett 110liters akvarium, så det blir jo ikke noe strøm i resten av akvariumet, annet enn den lille brisen som kommer ut rett ved pumpa, ellers er vannet veldig stillestående..
Kan sitter å skrive mange innlegg om hvorfor de kamp fiskene har død, og er sikkert at vi kommer ikke noen vei, det som skulle ikke skjer, har skjedd, men husk fra nå av, les mer og undersøk mer om fiskene før du kjøpe dem, fiskene som sagt tidligere er forskjellige og har forskjellig behov både for vann verdier og temperatur og hvilken fisk passer til hverandre pga vannverdier ,temperatur , og masse andre ting som spiller store rolle at en fisk skal trives i det miljø som dem bor.

Glem alt som har skjedd, begynn på nytt, med mer erfaring som du har nå.
Lykke til
Enig med arsalan
Det som har skjedd, har skjedd. Og grunnene til at fisker dør, det er ikke alltid så lett å finne ut. Selv har jeg erfaring med at etter at man har kjøpt fisker på butikk og overført disse til et nytt akvarium, da kan det hende at noen dør som følge av påkjenningen ved å tilpasse seg et nytt levested, nytt vann, nye foringsrutiner osv. Kanskje har de vært en kort stund i dyrebutikken og blitt utsatt for påkjenninger der som resulterer i sykdom senere.

De fleste sykdommer skyldes nok at stellet ikke har vært bra nok. Derfor vil det kunne være slik at når fiskene har overlevd flytteprosessen, så kan de leve lenge, men om de var svekket eller syke så blir flytteprosessen hardere enn for de andre.

Jeg er nysgjerrig på hvilket akvarium og hvilken pumpe du har. Er akvariet av et bestemt merke, hva slags pumpe har du? Hva skjer med det hvite belegget ved bunnen? Lukter det godt av akvariumet? Kan det tenkes du har noen kvister, steiner, dekorasjoner som de ikke tåler?

Men det er en ting jeg lurer på: Hva slags ciklidepar er det du har? Kan det tenkes at det du tror er mugg kan være egg?
I så fall bør du vite at da kan det være forsvaret av disse eggene som fører til skader og død for andre fisker. Ciklider kan forsvare egg og yngel, og det kan gå ut over andre fisk....
Har ett 110liters akvarium fra Juwel. Har prøvd å lagt ved ett bilde av pumpa, den fulgte med akvariet som en pakke. Inni pumpa er også varmekolben plassert, den har vi på 23grader.
Det hvite på botn ligner mugg, og i en liten periode da pumpa var på det aller dårligste kunne d samle seg ett slikt lag på botn allerede ett par dager etter jeg hadde støvsugd.
Men nå etter pumpa fikk litt bedre trykk er det ikke blitt slik i det hele tatt. Tviler på at det er egg fra ciklidene, da det la seg i stort sett hele alvariumet. Det er forresten palett ciklider vi har. Di har bygget ett svært rede under en stein vi har i akvariumet. Hunnen ligger for det meste under der mens hannen er utfor å passer på, og jager di andre fiskene hvis dem kommer for nært. Vil tro at hun har lagt eggene under steinen (steinen er hul.

Av ting i akvariet har vi ett ganske stort slott og den steinen, di har vært i akvariumet fra oppstart av. Igår la jeg oppi to røtter fra dyrebutikk.
Lukter ikke nå spesielt fra akvariumet om man bare åpner lokket å lukter der, lukter kanskje litt jord?
Men om jeg begynner å rote i plantene (di vokser som ugress og må friseres ganske ofte), eller støvsuger, så lukter det ganske styggt. Vet ikke hvordan jeg dkal forklare den lukta..

Har gitt opp å prøve å finne årsaken til fiskenes død, det kan tydeligvis være så mangt.. Men har nå målt vannverdiene og di er fine, og det har ikke dødd flere fisker
Da ble det litt lettere å gi råd.
Først: Har du et par palettciklider i et 110 litersakvarium, så har du mye fisk allerede. Ja, jeg vet det står at de er vennlige, men når de skal beskytte egg og yngel så vil de nok forsvare disse mot andre fisker. Kanskje mer spennende å se om de får fram noe yngel enn å kjøpe ny kampfisk hann? Noen kampfisker er tullinger. Om de prøver å bølle med ciklider så trenger det ikke gå bra for kampfisken. Det er tenner det kommer an på, og ciklider kan ofte bite fra seg.

Så var det sirkulasjonen. Jeg har et 125 liters Juwel Rio akvarium, og der er mine erfaringer at pumpen er litt svak. Jeg har allerede fått ny pumpe på reklamasjon. Kjøpte hele settet på Akvasia her i Trondheim (forøvrig en fin butikk, har bare godt å si om dem). En dag oppdaget jeg at pumpen hadde sluttet å virke. Da jeg tok med meg pumpen til butikken, så tok ekspeditøren ut skovlhjulet ut av pumpehuset, stakk en finger inni pumpehuset og fikk litt gørr på fingeren. "skittent" sa han. Og jeg svarte at det var forsåvidt riktig, men at jeg hadde vært flink å bytte vann ca en gang i uken, og samtidig tatt ut pumpen (ikke filteret) og brukt bomullspinner til å rengjøre pumpehuset... Jeg fikk en ny pumpe på reklamasjonen.

Hvis jeg var deg ville jeg prøve å ta med pumpen til butikken og spørre om den pumper med høy nok effekt. Sirkulasjonen som disse pumpene skaper er ikke mye å skryte av, så det kan hende du bør belage deg på å gå til innkjøp av ny pumpe og/eller nytt filter.

Har du jordlukt av vannet, så er det helt greit. Om det lukter ille når du slamsuger, så kan det tyde på at det er litt mye slam i grusen. Dette kan du bøte på med mindre foring og slamsuging. Hurtigvoksende planter er også viktig, samt å fjerne døde planterester. Hvis du plasserte redmoor-røtter direkte i akvariet uten å vanne de ut først, så kan det hende det er sopp det er snakk om. Jeg tror denne vil forsvinne etterhvert. Kanskje ville jeg skrubbet røttene en gang til. Om det hvite belegget er på grusen, så ville jeg slamsugd ordentlig i en periode.
Lykke til.
Tusen takk for mange gode tips og råd!
Palett ciklidene var forresten ute på sin første svæmmetur med yngelen sin idag, så gøy å se på! Men di er noen råskinn å passe på di små! Ingen kjære mor for dem som prøver å nerme seg..

Men hvordan går man fram når det er blitt yngel? Er det noe spesielt vi må gjøre? Og kan man støvsuge, er jo redd for å støvsuge de søte små.. Og også redd for å ødelegge hulen demmes. Så blir jo bare sånn "kattevask" litt rundt omkring hvis jeg skal nedi der med slamsugern nå, får jo ikke tatt skikkelig :-/
Håper du ikke bruker støvsuger:-)
Selve slamsugingen er egentlig ikke så viktig som regelmessige vannbytter... De fleste farlige avfallsstoffene er løst i vannet, og skifter man regelmessig så går det greit. Det er om man har massevis av råtnende planter at det blir trøbbel. Om planteveksten er god, så hjelper det også..

Prøv å bytte 1/4 av vannet ukentlig, så kan du ta det rolig med slamsugingen en periode. Men ikke introduser noen nye fisker....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap