Flytting

Hei

Ikke sikker på hvor jeg skal putte denne tråden men jeg prøver her iværtfall

Har et vision 260. Jeg er på vei til å flytte og lurer på dette med flytting da...
Tenkte å kjøpe en 100,150 eller 200 liters dunk til å ha vann å fisk i under flytting, kan jeg ha filtersvampene oppi dunken også da? Eller bør de være i en egen dunk? Hvor lenge kan disse isåfall ligge uten sirkulasjon?

Er ikke snakk om mer enn ca 1 time kjøring, men tar jo litt tid å rigge opp igjen alt. Kanskje totalt er det snakk opptil 3 timer før alt er i boks med tanke på nedrigging, kjøring og opprigging, er alltids noe ekstra som skjer så tar det gjerne litt mere tid, men tror 3 timer bør være maksimalt av tid (bank i bordet)
Noen som har noen tanker rundt dette? Eventuelt en bedre ide? Har ikke ekstra akvarie for raskt å få fiskene i, har i det minste 100 til 200l liter gammelt vann til oppstart igjen og filtermassen da.

Bør jeg også ta å vaske grusen når jeg først må renske opp alt? Er ikke mer en 6 mnder ca, men er bortimot 70 fisk i akvarie, og får vel neppe rensket opp alt av avfall i akvarit når jeg slamsuger

Ha filtersvampene i en egen beholder/plastpose uten vann men fuktig (og tett). Hold temperaturen jevn.

Du kan godt benytte anledningen til å vaske alt unntatt filtersvampene.

Gammelt vann er ikke verdt noe, men det du kan gjøre er å kjøpe en ekstra plastbalje for å forhåndslagre nytt vann på det nye stedet. Gjør gjerne dette et par døgn før flytting, så er temperaturen bedre, og eventuelt klor luftet ut, når fiskene kommer fram.
Har testet vannet på ny plassen og ph i springen der er en plass mellom 5.5 og 6 mot 7.5 til 8 på den gamle plassen, har dette noe å si for fiskene?
Jeg tenkte å ta med noe gammelt vann også har jeg ca 60l vann stående på lufting i den nye leiligheten.
Eller er det nok at det bare er bakteriene i filteret som må taes vare på og jeg kan bruke kun nytt vann?
Ja, det vil jeg si har betydning. Det kommer jo også an på fisken du har, og hvilken ph de trives i, men ingen fisk vil takle en så brå endring i ph.
Endte opp med ca 150 liter gammelt vann og 60 liter vann som har stått til temperering i leiligheten.
Resten er fylt opp med nytt vann. Er rustfri tank her fant jeg ut, så hadde en liten lunk i vannet, temperaturen har vært nesten jevn hele tiden under flytting og oppfylling igjen.

Gikk fra 25 til 23 grader og nå oppe på 25 igjen.

Så får jeg se om et par dager hvordan det ser ut når det kommer til vannverdier som pH, N2, N3 osv

Hadde for sikkerhets skyld oppi litt bakterier siden jeg regner med disse døde i filteret, tok ca 5 timer fra jeg tok filteret ut og hadde de i en beholder som var lufttett og for for å beholde en någenlunde temperatur. Men uten gjennomstrømming av vann så kan jeg vel trygt annta at de er mest sannsynlig døde.
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap