Sajica-yngel

Hei! Har et Sajica-par med yngel, der yngelen begynte å svømme utenfor hulen i går. Paret og yngelen går i et 260L-kar sammen med blå acara, aulonocara, golden, blå antennemalle og to mindre sajica-hunner. Sajica-paret passer veldig godt på yngelen sin, og de andre fiskene er forvist til en liten del av akvariet. Har lest her på forumet at Sajica-hannen kan miste interessen for yngelen og spise den. Nå passer han så godt på yngelen at de andre fiskene ikke får spist særlig mange yngel. Men en av de andre sajica-hunnene har vist interesse for hannen, og har en hule klar. Hannen er ikke klar for ny dame nå i hvert fall, men det kan kanskje snu?

Bør jeg flytte yngelen? I så fall når?

Jeg har et 48L-kar med noenlunde samme vannverdier men med mye mindre bevegelse i vannet. Her har jeg en kampfisk-hann og noen leopardcorydora. Tenkte yngelen evt. kunne få flytte over her.
Jeg mener du bare skal la yngelen være der den er. Hvis du flytter de nå når de er så små kan de lett bli for for kampfisken din. Foreldrene trenger øvelse for å bli gode foreldre, så skulle disse bli spist er de kjapt i gang med nye kull. Men kan jo være de klarer det på første forsøk også. Det er kjempekoselig å følge med på foreldrene som vokter over yngelen sin og lærer de forskjellige ting hver dag. Svømmetrening dag for dag Jeg har både flyttet sajica yngel til eget kar og latt flere kull bare bli igjen hos foreldrene, og det jeg ser er at ynglene vokser fortere sammen med foreldrene. Hvis du først skal flytte de bør det være et kar de er alene i uten annen fisk så det ikke er sjanse for at de blir spist. De er ikke like kjappe som guppy yngel og klarer ikke å gjemme seg like fort for å ikke bli mat. Bare pass på å trekke en nylonstrømpe over filteret så de ikke blir sugd inn.
Hannen kan fint drive harem med flere hunner har jeg hørt. Har aldri sett at det har skjedd hos meg for her har hannen holdt seg til samme hunnen hele tiden.
Takk for svar! Da lar jeg yngelen bli. Foreldrene er kjempeflinke til å passe på yngelen så jeg håper at noen av dem vokser opp. Det er morsomt å studere foreldrene når de passer på yngelen og henter tilbake de som kommer for langt bort. Bra foreldrene er der, for yngelen har ingen hemninger på hvor de svømmer, og kan fint finne på å svømme rett inn i reviret til acaraene! Strømpe er nå plassert på filterinnsuget - takk for tipset.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap