Hvitt dun over hele fisken, hjelp!

hei,

var å hentet et nytt kar igår.
det fulgte noe fisk med og hadde inget valg en å kicktarte karet å ha fiskene oppi.
ba selger om å ikke rense den utvendige pumpen så det gikk fortere å få denne igang.

6 timer etter jeg hadde fisken oppi har jeg nå 3 pappegøyesiclider med hvit dun på finner,rundt gjeller munn osv..ser ikke noe særlig fint ut og det ser ut som fisken puster litt tungt

de var jo ikke slik før jeg hadde dem oppi karet, hva er dette og blir de å dø av dette?
hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det?

mvh carl
Dun?
Hei.

jeg vet ikke hva det kan være.? Kankje du kan legge ut et bilde, da er det mye lettere for brukere og se hva som feiler fisken

viss dem lider unødig og oppfører seg rart ville jeg nok bare avlivet den. Evnt dratt ut på butikken og kjøpt medisin. Esha 2000 og 50% vannbytte..
sånn er det.. dette er den værste.
Sopp?
ser ut som en slags sopp? dette kan behandles, jeg har sett dette før på frontosa det skjer når fisken blir stresset, eks ved bytte el slossing. har du rette vannverdier ?

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15045

jeg ville medisinert fisken så fort som mulig
vannverdiene var vell ikke helt på topp når jeg putten dem oppi,fordi jeg ikke hadde noe annet valg (se første post)

enste medisinen jeg har er tetra medica contralack...
bor langt på landet så er ikke så lett å få tak i på dagen.
fikk ikke til å linke til denne mediseinen men dere vet kansje vilken det er.
Pøs på!
ja det var nok litt domt men ikke så mye og gjøre med det nå. Prøv og gjøre det beste utav det. viss du har fott filterguffe så burde d være i orden jeg har brukt det selv og ikke hatt noen store problemer. Sellom jeg skal være litt forsiktig, det er flere meninger om det.

Er usikker men pleier og stå på hva den hjelper mot men mest sannsylig så hjelper den mot flere sykdommer, så jeg ville ikke vært i tvil. Pøs på men bruk brukerveiledning.

Det kan også hende at det går over av seg selv også
Natron
du kan også tømme en pose natron (bake avd i butikken) oppi vannet viss ph er under 7
fikk tak i en medisin av en nabo, som skulle virke mot "fungus" sto det på flasken

har hadd det oppi nå, vannet ble mye blåere, så venter i spenning å se om det går over. håper det! ekkelt å se de slik...
de var så store å flotte de papegøyene så synd å miste de :/

natron sier du? skal måle ph å se hva den er på nå.

hva slags PH er best for malawi, papegøye og zebrasiclider ?
Test
Så bra, håper det går fint med fiskene husk og medisinere hver dag så lenge som det trengs

jeg bruker aquavital multitest. billige men fungerer helt fint
bare husk og stikk den ned i vannet og vent 2 min.

finnes selfølgelig dyrere og bedre tester men jeg har aldri hatt bruk for det.

ja natron er fint
Husk ikke overdriv med mating nå som bakterie kulturen ikke er på topp
så jeg må ha oppi medisin hver dag?
nå hadde jeg oppi 20ml ifølge anvisningen på antal liter.

vannet er nå veldig blåaktig,
det vil jo bli suuuper blått hvis jeg skal gjenta dette hver dag
tempen er nå på 27grader, skal jeg skru opp på den?
Hvis du skal medisinere flere ganger, bør du ta et vannbytte immelom.
Og finn for all del ikke på å hive en pose natron oppi karet med mindre det er veeeldig digert. Hvis du skal endre pH, så må det gjøres over tid. Og papegøyene tåler godt pH litt under 7, eller litt over.
Ikke hev temperaturen heller, det vil stresse fiskene unødvendig og har ingen hensikt mot sopp.
ok, takk

venter på virkning av medisin dosen da uten å gjøre noe mer.
ser nesten ut som noe av flassen slipper nå allerede..
ca 2 timer siden e hadd den oppi.
har målt PH og den viser 5.0 :/

det er vell ikke helt heldig, hvordan få det opp til 7-8 ?
Det var det jeg hadde mistanke om!
begynn med natron ph er alt for lav viss ikke fisken er død allerede, start med halv pose. Viss akvariet er over 200 l

Lykke til
ph
Aleksander Hagland
begynn med natron ph er alt for lav viss ikke fisken er død allerede, start med halv pose. Viss akvariet er over 200 l Lykke til


som SilverShaded sier hun har rett fisken tåler max 8 i ph så vær forsiktig ikke hiv en hel pose oppi som jeg sa tidligere..

natron kan max øke ph til 8,4 det er jo formye så ta halve posen viss du har over 200l,
så tar du litt og litt til du får 7-7,3 er fint.

Grunn til og få opp ph litt er at filterkulturen vil vokse fortere også.
I surt kranvann vil bakteriekulturen vokse utrolig seint så dette er VIKTIG!!
Ble ikke akvariet satt opp for to dager siden, med kranvann ? Det er svært uvanlig å ha kranvann med så lav pH, så dette høres merkelig ut. Hva har du målt pH med ?
hei igjen

like før jeg la meg igår byttet jeg ca 50 liter vann.
når jeg sto opp var fiskene helt fine yes!!
så medisinen gjorde susen, helt utrolig da de var skikkelig shabby.

målte nettop ph og den viser 7.0

om det var pga av medisin at ph ble rar på målingen vet jeg ikke.

jeg bruker "tetra test ph"

Så bra...da er jo alt på bedringens vei.
Tenkte meg at det var noe galt med den målingen. Mener du stripstest eller dråpetest ?
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap