Platyen har født, men har et lite dilemma...

Jeg aner ikke når hun har født, men tidligere i dag oppdaget jeg bittesmå fisk bak en bakgrunn jeg har i akvariet. Jeg kjøpte akvarium med utstyr brukt fra en i familien, med fulgte en fin bakgrunn jeg valgte å bruke. Men denne bakgrunnen er litt hul på baksiden (3D) og i tillegg litt skjev. Det ser ut til at de små fiskene som nylig er født har funnet sin vei dit. Den minste algespiseren tar seg titt og ofte en tur bak bakgrunnen, men ingen av fiskene har prøvd seg enda, heller ikke ottoene.

Det jeg da lurer på, er om jeg er nødt til å "hjelpe" de over til akvariet og bli kvitt denne bakgrunnen (om den kan være farlig..) eller om jeg bare bør la de være der en stund til? Slik jeg forstår det, så kan de andre fiskene (4 platyer, 5 sebrafisk, 4 otto og 2 algespisere) spise de små fiskene. Det er så mørkt bak bakgrunnen at jeg ikke ser så mye. Slik det ser ut som er det to små fisk der som er omtrent 3 mm lang (vill gjetting).
Jeg tipper på at yngelen har godt av å ha en bakgrunn å gjemme seg bak.
Enig med kampfisk
La de være bak bakgrunnen, og for fiskene slik du ellers ville gjort. Bittesmå biter flakfor og andre mikroorganismer vil være god mat som yngelen kan nyte godt av, selv om de er bak bakgrunnen. De er nok tryggere der enn mange andre steder. ..
Tusen takk for svar. Men da lar jeg bare de være der, så kan jeg kanskje prøve å sette i litt mat dit slik at jeg er sikker på at de også får litt mat. Så artig at det ble liv av noe jeg ikke trodde kom til å fungere
Forresten, når bør jeg hjelpe de over til de andre? I tilfelle de ikke kommer seg over av seg selv.

Nå vet jo ikke jeg hvor gamle de er, men jeg kjøpte fiskene for snart 3 uker siden, så særlig gamle kan de ikke være. Den gravide Platyen har i omtrent en uke likt seg best alene og gjemmer seg ofte fra de andre, under planter og pumpen. Tipper at det er pga. fødsel hun har oppført seg slik.
Før du flytter de over bør du skaffe finbladete planter.
Hvis du vil at yngelen skal ha noen sjanse bør du sikre deg at det er uligheter dfor de å overleve blant de voksne. Voksne platy vil nok gjerne spise yngelen, de ser på dem som mat. Dersom du har javamose, hornblad eller andre finbladete planter så blir det lettere for yngelen å komme seg unna foreldrene.

Jeg tror jeg ville latt det gå lang tid. Ingen hast. Det er jo best for yngelen å ha et sikkert skjulested. At de ikke har så mye svømmeplass, men heller et mørkt trygt sted - totalt sett har de det nok bra.
Ok, takk for svar. Skal la de små svømme der enn så lenge, kanskje sikre litt for til de av og til om de spiser dette.

Vet du hvor lang tid det kan ta før de er omtrent like store som voksne platyer?
Siden de er i et stort akvarium istedenfor et yngelsakvarium med redusert størrrelse vokser de kjappere, men du må nok belage deg på å vente hvertfall 3-4 måneder før de nærmer seg voksen størrelse vil jeg si.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap