For en herlig hobby!

Jeg har ikke hatt fisk lenger enn et par uker, men allerede har jeg blitt kjent med fiskene mine. For noen koselige og morsomme personligheter! De er jo aldeles ikke bare fisk, de er nesten mine nærmeste venner.

I løpet av denne korte tiden har jeg nådd å bli "mor" til en platyunge og brukt masse, masse tid på en stol foran akvariet. Jeg kan sitte der i evigheter og bare se på hvilke sprell fiskene finner på.

Jeg er nybegynner med stor N, og lurer fremdeles på en del ting, enkelte ting så flaue å spørre om at jeg skjemmes. Her er jeg anonym og føler jeg kan spørre om dette.

Hvor mange hunn og hann fisker av sebrafisk bør man ha i akvariumet? Per i dag har jeg 5 sebrafisk, men i butikken sa de at de ikke klarte å se forskjell på hann og hunn fisker og derfor valgte de tilfeldig. Synes dette virkelig litt rart, i og med at de fleste fiskene jeg kjenner til skal ha et visst antall av hver. Dessuten har jeg lest her inne at det skal være mulig å se forskjell.

Platy yngelen min (kun en gjenlevende) lever ikke lenger bak bakgrunnen (som jeg postet et innlegg om her om dagen). Sebrafiskene fant sin vei dit, og jeg følte det var tryggest å ta bakgrunnen bort slik at yngelen finner gode gjemmesteder. Etter å ha "vasket" akvariet (skiftet litt vann) så jeg etter yngelen, og fant den. Så den i lyset for første gang, og den hadde fin gul-oransj farge, med sorte finner. Kunne til og med se øynene.
Men så forsvant den og har ikke sett den siden. Fikk svar her inne på forumet at det tar en stund før de er å regne som voksne, men lurer litt på hvor lenge faren for at andre fisk spiser den opp er der? Hvor mye mindre enn de voksne er yngelen når faren er over?
Har godt med gjemmesteder i akvariet, små smutthull å gjemme seg i osv. Jeg håper yngelen kun er der og ikke er blitt spist opp av andre. Men er nesten litt merkelig at jeg ikke har sett den siden...
Den er trygg når den er så stor at de andre ikke får den inn i munnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap