Agurk i akvariet?

Hørte fra en bekjent at man bør ha en skive agurk i akvariet for ottoene. Stemmer dette? I så fall, hvorfor bør man ha det?

Vil ikke de andre fiskene også spise den, og kan det være farlig for de?
Du trenger vel ikke ha agurk hvis det er tilstrekkelig med alger de kan leve på. Jeg har et akvarium med svært lite algevekst, og fôrer dem med agurk og squash. Det liker de veldig godt, særlig etter den har ligget noen døgn og blitt skikkelig bløt og fin.

Om det er fisker osm ikke tåler dette aner jeg ikke, men agurk er jo bare en grønnsak...

PS:Eplesnegler ELSKER også agurk.
Plussmedlem
Anders Høglund
Det liker de veldig godt, særlig etter den har ligget noen døgn og blitt skikkelig bløt og fin.

Det der er en genial oppskrift på å forgifte karet ditt!
Mulig du bare har vært heldig hittil, men agurk bør ligge maks 24timer hvis du ikke vet VELDIG godt hva du driver med. Ofte tar det kortere tid også....

Når det er sagt så er agurk noe mange fisker elsker og her går det 4-5 agurker på et døgn når de virkelig får kose seg....
Hmm, jeg har ikke lagt merke til særlig med alger, men kan hende jeg har lite fisk i forhold til algespisere? 4 ottoer og 2 algespisere til et 60 liters akvarium der det har svømt 4 fisker en god stund. I dag er det kommet 5 fisk til som ikke gjør rent etter seg.

Hva med pelletsene for algespisere? Har gitt 3-4 slike hver tredje dag, kan de få pellets som vanlig om de får grønnsaker?
milo
[QUOTE=Anders Høglund] Det liker de veldig godt, særlig etter den har ligget noen døgn og blitt skikkelig bløt og fin.

Det der er en genial oppskrift på å forgifte karet ditt!
Mulig du bare har vært heldig hittil, men agurk bør ligge maks 24timer hvis du ikke vet VELDIG godt hva du driver med. Ofte tar det kortere tid også....

Når det er sagt så er agurk noe mange fisker elsker og her går det 4-5 agurker på et døgn når de virkelig får kose seg....

Jasså, det var jeg ikke klar over, har matet med agurk i et halvt år snart, aldri opplevd noe på verken fisk eller vannverdier. De spiser jo agurken opp, så det er jo sjelden hele ligger og råtner. Min erfaring er at de ikke vil spise på den før den har ligget hvertfall én dag.

Men det er klart, dersom dette er skadelig for fisken, får jeg jo revurdere dette. Skal teste vannet neste gang jeg legger i agurk, og se om det er noen kritiske endringer.
Anders Høglund
De spiser jo agurken opp, så det er jo sjelden hele ligger og råtner. Min erfaring er at de ikke vil spise på den før den har ligget hvertfall én dag.

Det samme har jeg sett. Første dagen blir det spist svært lite, men ligger den over natta, er den borte på et blunk dagen etter. Blir heller ingen rester av det da. Er det noe problem da tro?
Jeg er relativt fersk akvarist, så jeg har ingen bakgrunn for å påstå noe som helst. Men, nå ble jeg motivert til å foreta et lite studie.
"Hvordan påvirker en skive agurk vannverdier i en 60-liter over en tidsperiode på 3 dager."

Jeg skal komme nærmere tilbake med mine funn.

PS: Må presisere at jeg ikke ønsker å undergrave Milos informasjon. Jeg vet som sagt svært lite om dette.
Interessant Vi må få høre hva du finner ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap